2975
Sök

Instrumentbelysning nissan 200sx s13

1 163 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#1
Hejsan! nu har jag sökt som en "idiot" efter : hur man byter ut lamporna i instrumenten på en nissan 200sx.
hittade inget så nu skapar jag en tråd.

Så till frågan, hur bär man sig åt för att få ut själva "instrumenthuset"? , sedan vad är det för dioder man ska skaffa? på min volvo 740 köpte jag från biltema som var riiiiktigt bra och undrar om det är någorlunda samma där?

skicka gärna bilder när ni plockar bort eller beskriv hur ni gjorde:)

Lägg gärna ett smakråd ang. färg. Då jag har haft blått i instrumenten i 740n, så tänkte jag kanske det bli tråkigt att få samma ljus , så funderar på röd då min nissan är röd utvändigt:)

Tacksam för snabba å bra svar å inget tjafs och bråk.

Mvh/ Håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

67 Inlägg
16 september 2010
#2
bort med svarta plastkåpan vid ratten, 4 skruvar.
lossa och sänk ner rattstången (sitter med 2st storlek 14 bultar har jag för mig)
bort med 2 skruvar som sitter i ovankant av instrumenthuset/ramen, sargen lr vad man nu ska kalla det.
lyft försiktigt ut "kåpan" med alla knappar på, sen sitter instrumenthuset med nån skruv till.
bort med dom sen ere bara att lirka ut instrumenthuset=)
lamporna är likadana som sitter i positionsljusen i fronten, finns lite överallt.

försök att hitta lampor med ordentlig spridning, lätt hänt att ljuset blir väldigt fokuserat på 3st punkter
när man bytt till andra lampor.

tar 10min sen är det klart=)

lycka till!
mvh andreas


1 163 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#3
Lemzor skrev:
bort med svarta plastkåpan vid ratten, 4 skruvar.
lossa och sänk ner rattstången (sitter med 2st storlek 14 bultar har jag för mig)
bort med 2 skruvar som sitter i ovankant av instrumenthuset/ramen, sargen lr vad man nu ska kalla det.
lyft försiktigt ut "kåpan" med alla knappar på, sen sitter instrumenthuset med nån skruv till.
bort med dom sen ere bara att lirka ut instrumenthuset=)
lamporna är likadana som sitter i positionsljusen i fronten, finns lite överallt.

försök att hitta lampor med ordentlig spridning, lätt hänt att ljuset blir väldigt fokuserat på 3st punkter
när man bytt till andra lampor.

tar 10min sen är det klart=)

lycka till!
mvh andreas

Tack för svaret! , få prova kanske ida eller nån dag här framöver big_smile

Mvh!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#4
Hoaken skrev:
Lemzor skrev:
bort med svarta plastkåpan vid ratten, 4 skruvar.
lossa och sänk ner rattstången (sitter med 2st storlek 14 bultar har jag för mig)
bort med 2 skruvar som sitter i ovankant av instrumenthuset/ramen, sargen lr vad man nu ska kalla det.
lyft försiktigt ut "kåpan" med alla knappar på, sen sitter instrumenthuset med nån skruv till.
bort med dom sen ere bara att lirka ut instrumenthuset=)
lamporna är likadana som sitter i positionsljusen i fronten, finns lite överallt.

försök att hitta lampor med ordentlig spridning, lätt hänt att ljuset blir väldigt fokuserat på 3st punkter
när man bytt till andra lampor.

tar 10min sen är det klart=)

lycka till!
mvh andreas

Tack för svaret! , få prova kanske ida eller nån dag här framöver big_smile

Mvh!

Hejsan idag var jag på å pillade på instrumenthuset.. fick ut det till slut men d var ett rent "helvete" , skulle bara kolla va d var för lampa för säkerhetens skull.. men fick tillbaks allt å så men imon ska det göras om och undrar om jag gjort nåt fel för jag tog bort själva platten som sitter vid pedalerna, sedan svarta kåpan runt ratten å sedan dom som sitter i instrumenthuset... men sedan ska man ju ha ut hela svarta panelen som sitter framför instrumenthuset om du förstår hur jag menar? alltså svarta panelen som har alla knappar på sig som varningsblinkers osv.. och det är ju där "helvetet" börjar för spaken till rattjusteringen är riktiigt ivägen! , dock det funkar ju men det känns som om det måste gå å få väck eller något?? snälla ge mig tips nu så man slipper bli helt rasande imon igen hahah smile

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 653 Inlägg
23 september 2010
#5
plocka bort ratten så underlättar det väldigt mycket.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

67 Inlägg
23 september 2010
#6
lossar man rattstången o sänker ner den så ska det inte vara några problem med spaken för rattsjusteringen.

