2399
Sök

Opel Manta B Irmscher 400 Projekt

Min 16 årige son Martin's första bil, en Manta B Berlinetta, ska byggas om för att bli så lik en Manta 400 gatbil som möjligt utséendemässigt.

148 730 Visningar
Uppdaterades senast 18 februari 2015
94 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#141
FjonkeeN93 skrev:
Åh herregud vilken rally känsla det är över bilen! Och fälgarna va riktigt snygga, skulle nog suttit fint på en golf mk2 med zender paket big_smile

Det är lite det jag strävar efter, trotts att den ska bli så lik gatbilsversionen som möjligt! big_smile
Jaaa visst är dom? Jag skulle tro att dom skulle passa riktigt bra på dom allra flesta bilar faktiskt! smile
Tack! /Martin


94 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#142
En liten uppdatering!

Jag har i det senaste snyggat till spindlar, styrarmar, nav osv och nu är det monterat på bilen. I samband med att det åkte på så åkte även H&R fjädrarna på i fram. Jag är fortfarande lite osäker över vilka styrarmar jag ska använda för bäst funktion, men jag ska se till att få dom jämförda med ett par andra styrarmar inom några veckor.

Jag gillar fortfarande dom guldfärgade bromsoken... roll cool

http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT9005.jpg

http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT9003.jpg

http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT8985.jpg

http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT8989.jpg

Det blir också nytt recept på bakbromsarna, kom nämligen över lite andra delar som också passade smile

http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/1926899_697651670256404_994034148_n.jpg

http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/1662644_697651686923069_2037594774_n.jpg

http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/1655946_697651710256400_431878274_n.jpg

Givetvis ska det beställas nya bakskivor! wink


Imorgon lämnar bilen karossvaggan och får känna på marken för första gången på flera månader, gött tycker jag! big_smile

/Martin


55 Inlägg
12 februari 2014
#143
vad är de för bakaxel du har använt??

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731

94 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#144
Pappa_Glenn skrev:
vad är de för bakaxel du har använt??

Manta GSi smile


94 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#145
Jahapp... Då var Mantan tillbaka på banan igen.

Eller åtminstone garagegolvet roll
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT9109.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT9111.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT9088.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT9064.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT9124.jpg

Jaha, vad händer nu? Jag vet inte riktigt.. Sportlov hela nästa vecka så något kanske man hinner få gjort smile Tror att det ska hissas ner en motor också så vi får se vad som händer helt enkelt big_smile

I övrigt väntade jag mig en leverans/upphämtning av delar tills i helgen men planerna ändrades.. Så det är bara till att vänta ett par veckor till, men den som väntar på något gott... cool

Tyvärr så sitter det 8jx15 både fram och bak på bilderna, det ska ju egentligen sitta ett par 10jx15 bak men jag har inte köpt några däck till dom ännu.. Lutar åt 285/40/15 bak och 225/50/15 fram, nästan identiskt med originaldimensionen (Det sitter 205/50/15 fram och 225:or bak på bilderna)


32 Inlägg
11 juni 2014
#147
Hur och vart fick du tag på 400 huven? smile


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
13 juni 2014
#148
lina87 skrev:
Hur och vart fick du tag på 400 huven? smile

Har för mig att Realcar säljer nya kopior, dock i glasfiber då.. Inte som Martins Irmscher som är i plast smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

94 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
#149
UPDATE TIME!! Sisådär ett år senare... lol Men nu kommer lite roliga uppdateringar! big_smile
Men ja, tänkte bara visa lite av vad som har hänt sedan sist.. och bli bättre på att uppdatera här då det börjar flyta på ordentligt nu! smile

Breddarna är på plats, skarverna tillsnyggade och den lilla rost som fanns på bilen är lagad sedan länge, bilder följer smile
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT9150.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT9152.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0035.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0068.jpg

Golvplåten kommer från en Manta i400 gatbil som numera är en rallybil, och i och med att plåten ändå skiljer sig i rallybilen så vart den gamla över och den fick jag tag på.. Alltså är min bil inte bara en replica, den är ett halvblod också wink

Lite slipgrund i bagage- och motorrum smile
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0009.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0019.jpg

Jag har också fått tag på en ratt från Opels Sportkollektion som dom hade på 80-talet, och just den här modellen av ratten satt i Irmscher's "I-Modeller", alltså i200/i240/i300/i400
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0049.jpg
Kommer att göra sig GRYMT bra med 400 inredningen, Recarostolar med Opelmärkena i wink

