3270
Sök

Fråga ang B230FT

121 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#1
Kan denna motor kröka ventilerna? om kammen står fel? har för mig att vissa motorer på Volvo är så att de inte kan slå i kolvarna MVH:D

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 september 2010
#2
Nej en orörd 230 ska inte kröka ventilerna. Däremot b23 tar i kolvarna, och b230K blir de bara skit av. Har själv råkat ut för en snapp off på en b23 och de blev jävligt fina märken i kolvarna ^^


121 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#3
Bensinskallen skrev:
Nej en orörd 230 ska inte kröka ventilerna. Däremot b23 tar i kolvarna, och b230K blir de bara skit av. Har själv råkat ut för en snapp off på en b23 och de blev jävligt fina märken i kolvarna ^^

Haha illa! va bra att det inte går att kröka 230. Dock har jag problem med att starta motorn efter att bytt kamaxelns packbox som sitter på baksidan av drevet.

Jag tog bort kamremmen och satte tebax den efter operationen. Satte dreven enligt markeringarna och när jag startar går motorn bara runt och vill ej starta. Luktar bara bensin.

Jag får gnista och stiften är blöta. Och batteriet mår bra.

Motorn gick klockrent innan. Och nu vill inte han gå igång. Någon som har någon ide på vad det kan vara för fel :S?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 september 2010
#4
eftersom du bytte packningen så antar jag att den läckte olja? kolla efter olja i fördelaren. trots gnista lär den inte starta ordentligt om det finns.


121 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#5
mk2_power skrev:
eftersom du bytte packningen så antar jag att den läckte olja? kolla efter olja i fördelaren. trots gnista lär den inte starta ordentligt om det finns.

Fanns ingen olja där! helt torrt. Motorn gick ju jätte fint innan jag bytte packningen! smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 september 2010
#6
Dustguy91 skrev:
mk2_power skrev:
eftersom du bytte packningen så antar jag att den läckte olja? kolla efter olja i fördelaren. trots gnista lär den inte starta ordentligt om det finns.

Fanns ingen olja där! helt torrt. Motorn gick ju jätte fint innan jag bytte packningen! smile

min gjorde samma sak fast det var inte i samband med kamremsras. jag bytte stift och kablar och rengjorde fördelaren sen funka det. det fanns gnista innan bytet men det räckte tydligen inte


121 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#7
mk2_power skrev:
Dustguy91 skrev:
mk2_power skrev:
eftersom du bytte packningen så antar jag att den läckte olja? kolla efter olja i fördelaren. trots gnista lär den inte starta ordentligt om det finns.

Fanns ingen olja där! helt torrt. Motorn gick ju jätte fint innan jag bytte packningen! smile

min gjorde samma sak fast det var inte i samband med kamremsras. jag bytte stift och kablar och rengjorde fördelaren sen funka det. det fanns gnista innan bytet men det räckte tydligen inte

jaha! får ta och fixa nya stift då! men hur rengör man fördelarn xD? är det bara och ta papper och göra rent under fördelar locket?

vad kan ha varit felet till att detta uppstod efter packbox bytet? yikes

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 september 2010
#8
Dustguy91 skrev:
mk2_power skrev:
Dustguy91 skrev:

Fanns ingen olja där! helt torrt. Motorn gick ju jätte fint innan jag bytte packningen! smile

min gjorde samma sak fast det var inte i samband med kamremsras. jag bytte stift och kablar och rengjorde fördelaren sen funka det. det fanns gnista innan bytet men det räckte tydligen inte

jaha! får ta och fixa nya stift då! men hur rengör man fördelarn xD? är det bara och ta papper och göra rent under fördelar locket?

vad kan ha varit felet till att detta uppstod efter packbox bytet? yikes

ta papper och avfettning/lacknafta/thinner och rengör ordentligt. får inte vara någon vätska kvar i fördelarn efteråt iheller då dom kan ta eld vid gnista. kolla med tändare efter rengöring tongue


121 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#9
mk2_power skrev:
Dustguy91 skrev:
mk2_power skrev:

min gjorde samma sak fast det var inte i samband med kamremsras. jag bytte stift och kablar och rengjorde fördelaren sen funka det. det fanns gnista innan bytet men det räckte tydligen inte

jaha! får ta och fixa nya stift då! men hur rengör man fördelarn xD? är det bara och ta papper och göra rent under fördelar locket?

vad kan ha varit felet till att detta uppstod efter packbox bytet? yikes

ta papper och avfettning/lacknafta/thinner och rengör ordentligt. får inte vara någon vätska kvar i fördelarn efteråt iheller då dom kan ta eld vid gnista. kolla med tändare efter rengöring tongue

tack så jätte mkt för hjälpen! Dock stör det mig att detta hände efter att jag bytte packning! ska nog göra komp prov innan jag ger mig på rengöringen!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 september 2010
#10
Nollade du verkligen rätt då? Motorn går ju skit om de sitter en eller ett par kuggar fel.