men som thullen sa så kan det va smidigare att ta bort ratten, tänkte inte på de då jag själv har snapoffnav på min, så jag klickar bara bort ratten utan att tänka på de:P

första gången jag skulle ta bort panelen me alla knappar på så råkade jag knäcka den då jag inte tänkte på att man kunde sänka rattstången:P så tat lugnt bara o lirka lite i taget så ska gå bra=)


1 163 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#7
Lemzor skrev:
lossar man rattstången o sänker ner den så ska det inte vara några problem med spaken för rattsjusteringen.

men som thullen sa så kan det va smidigare att ta bort ratten, tänkte inte på de då jag själv har snapoffnav på min, så jag klickar bara bort ratten utan att tänka på de:P

första gången jag skulle ta bort panelen me alla knappar på så råkade jag knäcka den då jag inte tänkte på att man kunde sänka rattstången:P så tat lugnt bara o lirka lite i taget så ska gå bra=)

Hur menar du att man lossar rattstången? , för så som ja ha gjort är ju att "justera" ner ratten till lägsta men hjälper ej så mycket men kan man lossa själva rattstången? och hur gör man det isåfall?smile , men ser inte direkt någon fördel att ta väck ratten faktiskt för det är själva spaken som är ivägen sedan är det busenkelt och få ut det sista med lite lirkning... men tacksam om det går att sänka ner själva stången ännu mer utan allt för mycket jobb!
gärna någon bild om någon har:)

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

67 Inlägg
23 september 2010
#8
som jag skrev i mitt första inlägg så går det att sänka rattstången genom att lossa på 2st bultar som du ser om du stoppar in huvet under ratten när du plockat bort den svarta tändlåskåpan=)
tar du bort dom så kan du sänka hela rattstången bra mycke=)

ta en titt så kommer du förstå vad jag menar:P

//Andreas


1 163 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#9
Lemzor skrev:
som jag skrev i mitt första inlägg så går det att sänka rattstången genom att lossa på 2st bultar som du ser om du stoppar in huvet under ratten när du plockat bort den svarta tändlåskåpan=)
tar du bort dom så kan du sänka hela rattstången bra mycke=)

ta en titt så kommer du förstå vad jag menar:P

//Andreas

tack för svar:) , men bultarna sitter vid den svarta kåpan någonstans då asså? eller längre in? , innan idag så såg jag ju att till själva spaken går att lossa men satt nån clips på den så tog aldrig loss dom och dom satt på vänstra sidan vid spaken då asså.. men kanske inte dom "muttrarna" du menar? smile

Mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

67 Inlägg
24 september 2010
#10
nja inte dom jag menar.
den svarta kåpan består av 2 delar, en överdel och en underdel, dessa sitter med totalt 4st skruvar, ta bort dom och kåpans båda delar. de 2bultarna med storlek 12 eller fjorton sitter i underkant av rattstången, den håller alltså hela stången på plats. sitter 1-2dm in räknat från rattinfästningen. går ej att missa, bara att pröva dig fram:P
ladda ner manualen från nogs.se annars och se hur allting sitter fast annars=)


1 163 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#11
Lemzor skrev:
nja inte dom jag menar.
den svarta kåpan består av 2 delar, en överdel och en underdel, dessa sitter med totalt 4st skruvar, ta bort dom och kåpans båda delar. de 2bultarna med storlek 12 eller fjorton sitter i underkant av rattstången, den håller alltså hela stången på plats. sitter 1-2dm in räknat från rattinfästningen. går ej att missa, bara att pröva dig fram:P
ladda ner manualen från nogs.se annars och se hur allting sitter fast annars=)

tackar ödmjukast för ditt svar! , riktigt schysst å få seriöst svar:) .. få bli morgondagens meck nu:) , får slänga upp en bild hur det blev sedan big_smile

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

67 Inlägg
24 september 2010
#12
inga problem=)
som sagt, se till o fixa dioder me bra spridning bara, svårt o få jämt ljus annars=)
gör så,hoppas de löser sig!

mvh andreas


1 163 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#13
Japp japp beställt dom här : http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=308&iPageID=40 , hoppas dom ska passa å ge bra sken.. förresten är det bara 3 "lampor" som skiner upp hela instrumenten? , beställde 4 för att vara säker ifall det är någon jag missat.. annars ha man ju 1 reserv big_smile

Mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

67 Inlägg
24 september 2010
#14
jo jag tror att det bara är 3st faktiskt, sen är det några "smålampor" men dom är bara för de olika varningslamporna osv=)


1 163 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#15
Lemzor skrev:
jo jag tror att det bara är 3st faktiskt, sen är det några "smålampor" men dom är bara för de olika varningslamporna osv=)

jajamen , fick dit dom fint!smile , och det gick riktigt lätt å smidigt ida tack vare dig asså! stort tack för hjälpen !smile slänger upp en bild ikväll så du få se hur det blev big_smile .. är själv nyfiken hur det kommer se ut ikväll big_smile

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#16
Hur instrumenteringen blev finns nu i galleriet under 200sx smile tack för all hjälp!

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!


Sök