3466
Sök

Ska förvara min bil i en lada över vintern är det nått mer jag behöver tänka på?

102 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#1
Hej
Jag ska förvara min volvo 244DL från 1980 i en lada över vintern då jag inte har någon användning för den på vintern(tar mindre än 5 min till skolan). Det är torrt i ladan men det är lite dammigt. Hade tänkt att göra följande innan jag ställer in den.

- Vaxa bilen noga så att den blir lätt att tvätta av i vår.
- Sätta in en luftavfuktare inne i bilen.
- koppla ur batteriet.
- laga den rosten jag hittar
- spruta in linolja i skarvar mm.
- Oljan bytte jag i sommras och jag har inte kört så mycket så jag tänkte låta den vara i.
- Hade tänkt att starta bilen ca 1 gång imånaden och låta den tomgångsköra i ca 20-30min.

Är det något mer som är bra att tänka på?

192 Inlägg
17 september 2010
#2
e de en stor lada? skulle nog inte skada att köra lite me bilen så den får röra lite på sig..du tänkte rätt där att de e bra å starta den men de kan nog va gott att röra lite på den med..

fireice_88@hotmail.com

4 586 Inlägg
17 september 2010
#3
låt den stå hela vintern. dom där 20-30 min skadar mer än att göra nytta.

lägg i några torrbollar i bilen
Senast redigerat av jocke_gronberg (17 september 2010)


945 Inlägg
17 september 2010
#4
Torrboll.
Fulltank.
Av med batteriet.

Slutligen när du kör in bilen tryck inte på broms eller dra i handbroms, parkera i en växel.
Eftersom bromsarna sätter sig rätt lätt med fukt osv så minimerar du problemet med den metoden.

Det är faktiskt ingen raketforskning.


183 Inlägg
17 september 2010
#5
koppla ur batteriet och en duglig luftcirkulation brukar räcka


3 259 Inlägg
17 september 2010
#6
Glöm inget ätbart i bilen.. råttor hittar sånt på flera kilometers avstånd! smile Sen behöver man ju inte krångla till det mer än nödvändigt för sig, det är ju inte många månader den blir ståendes.. Så koppla ur batteriet, tanka fullt... Finns delade meningar om att hålla på o starta bilen då och då..  Enligt min mening så räcker det gott o väl om du startar den en gång(om ens det) och då låter den gå 1 timme på tomgång så den blir riktigt varm! Det är ju en volvo! wink

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

529 Inlägg
17 september 2010
#7
Kolla glykolen också så den inte fryser sönder om det blir kallt.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

4 001 Inlägg
17 september 2010
#8
Dom andras tips +
ställ bilen på pallbockar, däck kan få plattytor utav att stå på samma ställe under längre tid!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

945 Inlägg
17 september 2010
#9
kolvas skrev:
Dom andras tips +
ställ bilen på pallbockar, däck kan få plattytor utav att stå på samma ställe under längre tid!

Vilket försvinner när däcken blivit varmkörda. smile
Man kan också hindra detta genom att pumpa rätt bra med luft innan avställning.


566 Inlägg
17 september 2010
#10
Bjare skrev:
kolvas skrev:
Dom andras tips +
ställ bilen på pallbockar, däck kan få plattytor utav att stå på samma ställe under längre tid!

Vilket försvinner när däcken blivit varmkörda. smile
Man kan också hindra detta genom att pumpa rätt bra med luft innan avställning.

Plattytor kan det bli om man har typ 65 profil, inte lika vanligt med låg profils däck.


2 024 Inlägg
17 september 2010
#11
Ett gammaldags tips som verkar fungera bra är att lägga in lite enris på golvet i bilen. Möss verkar inte vara lika sugna på att ta sig in i bilen då. Vet inte varför men har själv haft bra erfarenhet av det.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

4 001 Inlägg
17 september 2010
#12
81an skrev:
Bjare skrev:
kolvas skrev:
Dom andras tips +
ställ bilen på pallbockar, däck kan få plattytor utav att stå på samma ställe under längre tid!

Vilket försvinner när däcken blivit varmkörda. smile
Man kan också hindra detta genom att pumpa rätt bra med luft innan avställning.

Plattytor kan det bli om man har typ 65 profil, inte lika vanligt med låg profils däck.

eftersom jag inte vet vad TS har för däck men bland alla Kina-däck och en massa regummerade däck (eller Michelin) så rekommenderar jag ändå pallbockar, lagom kul med plattytor som kan leda till däckseperation, 4:a pallbockar kostar typ 200kr på Jula, det får man inte många däck för precis

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 september 2010
#13
Hur jag skulle gjort.

Luftavfuktare/torr bollar

gör bilen redo för sommaren igenom vaxning/städning.

pallbockar

ladda batteriet före och en gång under vintern

låt skiten stå och kolla torrbollen ibland bara. varför skulle den behöva startas?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

OEM <3
6 957 Inlägg
18 september 2010
#14
Råttgift! + ovanstående saker.
Senast redigerat av Bjork (18 september 2010)

OEM <3

192 Inlägg
18 september 2010
#15
låsa bilen så du inte har en luffare som inneboende när de väl e dags att åka iväg ;D

fireice_88@hotmail.com

Turbo lover
555 Inlägg
18 september 2010
#16
Starta inte upp bilen i onödan, att stå på tomgång är kass för oljan. Jag låter min stå hela vintern och har gjort så med alla mina bilar.


ingen aning
687 Inlägg
18 september 2010
#17
ToTTeN skrev:
Hur jag skulle gjort.

Luftavfuktare/torr bollar

gör bilen redo för sommaren igenom vaxning/städning.

pallbockar

ladda batteriet före och en gång under vintern

låt skiten stå och kolla torrbollen ibland bara. varför skulle den behöva startas?

har du plats hemma så ta hem batteriet..

även zebran har sina fläckar


Sök