2241
Sök

Honda CRX turbokonverterad, 800kg

76 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#1
Ja, som rubriken lyder.
Började med att lätta min Crx med en 1,6L D16z5 motor, på 124 pigga hästar.
1010kg orginal. Nu väger den 800kg.
Men nöjde mig inte med detta utan bestämde mig för att turbo konvertera den.
Tanken var först cirka 0,3-0,4 bar i laddtryck och runt 180hk, extra spridare i insugsröret.
Men det skenade snabbt iväg och nu håller jag på att bygga för 260-300hk.
Sammanfattar lite snabbt vad jag gjort hitills. sen ska jag följa upp projektet ordentligt med info +bilder.
Om någon har några bra tips under loppet så är det bara att skriva smile

Såhär såg den ut före:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10584.jpg


Plockar bort asfaltsmattan:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10570.jpg

Såhär såg motorn ut från början:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10609.jpg

Installerat ny kyl + intercooler, även grenrör +turbo syns på bilden.
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10682.jpg


Fuelcell nedsänkt i resrvhjulsbaljan + batteriet bakflyttat
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10677.jpg

Köpt mätarna jag behöver:
Laddtryck
Oljetryck
Oljetemp
Avgastemp
Bredbandslambda (bosch 4,9)
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10841.jpg

255L/H pump
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10661.jpg

Grenrör +DP, DP ska svetsas om och Grenröret förstärkas
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10660.jpg


Tar det steg för steg från och med att motorn blev urlyft.

Var inga problem att få ur motorn, lyfte den uppåt med växellåda på

Precis tagit ut motorn lyft av ventilkåpan + kamaxlarna:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10818.jpg

Såhär ser det ut under oljetråget
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10828.jpg

Kolvarna borta och veven påväg ur:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10836.jpg

Gammla stakarna jämfört med nya:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10835.jpg
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10816.jpg

Tomt block:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10837.jpg

Så då har jag samanfattat lite snabbt vad jag gjort hitills.

Nästa steg blir att tvätta rent blocket, måla, köpa nya ramlager + packboxar till veven.
Sedan slänga i de nya kolvarna, vevstakar å lagrena till vevstakarna. Har de mesta delarna liggandes hemma. men saknar några.
Senast redigerat av Hedan1 (31 januari 2011)

4 074 Inlägg
8 september 2010
#2
Intressant! smile
Prenumeration bokad..

Lycka till

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Stålverksarbetare
372 Inlägg
9 september 2010
#3
Dom gamla stakarna ser mer ut som tandpetare.
Du får jobba hårt nu så den kommer ut till nästa sommar, så kan vi rejsa då wink
Lycka till!


499 Inlägg
9 september 2010
#4
Lycka till med din pocket-rocket!

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

132 Inlägg
9 september 2010
#5
denna ska det prenumeras på!


Arn Racing
194 Inlägg
9 september 2010
#6
Intresant! smile kommer följas big_smile

Oh man, this is gonna hurt!

337 Inlägg
9 september 2010
#7
Ska jag absolut följa min vän!


76 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#8
Tack allesammans för de positiva kommentarerna smile
Tanken är att motorn ska vara klar till omkring påsk ( Elmia )
Troligtvis får jag packboxarna, ramlager med mera nästa vecka, så målning å tvätt ska vara klart tills dess

Japan Quality
670 Inlägg
9 september 2010
#9
Mkt trevligt projekt. Se upp med avgasvärdena sen.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

KHRacing
9 september 2010
#10
trevlig bil, haft haft en hel drös sådana.


vad har du gjort för att få den att väga 800kg ?

186 Inlägg
10 september 2010
#11
Detta verkar intressant! Då får det allt bjudas på en tur sen när den är klar wink

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 september 2010
#12
alltid intressant med mycket bilder! smile
blir en prenumeration här! smile

lycka till!

MVH


Team Carkings
2 300 Inlägg
10 september 2010
#13
Funderar du inte på att lätta karossen när du nu tagit projektet såpass långt som du har?
Kanske lite kolfiber??? wink


70 Inlägg
10 september 2010
#14
Dem gamla stakarna vart ju inte mycke o hänga i granen. smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 september 2010
#15
Kul projekt! Ska helt klart följas! smile


76 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#16
KHRacing skrev:
trevlig bil, haft haft en hel drös sådana.


vad har du gjort för att få den att väga 800kg ?

Strippat allt, sågat bort alla fästen som inte behövs, fuelcell, tagit bort original fläkt + alla kanaler med mera tongue

76 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#17
ponka skrev:
Detta verkar intressant! Då får det allt bjudas på en tur sen när den är klar wink

Hehe, jarå. Bara den blir klar. Jo men det ska den nog allt bli big_smile

76 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#18
CarbonLoader skrev:
Funderar du inte på att lätta karossen när du nu tagit projektet såpass långt som du har?
Kanske lite kolfiber??? wink

Jorå, blir kolfiber, väghållning med mera när motorn är klar smile

76 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#19
Fått honat + målat blocket idag smile Veven bli nog uppmätt + balanserad i helgen smile
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10847.jpg
Senast redigerat av Hedan1 (10 september 2010)

76 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#20
Kolvarna i, nu väntar jag bara på veven
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10878.jpg


Sök