3167
Sök

Hur byter man oljefilter på Audi a3 -00?

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Helloooo!
Nu har jag kollat några gånger när mekanikerna byter olja på bilen och dom vill aldrig visa mig eftersom dom vill tjäna pengar, men jag har ju ögon att se med..
Hur som helst, är det bara att hissa upp bilen, skruva bort oljefiltret, tappa ut all olja från bilen i en stor dunk, sen fylla på det nya oljefiltret med lite olja, skruva på det nya och sen fylla upp bilen? Har jag missat något? Ser i alla fall väldigt enkelt ut... smile

Full fart spar tid!

5 710 Inlägg
15 september 2010
Precis så enkelt är det smile

Dock är det bra att bilen är lite varm när du tappar ur oljan....då rinner den lättare.
Låt den gärna stå och droppa under en kopp kaffe så får du ut mer av den gamla oljan.
Packningen till pluggen? Vet inte vilken typ Audi använder men det är vanligt med koppar och är packningen av denna typ skall den bytas.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Packning? Hur menar du nu? haha smile

Full fart spar tid!

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 september 2010
Adiiii skrev:
Packning? Hur menar du nu? haha smile

googla oljeplugg...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Okej, jag förstår vad du menar, men var sitter den? En sån har dom då aldrig bytt på bilen...

Full fart spar tid!

1 453 Inlägg
15 september 2010
Är egentligen bara en liten bricka.
Glöm inte att öppna oljetråget från ovansidan innan du hissar upp, då rinner det ut lättare.

Trucker
1 220 Inlägg
15 september 2010
Adiiii skrev:
Okej, jag förstår vad du menar, men var sitter den? En sån har dom då aldrig bytt på bilen...

Oljapluggen sitter på lägsta punkten på tråget! den måste du skruva bort för att kunna tappa oljan, endra ser den ut som en vanlig bult eller en inplugg dvs en 4-kantig plugg som går innåt typ och packningen ser du när du tagit bort pluggen den sitter på pluggen och ser ut som en bricka typ den går inte missa!

Vissa är bara bättre än andra!

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Så först sitter filtret, sen en plugg med en bricka på? Vad gör pluggen för nytta? big_smile

Full fart spar tid!

I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 september 2010
Adiiii skrev:
Så först sitter filtret, sen en plugg med en bricka på? Vad gör pluggen för nytta? big_smile

Nej.
Under bilen, på sidan på oljetråget.
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/159/bil/lgnr/234051_2.jpg

Där sitter pluggen med packningen, även där du tömmer oljan
Senast redigerat av Dubs (15 september 2010)

Trucker
1 220 Inlägg
15 september 2010
Adiiii skrev:

alltså filtret sitter gängat på blocket bara att ta en oljefilteravdragare å gänga bort och sen pluggen sitter på tråget för utan plugg skulle de vara ett hål på oljetråget och all olja skulle rinna rakt genom motorn bara. så oljefiltret och pluggen sitter inte på samma ställe!
för att lättast förstå så kan du ju hyra en plats på typ okq8 och lyfta upp bilen och kolla vart filtret och pluggen sitter och ev om de behövs kolla i instruktionsboken för där ska de vara utbildat vart dom sitter

1 453 Inlägg
15 september 2010
Nej pluggen är själva urtappningsventilen, filtret har en helt annat funktion.  I regel får man byta pluggen och brickan i samband med oljebyte, det kostar inte många kronor.

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
Adiiii skrev:

alltså filtret sitter gängat på blocket bara att ta en oljefilteravdragare å gänga bort och sen pluggen sitter på tråget för utan plugg skulle de vara ett hål på oljetråget och all olja skulle rinna rakt genom motorn bara. så oljefiltret och pluggen sitter inte på samma ställe!
för att lättast förstå så kan du ju hyra en plats på typ okq8 och lyfta upp bilen och kolla vart filtret och pluggen sitter och ev om de behövs kolla i instruktionsboken för där ska de vara utbildat vart dom sitter

Bra idé!

Full fart spar tid!

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
sveddan skrev:
Nej pluggen är själva urtappningsventilen, filtret har en helt annat funktion.  I regel får man byta pluggen och brickan i samband med oljebyte, det kostar inte många kronor.

Jag får nog bättre koll när jag kollar hur allt sitter, en sista fråga bara...hur mycket ska man fylla oljefiltret med olja? Fullt upp? 1/2? 3/4?

Full fart spar tid!

Trucker
1 220 Inlägg
15 september 2010
Adiiii skrev:
sveddan skrev:

Jag får nog bättre koll när jag kollar hur allt sitter, en sista fråga bara...hur mycket ska man fylla oljefiltret med olja? Fullt upp? 1/2? 3/4?

man monterar de ofyllt men uppe på oljefiltret sitter de en gummiring den brukar man smörja me lite olja innan man monterar dit det, de räck å doppa fingre i oljan å smörja ut de med

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 september 2010
teamvolvoracing skrev:
man monterar de ofyllt

NEJ, man fyller upp det med olja för att bilen skall få oljetryck snarast möjligt efter oljebytet. Även om filtret monteras på sidan så fyller man det och sedan skruvar dit det och torkar bort den deciliter som ev spills ut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
Adiiii skrev:
sveddan skrev:

man monterar de ofyllt men uppe på oljefiltret sitter de en gummiring den brukar man smörja me lite olja innan man monterar dit det, de räck å doppa fingre i oljan å smörja ut de med

Men varför häller mekanikern i olja i filtret då? smile

Full fart spar tid!

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
torpis skrev:
teamvolvoracing skrev:
man monterar de ofyllt

NEJ, man fyller upp det med olja för att bilen skall få oljetryck snarast möjligt efter oljebytet. Även om filtret monteras på sidan så fyller man det och sedan skruvar dit det och torkar bort den deciliter som ev spills ut.

Åh herregud, min bil kommer explodera säkert haha

Full fart spar tid!

Trucker
1 220 Inlägg
15 september 2010
Adiiii skrev:
teamvolvoracing skrev:
Adiiii skrev:

De har torpis svara på! i inlägget ovan

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
Adiiii skrev:
teamvolvoracing skrev:

De har torpis svara på! i inlägget ovan

Ja men du sa ju något helt annat..

Full fart spar tid!

I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 september 2010
Lämna in den istället, kommer ändå sluta med att du tappar ut växellådsoljan o överfyller motorn.

Du verkar inte veta nåt. och då är det bättre att lämna in.

Sök