2785
Sök

Behöver ett bra mått för en baslåda med 2 12tums basar i

30 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Som rubriken lyder behöver jag ett bra mått för en bas låda. hur lång,bred och höjd. Tänkte bygga mig en låda idag till och med. tänkte bara improvicera lite. men kan ju ta något bra mått om någon har någon idee vad ett bra mått ska vara. det ska vara en vanlig rektangelformad baslåda. Det ska alltså vara två 12 tums basar i den...
Senast redigerat av Andennnnn (9 september 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 september 2010
Till att börja med, vad ska du ha för basar i lådan? Ska den sitta i Mercan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

30 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Två st mds 12tums basar med 500 watt smile ajjemen de ska dom

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 september 2010
Lite mer info tack, kolla om det står nåt på magneten på basarna, det där är inte mycket att gå på. Modellnummer vore bra! Vad är du ute efter för typ av ljud? I din bil är det helt klart att rekommendera att bygga en bandpasslåda för att få in trycket i kupén istället för att det ska få bakluckan att leva om.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

30 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
tyvärr så har jag inte basarna hemma, en polare kommer med dom imorgon. tänkte bygga halva lådan idag så att säga.  Gör två hål i en skiva imorgon när jag har måtten och de för dom.  Vad är en bandpasslåda och varför är de bättre och vart skulle jag ha den i så fall?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 september 2010
Att bara bygga en låda är inte så bra, visst har man tur så blir det rätt men med största sannolikhet blir volymen fel och basarna kommer inte spela så bra som dom kan. En bandpasslåda är en låda där basarna sitter monterade inuti, icke synliga utifrån. Från lådan går sedan rör som du drar upp genom hatthyllan/in genom skidluckan och på så sätt får in trycket i kupén. Den monteras i skuffen som vanligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

30 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Låter ju som en redigt bra ide alltså, hittade en bil på de. http://www.drkrupp.se/hifi/box/bandpass_5_2.gif är de en sån här? Kan man isåfall bygga två väggar inuti som håller båda basarna i en låda? vet inte om du fattar vad jag menar. Men på bilden ser man inga rör. Vad kostar såna där rör då? och hur drar man såna rör? Låter lite komplicerat

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 september 2010
Korrekt! Lådan är inte helt enkel att räkna ut (krävs program för det, finns flertalet personer här på forumet som har sånt) och är även lite småkrånglig att bygga, men ger garanterat det bästa resultatet i en bil som din. Det går att bygga så att varje bas har en varsin sluten kammare (den som är till höger på bild) och spelar in i en gemensam portad (den som är till vänster på bild).

Röret är den lilla grå saken som du ser i taket till vänster på bilden. Finns att köpa t.ex. här.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

30 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Jag är sugen på att göra en bandpasslåda istället. Kruxet är att jag måste ha en skiss på hur jag ska bygga lådan. Jag kan rita en själv men som du själv sa ju att man måste ha program för att räkna ut måtten på lådan.

Och sen behöver jag ju veta vad för rör jag ska köpa. Köper de på biltema i så fall. Själva röret skruvar man bara fast i taket på lådan som jag har fattat och sen gör två hål i hattyllan där rören kan gå igenom. Sen är de en till grej, jag har redan två diskanter i hatthyllan på bilen. Kan fixa bild om du vill ha de. Så frågan är ju om de finns rör som kan gå runt dom.

30 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Gjorde en snabb skiss, det är väl något i denna stilen du tänkte? http://img825.imageshack.us/i/83123759.jpg/

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 september 2010
För att nån ska kunna hjälpa dig med volym och rörlängd för en bandpasslåda så måste man vet EXAKT vad det är för basar du har, annars blir det pannkaka av alltihop! En ren gissning är att det räcker med 2st 4" portar till dina basar, alternativt en 6". Men det beror ju också på hur mycket effekt du tänkt skicka in i dom och hur mycket luft dom kan flytta.

Och ja den bilden är en variant, fast mittväggen behövs egentligen inte men går att bygga så också. Går även att vända på det hela så att rören sitter i mittenkammaren och dom utåt sidorna är slutna, beror på hur/var du kan placera rören i hatthyllan.
Senast redigerat av ChriZtoffer (9 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

30 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Jag får modellnamnet av min kompis när han kommer hem ikväll smile Okej, ingen mitt vägg. Vad menar du med portar till basarna?

Menar du att basarna går motvarandra i mitten? och så är rören i mitten med? det hade varit bättre eftersom i mitten av hatthyllan är de inga diskanter.

De där med effekten vet jag inte. Får ett slutsteg, en kondensator och dom två basarna imorgon, mer kan jag inte. han hjälper mig koppla in de

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 september 2010
Port/rör är samma sak, och ja det jag menar är att man gör den delen av lådan som är i mitten portad istället och låter dom utåt sidorna vara slutna. Om det passar bättre i hatthyllan så kör du så.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 761 Inlägg
9 september 2010
Om det är ALPHA 1225x så passar den bra i bandpass enligt personer som vet en del om GAS. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 september 2010
Psst, batterinörden wink
Andennnnn skrev:
Två st mds 12tums basar med 500 watt

Bra dock att du kom in här, precis den personen som jag tänkte på för att räkna bandpasslåda! smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (9 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök