3209
Sök

Problem med laddtrycket på volvo 850 t5 r

126 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#1
Jag har fått problem med ladd trycket på bilen helt plötsligt,  det började på 1.2 bars laddtryck vilket jag vill ha har ett steg 3 chip. Men trycket sjönk till ca 1 bars tryck efter ca en. Ecka sen nu har det sjunkit ämda ner till 0.7.  Och nu undrar jag varför detta har hänt och vad jag kan göra för att höja de igen? Mvh

/Tobb3

303 Inlägg
18 september 2010
#2
luft läcka troligt i t korset vars slang går upp yill tomgångs motorn

heter numera blyfot_racing här på garaget

126 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#3
Evert_ skrev:
luft läcka troligt i t korset vars slang går upp yill tomgångs motorn

Okej ska kolla upp de tack för hjälpen:) men när man har chippat ska man väll kunna ställa laddet själv via wastegaten?smile

/Tobb3

632 Inlägg
18 september 2010
#4
Embelazt skrev:
Evert_ skrev:
luft läcka troligt i t korset vars slang går upp yill tomgångs motorn

Okej ska kolla upp de tack för hjälpen:) men när man har chippat ska man väll kunna ställa laddet själv via wastegaten?smile

Nepp du har elektronisk laddtrycksstyrning och det är styrboxen som sköter allt med laddet via din magnetventil om du inte kopplat bort den vill säga och kör med mekanisk laddtrycksstyrning.

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

303 Inlägg
18 september 2010
#5
koppla bort den det har jag gjort på min så kan du ställa laddet som du vill

heter numera blyfot_racing här på garaget

126 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#6
Evert_ skrev:
koppla bort den det har jag gjort på min så kan du ställa laddet som du vill

hur gör jag för att koppla bort den? mvh

/Tobb3

1 353 Inlägg
18 september 2010
#7
drar loss slangarna,
pluggar den som går till snorklen för att den inte ska dra tjuvluft
och sen ställer du laddet med strypventil, och på så sätt har du även kopplat bort alla säkerhetsmarginaler,

så när du börjar ladda på lite, och eftersom att du märker att bilen bara går bättre o bättre så laddar du 1,3-1,4-1,5-1,6-1,7 och sen TADAAAA

och sen kommer nästa tråd.. -" de small till i motorn o nu går den inte starta "

nä du kompis,
felsök vart du ha läckage och fixa det, programvaran sköter ditt laddtryck alldeles utmärkt..
som ovan nämnt så är de vanligt att just anslutningen mot tomgångsmotorn spricker,


126 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#8
Crille88 skrev:
drar loss slangarna,
pluggar den som går till snorklen för att den inte ska dra tjuvluft
och sen ställer du laddet med strypventil, och på så sätt har du även kopplat bort alla säkerhetsmarginaler,

så när du börjar ladda på lite, och eftersom att du märker att bilen bara går bättre o bättre så laddar du 1,3-1,4-1,5-1,6-1,7 och sen TADAAAA

och sen kommer nästa tråd.. -" de small till i motorn o nu går den inte starta "

nä du kompis,
felsök vart du ha läckage och fixa det, programvaran sköter ditt laddtryck alldeles utmärkt..
som ovan nämnt så är de vanligt att just anslutningen mot tomgångsmotorn spricker,

jo jag var ute och kolla på slangen och den är sprucken precis som ni sa. ska beställa ett silicon kit. men kan ändå vara kul att själv kunna justera det lite:) vilken är den slangen som går till snorklen? så man ska bara dra loss alla slangarna från magnetventilen och låta dom hänga sen strypa den till snoklen?:S

/Tobb3

1 353 Inlägg
18 september 2010
#9
byt den o sen ska du inte justera ett skit, du ska ha den som den är o inte fiffla..

drar du loss alla slangar så laddar den så mycket wg-klockan orkar hålla emot..

man tar loss dom så kommer du se att:
* en går in i luftslangen som går mellan filterbox-turbo
* en går till wg-klockan
* den sista går till kompressorhuset på turbon.

den som går till luftslangen måste pluggas eftersom att den får inte ta in tjuvluft där,
strypventil/pysventil sätter man sen mellan turbon o klockan.
OCH SOM SAGT DETTA SKA DU GE FAN I EFTERSOM ATT:

* ditt laddtryck ska styras elektroniskt, för när de händer nåt och programmet försöker sänka så kan de inte för att den fortsätter mata på lika mycket som du ställt in att de ska göra,

* när den väl går in i felläge och vill gå ner på grundladd, så kommer du trots det tvinga den till att ladda så mycket som du bestämt.

och detta kommer resultera till slut att vi får en ny tråd som ja nämnde innan wink

OM du nu inte vet vad du sysslar med förstås, för det blir riktigt farligt riktigt snabbt.

det som är viktigt när de gäller laddtryck och dessa stakar är att man ska ge fan i att ladda på låga varv, när man väl passerat de höga cylindertrycket så är de snällare, men när du krabbat ihop ditt hypersnygga bygge med en lila pysventil och ställt att du ska ladda runt 1,4 (för där känner du att de e riktigt bra drag wink ) och så kommer du lite käckt o ska styla för polarna o spinna ut ur rondellen och ger fullt på 2;an vid 1700rpm, vilket resulterar i att de drar iväg till 1,4 strax innan 2000rpm och de klingar till fint när du viker 3 och 5 staken och lämnar diffen på backen, o polarna skrattar o säger: snyggt jobbat wink


