Hej Jag ska förvara min volvo 244DL från 1980 i en lada över vintern då jag inte har någon användning för den på vintern(tar mindre än 5 min till skolan). Det är torrt i ladan men det är lite dammigt. Hade tänkt att göra följande innan jag ställer in den.
- Vaxa bilen noga så att den blir lätt att tvätta av i vår. - Sätta in en luftavfuktare inne i bilen. - koppla ur batteriet. - laga den rosten jag hittar - spruta in linolja i skarvar mm. - Oljan bytte jag i sommras och jag har inte kört så mycket så jag tänkte låta den vara i. - Hade tänkt att starta bilen ca 1 gång imånaden och låta den tomgångsköra i ca 20-30min.
e de en stor lada? skulle nog inte skada att köra lite me bilen så den får röra lite på sig..du tänkte rätt där att de e bra å starta den men de kan nog va gott att röra lite på den med..
Slutligen när du kör in bilen tryck inte på broms eller dra i handbroms, parkera i en växel. Eftersom bromsarna sätter sig rätt lätt med fukt osv så minimerar du problemet med den metoden.
Glöm inget ätbart i bilen.. råttor hittar sånt på flera kilometers avstånd! Sen behöver man ju inte krångla till det mer än nödvändigt för sig, det är ju inte många månader den blir ståendes.. Så koppla ur batteriet, tanka fullt... Finns delade meningar om att hålla på o starta bilen då och då.. Enligt min mening så räcker det gott o väl om du startar den en gång(om ens det) och då låter den gå 1 timme på tomgång så den blir riktigt varm! Det är ju en volvo!
Ett gammaldags tips som verkar fungera bra är att lägga in lite enris på golvet i bilen. Möss verkar inte vara lika sugna på att ta sig in i bilen då. Vet inte varför men har själv haft bra erfarenhet av det.
Dom andras tips + ställ bilen på pallbockar, däck kan få plattytor utav att stå på samma ställe under längre tid!
Vilket försvinner när däcken blivit varmkörda. Man kan också hindra detta genom att pumpa rätt bra med luft innan avställning.
Plattytor kan det bli om man har typ 65 profil, inte lika vanligt med låg profils däck.
eftersom jag inte vet vad TS har för däck men bland alla Kina-däck och en massa regummerade däck (eller Michelin) så rekommenderar jag ändå pallbockar, lagom kul med plattytor som kan leda till däckseperation, 4:a pallbockar kostar typ 200kr på Jula, det får man inte många däck för precis
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må