Sen köpte jag mig ett par BBS RS till bilen också haha, vem vet.. Man kanske slår på R-däck på dom i framtiden wink
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0011.jpg

Lite progressbilder på bilen smile :
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0342.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0301.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0406.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0416.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0431.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0437.jpg

FYYYF****AN vad det ligger tid bakom alla skarver och former på bodykittet kan jag tala om.. På fabriksbilarna var det inte jättenoga.. men jag gör gärna så att skarver och dylikt blir bra. Det blir ju sååå mycket snyggare så!
Men allt jobb är värt det när man ser bilens former och linjer, gaaah vad snygg den kommer bli när den är färdig big_smile

Jag rev ner det gamla innertaket idag, ett nytt är beställt och påväg.. Stort tack till bästa Björn! big_smile
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0449-1.jpg

Och ja, här står den nu!
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0466.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0470.jpg

Nu ska bara all plast plockas av bilen och dras över ett varv med sprutspackel för att få en 100 procentig finish, under tiden ska bilen till lackeraren.. så åker plasten på lack därefter! Fördelen med att få bilen gjord först, är att jag kanske kan få i innertaket i bilen under tiden som plasten är borta på lack smile
Senast redigerat av OpelRobban (7 januari 2015)


94 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
#150
Tjaaa.. sen kan jag ju också meddela att motorplanerna är skrotade, och att jag köpt på mig 3 stycken 2,4 liters CIH motorer igen (Sålde 3 stycken för att använda C20XE:n istället.. dumma mig!)
Men hursomhelst så blir det ingen vanlig CIH i bilen.. En Manta 400 måste ju ha 16 ventiler, alltså 8 fler än vanliga Mantan cool
Men med en 400 topp som kostar guld och gröna skogar, hur går man då till väga för att få "the real shit"?
Jo, man kapar en 24 ventilstopp.... cool
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT8750.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT8798.jpg
Och jo, jag är allvarlig lol

Detta är en mycket vanlig operation i bl.a Tyskland, där motorerna oftast hamnar i Kadetter och så körs dom i bergscupstävlingar.
En vanlig, men inte enkel operation för vanlige Svensson. Dessutom är det inte billigt heller. I och med att toppen kortas och nya kanaler måste göras, så har jag lämnat iväg toppen för ombyggnationen utomlands. Därför har jag inte så mycket mer matnyttigt att bjuda på just nu gällande motorn. Recept och liknande kommer givetvis när jag vet mer, men jag har inte satt ett "slutdatum" för när motorn ska vara ihop.. bättre att skramla ihop pengar och bygga något driftsäkert och roligt istället smile
En ny låda är inköpt till motorn i alla fall och det är en Getrag 265. Fanns bl.a i Manta i400 och Opel Monza GSE.


698 Inlägg
7 januari 2015
#151
OpelRobban skrev:
Tjaaa.. sen kan jag ju också meddela att motorplanerna är skrotade, och att jag köpt på mig 3 stycken 2,4 liters CIH motorer igen (Sålde 3 stycken för att använda C20XE:n istället.. dumma mig!)
Men hursomhelst så blir det ingen vanlig CIH i bilen.. En Manta 400 måste ju ha 16 ventiler, alltså 8 fler än vanliga Mantan cool
Men med en 400 topp som kostar guld och gröna skogar, hur går man då till väga för att få "the real shit"?
Jo, man kapar en 24 ventilstopp.... cool
http://i1090.photobucket.com/albums/i36 … CT8750.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i36 … CT8798.jpg
Och jo, jag är allvarlig lol

Detta är en mycket vanlig operation i bl.a Tyskland, där motorerna oftast hamnar i Kadetter och så körs dom i bergscupstävlingar.
En vanlig, men inte enkel operation för vanlige Svensson. Dessutom är det inte billigt heller. I och med att toppen kortas och nya kanaler måste göras, så har jag lämnat iväg toppen för ombyggnationen utomlands. Därför har jag inte så mycket mer matnyttigt att bjuda på just nu gällande motorn. Recept och liknande kommer givetvis när jag vet mer, men jag har inte satt ett "slutdatum" för när motorn ska vara ihop.. bättre att skramla ihop pengar och bygga något driftsäkert och roligt istället smile
En ny låda är inköpt till motorn i alla fall och det är en Getrag 265. Fanns bl.a i Manta i400 och Opel Monza GSE.

