Ja, som rubriken lyder.
Började med att lätta min Crx med en 1,6L D16z5 motor, på 124 pigga hästar.
1010kg orginal. Nu väger den 800kg.
Men nöjde mig inte med detta utan bestämde mig för att turbo konvertera den.
Tanken var först cirka 0,3-0,4 bar i laddtryck och runt 180hk, extra spridare i insugsröret.
Men det skenade snabbt iväg och nu håller jag på att bygga för 260-300hk.
Sammanfattar lite snabbt vad jag gjort hitills. sen ska jag följa upp projektet ordentligt med info +bilder.
Om någon har några bra tips under loppet så är det bara att skriva
Såhär såg den ut före:
Plockar bort asfaltsmattan:
Såhär såg motorn ut från början:
Installerat ny kyl + intercooler, även grenrör +turbo syns på bilden.
Fuelcell nedsänkt i resrvhjulsbaljan + batteriet bakflyttat
Köpt mätarna jag behöver:
Laddtryck
Oljetryck
Oljetemp
Avgastemp
Bredbandslambda (bosch 4,9)
255L/H pump
Grenrör +DP, DP ska svetsas om och Grenröret förstärkas
Tar det steg för steg från och med att motorn blev urlyft.
Var inga problem att få ur motorn, lyfte den uppåt med växellåda på
Precis tagit ut motorn lyft av ventilkåpan + kamaxlarna:
Såhär ser det ut under oljetråget
Kolvarna borta och veven påväg ur:
Gammla stakarna jämfört med nya:
Tomt block:
Så då har jag samanfattat lite snabbt vad jag gjort hitills.
Nästa steg blir att tvätta rent blocket, måla, köpa nya ramlager + packboxar till veven.
Sedan slänga i de nya kolvarna, vevstakar å lagrena till vevstakarna. Har de mesta delarna liggandes hemma. men saknar några.