3500
Sök

Klarar turbon chiptrimning

845 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#1
En granne kom och frågade mig en sak. När Han kör tungt eller gasar på så går turbomätaren över den vita linjen å på den röda, Han sa att det kom efter att han trimmat den på nordictuning.  Så hans fråga var. Klarar turbon att ladda i det röda fältet utan att turbon skär?.

Det är en Saab 9-3 1,8t

bild på mätaren, så ni vet vad jag menar med röta fältet.

http://www.trollhattansaab.net/wp-conte … 20dash.jpg


1 353 Inlägg
15 september 2010
#2
nä den kommer rasa direkt,,
den ska juh ladda mer när den är trimmad.. wink
är denna grannen möjligtvis nån som aldrig riktigt har testat vad bilen går för?

du kan hälsa att det är inga som helst problem, o de finns flera saker som går sönder innan turbon wink


TIG-svetsare
202 Inlägg
15 september 2010
#3
Inga problem, har bara fått lite högre ladd=) så laddar han inte över 1,5 bar så är det ingen fara;)

"Spelar det ingen roll så kvittar det.."

845 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#4
Jag har ju ungefär likadan bil, bara att jag har 2,0t, min mätare stannar precis före det röda, och den är inte trimmad. Skulle inte det vart bättre ifall, man hade haft en gul rand också, så man inte behöver oroa sig. Han kör ganska hårt, han trycker ofta till på gasen, trots han är 62 år tongue. Tack för svaren smile

btw, hur mycket laddar en 2,0t och 1,8t som original?.


1 353 Inlägg
15 september 2010
#5
Jimpiz skrev:
jag har 2,0t, min mätare stannar precis före det röda

och detta kunde du sagt till han direkt juh, din bil laddar mer eftersom du trimmat den gamle gubbe wink heheh


845 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#6
jo tongue, Men att den ska gå upp på rött. Rött för mig är farligt, annars hade väll fältet kunna vart rosa eller blått om det inte var farligt att nå det. tongue.


Lastbilsschaffis
886 Inlägg
15 september 2010
#7
Jimpiz skrev:
jo tongue, Men att den ska gå upp på rött. Rött för mig är farligt, annars hade väll fältet kunna vart rosa eller blått om det inte var farligt att nå det. tongue.

Det röda är ju som sagt original. Jag skulle tro att man inte orkar kalibrera om mätaren efter det högre laddtrycket vilket resulterar i att den går upp på rött.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

1 353 Inlägg
15 september 2010
#8
har ingenting med o kalibrera mätaren o göra.
anledningen till att mätaren är grön gul o röd är för att de ska indikera bränsleförbrukning.. inget annat.
läser man i instruktionsboken till den bilen så kan ja sätta min tumme på att där står att man ska hålla sig så mycket som möjligt inom de gröna fältet bla bla bla..
annars så skulle dom byggt in en graderad (bar) mätare från fabrik..


It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
16 september 2010
#9
Jimpiz skrev:
Jag har ju ungefär likadan bil, bara att jag har 2,0t, min mätare stannar precis före det röda, och den är inte trimmad. Skulle inte det vart bättre ifall, man hade haft en gul rand också, så man inte behöver oroa sig. Han kör ganska hårt, han trycker ofta till på gasen, trots han är 62 år tongue. Tack för svaren smile

btw, hur mycket laddar en 2,0t och 1,8t som original?.

Skillnaden mellan 2,0t och 1,8t är att 2,0t är fulltryck och 1,8t är Lågtryckare samt 5växlad.


845 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#10
Aha, men det finns 2,0t som är 5 växlade med. Men vad laddar dessa?, kan inte hitta nån info om det.


It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
17 september 2010
#11
Jimpiz skrev:
Aha, men det finns 2,0t som är 5 växlade med. Men vad laddar dessa?, kan inte hitta nån info om det.

När det gäller NG9-3an så är det fulltryckare



Sök