Antar att du inte hade bort vevaxelremskivan, så sätt markeringen mot nollan på den nedre kamremskåpan. Va har du för bil sen? Har du fördelaren sitter på sidan av motorn så är det ju livsviktigt att du nollar mellanaxeln ordentligt också, eftersom rotorn i fördelaren hamnar snett annars. mallanaxeln har en punkt på kamdrevet och så ska de vara ett litet streck på kåpan bakom till höger om axeln. Sen är de ju bara kamdrevet kvar att nolla och sen lirka på remmen. Släpp sen spännaren, dra åt muttern och dra runt motorn ett par varv och kontrollera så allting fortfarande ligger rätt. De händer att remmen är för slapp mellan kam och vevaxel så den kommer en kugg fel och de syns när man spänner.


Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
20 september 2010
#11
Bensinskallen skrev:
Nollade du verkligen rätt då? Motorn går ju skit om de sitter en eller ett par kuggar fel.

Antar att du inte hade bort vevaxelremskivan, så sätt markeringen mot nollan på den nedre kamremskåpan. Va har du för bil sen? Har du fördelaren sitter på sidan av motorn så är det ju livsviktigt att du nollar mellanaxeln ordentligt också, eftersom rotorn i fördelaren hamnar snett annars. mallanaxeln har en punkt på kamdrevet och så ska de vara ett litet streck på kåpan bakom till höger om axeln. Sen är de ju bara kamdrevet kvar att nolla och sen lirka på remmen. Släpp sen spännaren, dra åt muttern och dra runt motorn ett par varv och kontrollera så allting fortfarande ligger rätt. De händer att remmen är för slapp mellan kam och vevaxel så den kommer en kugg fel och de syns när man spänner.

fördelaren sitter i bakkant på toppen på b230ft
så mellan axeln har ingen betydelse
1kug ska kvitta även om den inte går bra så startar den..skulle tippa på att det är minst 10kuggar fel eftersom den inte ens hostar till

Kör fort så hinner inget hända...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 september 2010
#12
Growe skrev:
Bensinskallen skrev:
Nollade du verkligen rätt då? Motorn går ju skit om de sitter en eller ett par kuggar fel.

Antar att du inte hade bort vevaxelremskivan, så sätt markeringen mot nollan på den nedre kamremskåpan. Va har du för bil sen? Har du fördelaren sitter på sidan av motorn så är det ju livsviktigt att du nollar mellanaxeln ordentligt också, eftersom rotorn i fördelaren hamnar snett annars. mallanaxeln har en punkt på kamdrevet och så ska de vara ett litet streck på kåpan bakom till höger om axeln. Sen är de ju bara kamdrevet kvar att nolla och sen lirka på remmen. Släpp sen spännaren, dra åt muttern och dra runt motorn ett par varv och kontrollera så allting fortfarande ligger rätt. De händer att remmen är för slapp mellan kam och vevaxel så den kommer en kugg fel och de syns när man spänner.

fördelaren sitter i bakkant på toppen på b230ft
så mellan axeln har ingen betydelse
1kug ska kvitta även om den inte går bra så startar den..skulle tippa på att det är minst 10kuggar fel eftersom den inte ens hostar till

Hade det varit en 240 i fråga så skulle ju fördelaren kunna sitta på blocket, men då är det antagligen en 740 i fråga.

Antar att de är lh2.4 i bilen också, vet inte om de finns ft med 2.2.....


Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
20 september 2010
#13
Bensinskallen skrev:
Growe skrev:
Bensinskallen skrev:
Nollade du verkligen rätt då? Motorn går ju skit om de sitter en eller ett par kuggar fel.

Antar att du inte hade bort vevaxelremskivan, så sätt markeringen mot nollan på den nedre kamremskåpan. Va har du för bil sen? Har du fördelaren sitter på sidan av motorn så är det ju livsviktigt att du nollar mellanaxeln ordentligt också, eftersom rotorn i fördelaren hamnar snett annars. mallanaxeln har en punkt på kamdrevet och så ska de vara ett litet streck på kåpan bakom till höger om axeln. Sen är de ju bara kamdrevet kvar att nolla och sen lirka på remmen. Släpp sen spännaren, dra åt muttern och dra runt motorn ett par varv och kontrollera så allting fortfarande ligger rätt. De händer att remmen är för slapp mellan kam och vevaxel så den kommer en kugg fel och de syns när man spänner.

fördelaren sitter i bakkant på toppen på b230ft
så mellan axeln har ingen betydelse
1kug ska kvitta även om den inte går bra så startar den..skulle tippa på att det är minst 10kuggar fel eftersom den inte ens hostar till

Hade det varit en 240 i fråga så skulle ju fördelaren kunna sitta på blocket, men då är det antagligen en 740 i fråga.

Antar att de är lh2.4 i bilen också, vet inte om de finns ft med 2.2.....

fast orginal finns det inte b230ft och man får förutsätta att den verkligen är orginal annars borde man skriva detta smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök