3408
Sök

Hur byter man oljefilter på Audi a3 -00?

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Dubs skrev:
Lämna in den istället, kommer ändå sluta med att du tappar ut växellådsoljan o överfyller motorn.

Du verkar inte veta nåt. och då är det bättre att lämna in.

Ursäkta? Varför skulle jag överfylla motorn? Jag ville lära mig byta oljefilter = då kan jag ju inte? eller hur? Därför jag frågar, du kunde väl inte heller något första gången du kröp under en bil? Men du lärde dig, eller hur?

stor SUCK på dig!

Full fart spar tid!

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 september 2010
Det är mycket suck på forum tyvärr.  Det får man ta och försöka hitta en röd tråd bland alal tips.

jag tycker fortfarande du skall googla "hur byter man motorolja" etc för att få mer kött på benen. haka inte upp dig på exakt vilken bilmodell utan läs på om olika så du får en uppfattning om hur det överlag går till.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
torpis skrev:
Det är mycket suck på forum tyvärr.  Det får man ta och försöka hitta en röd tråd bland alal tips.

jag tycker fortfarande du skall googla "hur byter man motorolja" etc för att få mer kött på benen. haka inte upp dig på exakt vilken bilmodell utan läs på om olika så du får en uppfattning om hur det överlag går till.

Det ska jag göra, tack för tipsen!

Full fart spar tid!

1 453 Inlägg
15 september 2010
Dubs skrev:
Lämna in den istället, kommer ändå sluta med att du tappar ut växellådsoljan o överfyller motorn.

Onödig kommentar, alla kan lära sig.

1. Du monterar nya oljefiltret som det är FÖR HAND, dvs ej använda något verktyg.
2. Stryk lite olja på packningen (brickan) till oljepluggen, för att det ska suga fast ordentligt. Dra fast oljepluggen med en fast nyckel.
3. Kolla i instruktionsboken hur mycket ditt tråg rymmer, brukar vara ca 3,5-4 liter för de flesta bilar. Har du en 4-litersdunk så häller du i ca 90% och gör ett prov med stickan. Fyll på mer vid behov.

196 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
sveddan skrev:
Dubs skrev:

Onödig kommentar, alla kan lära sig.

1. Du monterar nya oljefiltret som det är FÖR HAND, dvs ej använda något verktyg.
2. Stryk lite olja på packningen (brickan) till oljepluggen, för att det ska suga fast ordentligt. Dra fast oljepluggen med en fast nyckel.
3. Kolla i instruktionsboken hur mycket ditt tråg rymmer, brukar vara ca 3,5-4 liter för de flesta bilar. Har du en 4-litersdunk så häller du i ca 90% och gör ett prov med stickan. Fyll på mer vid behov.

Varmt TACK!
Hittade en jätte bra sida http://hem.passagen.se/raggare/bilar/olja.html där det står allt ni har berättat om fast med trevliga bilder också smile

Tusen tack till alla!

Full fart spar tid!

Sök