126 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#10
Crille88 skrev:
byt den o sen ska du inte justera ett skit, du ska ha den som den är o inte fiffla..

drar du loss alla slangar så laddar den så mycket wg-klockan orkar hålla emot..

man tar loss dom så kommer du se att:
* en går in i luftslangen som går mellan filterbox-turbo
* en går till wg-klockan
* den sista går till kompressorhuset på turbon.

den som går till luftslangen måste pluggas eftersom att den får inte ta in tjuvluft där,
strypventil/pysventil sätter man sen mellan turbon o klockan.
OCH SOM SAGT DETTA SKA DU GE FAN I EFTERSOM ATT:

* ditt laddtryck ska styras elektroniskt, för när de händer nåt och programmet försöker sänka så kan de inte för att den fortsätter mata på lika mycket som du ställt in att de ska göra,

* när den väl går in i felläge och vill gå ner på grundladd, så kommer du trots det tvinga den till att ladda så mycket som du bestämt.

och detta kommer resultera till slut att vi får en ny tråd som ja nämnde innan wink

OM du nu inte vet vad du sysslar med förstås, för det blir riktigt farligt riktigt snabbt.

det som är viktigt när de gäller laddtryck och dessa stakar är att man ska ge fan i att ladda på låga varv, när man väl passerat de höga cylindertrycket så är de snällare, men när du krabbat ihop ditt hypersnygga bygge med en lila pysventil och ställt att du ska ladda runt 1,4 (för där känner du att de e riktigt bra drag wink ) och så kommer du lite käckt o ska styla för polarna o spinna ut ur rondellen och ger fullt på 2;an vid 1700rpm, vilket resulterar i att de drar iväg till 1,4 strax innan 2000rpm och de klingar till fint när du viker 3 och 5 staken och lämnar diffen på backen, o polarna skrattar o säger: snyggt jobbat wink

okej ska försöka låta bli att röra de:D men var hittar man ett kit med silikon slangar till ett rimligt pris? som håller bra? och sen på tal om något helt annat så hur fan får man bort de jävla gnisslandet från brosarna? jag har slitsade skivor fram och bak och har greenstuff belägg. men i låga hastigheter så gnisslar det nåt så fruktansvärt från bromsarna där fram vad gör man åt de?. tack för alla svar=)

/Tobb3

1 353 Inlägg
18 september 2010
#11
siliconslang ÄR riktigt dyrt, så billigt finns inte o hitta.. köp en org så behöver du inte byta alla...

gällande gnisslet så kommer du inte ifrån de just pga att du har slitsade skivor.


126 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#13
Crille88 skrev:
siliconslang ÄR riktigt dyrt, så billigt finns inte o hitta.. köp en org så behöver du inte byta alla...

gällande gnisslet så kommer du inte ifrån de just pga att du har slitsade skivor.

okej har en kompis som råkade ut för samma sak att den slangen sprack och en ny slang kostade 550kr på volvo och såg att det fanns ett helt kit med silikon slangar på vparts för 1189kr och det piffar ju upp rätt bra i motor rummet med?;)men är dom något bra eller de e kanske bara skit?

/Tobb3

1 353 Inlägg
18 september 2010
#14
silikonslangarna är juh bra mycket tåligare än org, men sen får man se de såhär också, slangen du har som gått sönder har med säkerhet suttit där i vad? 13år? klart den spricker, dessutom så kan man säga att bilen byggdes med kringutrustning för att ladda 0,6. chippade så laddar dom dubbelt, så man nöter juh på säkerhetsmarginaler, och addera dubbla trycket med åren så förstår man varför den sprack wink


126 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#15
Crille88 skrev:
silikonslangarna är juh bra mycket tåligare än org, men sen får man se de såhär också, slangen du har som gått sönder har med säkerhet suttit där i vad? 13år? klart den spricker, dessutom så kan man säga att bilen byggdes med kringutrustning för att ladda 0,6. chippade så laddar dom dubbelt, så man nöter juh på säkerhetsmarginaler, och addera dubbla trycket med åren så förstår man varför den sprack wink

jo de e sant men de blir ett kit med såna slangar do88 eller va dom hette:) tack så mycke för hjälpen:D

/Tobb3

126 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#16
och på tal om annat igen:P det sitter en öppen dumpventil på min bil som satt på när jag köpte den men vill inte ha den kvar rycker bilen går sämmre då. men fick inte orginal dumpen med var får man tag i en sån? mvh

/Tobb3

91 Inlägg
19 september 2010
#18
jag laddade 1,5 med min på steg 3 chippet! men det e jo bara i början du laddar fullt sen sjunkar jo laddtrycket jo mer du varvar!


1 353 Inlägg
19 september 2010
#19
och där ska man helst inte ligga, beror dock helt på vem som gjort programmet o hur snäll man är på tändning och framför allt NÄR du laddar 1,5...


8 250 Inlägg
19 september 2010
#20
Sen är det ju som vanligt frågan om hur "glad" laddtrycksmätare man har.



Sök