Intressant. Farsan yrade om detta för några år sen. Får man fråga vilken firma som gör sådant jobb idag. Kan inte vara många som klarar av ett sådant jobb. Tummen upp. smile


slappt&fint
376 Inlägg
8 januari 2015
#152
Fränt fränt fränt !


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
8 januari 2015
#153
Oj, här var det mycket trevlig läsning blandat med sköna bilder. Värmer en gammal Opel-vän. Det ska följas såklart. har ju som sagt några Oplar i mitt förflutna, några ligger bland mina gamla sålda bilar.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

94 Inlägg
18 januari 2015
Trådstartare
#154
danjac skrev:
Intressant. Farsan yrade om detta för några år sen. Får man fråga vilken firma som gör sådant jobb idag. Kan inte vara många som klarar av ett sådant jobb. Tummen upp. smile

Tack och bock! smile Det finns faktiskt en hel del företag som håller på med det här, men dom som är mest kända för att göra det är väl Risse Motorsport i Tyskland smile

below_ skrev:
Fränt fränt fränt !

Tack så mycket!! big_smile

eastmotorsport skrev:
Oj, här var det mycket trevlig läsning blandat med sköna bilder. Värmer en gammal Opel-vän. Det ska följas såklart. har ju som sagt några Oplar i mitt förflutna, några ligger bland mina gamla sålda bilar.

Stort tack! Kul att det finns intresse för en gammal Opel haha.. smile Har kikat in bland dina nuvarande och gamla bilar, där finns riktigt mycket gott! big_smile


94 Inlägg
18 januari 2015
Trådstartare
#155
Usch, det är ingen höjdare att se den såhär yikes
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0486-1.jpg

Men jag lyckades få tag på en helt ny Irmscher bakstötfångare, ny i kartong Dessutom var det stora paketet, med dekorramp också.. trevligt värre cool
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0476.jpg


Dörrarna är nermattade och klara också
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0479.jpg


Och så löste vi växellådstunneln rätt bra också, i och med att det var en automatare från början så är ju tunneln helt plan utan någon uppbyggnad.. och 265:an kom lite högt för att det skulle kännas rätt som det var tidigare så då knepade vi ihop lite eget
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0489.jpg


Det är utbyggnaden på en GSi tunnel som vi har snickrat dit smile


Och ja, i fredags vid lunch körde vi ut bilen till lackfirman... roll
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0500-1.jpg


94 Inlägg
18 januari 2015
Trådstartare
#156
Och det var snabba ryck, för bilen är klar! big_smile Eller ja, vit och fin i alla fall lol
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0505-1.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0507.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0511.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0516-1.jpg

Polarvit, det är en fin färg det smile

Blev en aning bättre med svart färg där, och även in bakom grillen.. smile
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0519.jpg

Stay in touch cool


698 Inlägg
18 januari 2015
#157
OpelRobban skrev:
Och det var snabba ryck, för bilen är klar! big_smile Eller ja, vit och fin i alla fall lol
http://i1090.photobucket.com/albums/i36 … 0505-1.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i36 … CT0507.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i36 … CT0511.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i36 … 0516-1.jpg

Polarvit, det är en fin färg det smile

Blev en aning bättre med svart färg där, och även in bakom grillen.. smile
http://i1090.photobucket.com/albums/i36 … CT0519.jpg

Stay in touch cool

Snyggt smile


698 Inlägg
18 januari 2015
#158
OpelRobban skrev:
danjac skrev:
Intressant. Farsan yrade om detta för några år sen. Får man fråga vilken firma som gör sådant jobb idag. Kan inte vara många som klarar av ett sådant jobb. Tummen upp. smile

Tack och bock! smile Det finns faktiskt en hel del företag som håller på med det här, men dom som är mest kända för att göra det är väl Risse Motorsport i Tyskland smile

below_ skrev:
Fränt fränt fränt !

Tack så mycket!! big_smile

eastmotorsport skrev:
Oj, här var det mycket trevlig läsning blandat med sköna bilder. Värmer en gammal Opel-vän. Det ska följas såklart. har ju som sagt några Oplar i mitt förflutna, några ligger bland mina gamla sålda bilar.

Stort tack! Kul att det finns intresse för en gammal Opel haha.. smile Har kikat in bland dina nuvarande och gamla bilar, där finns riktigt mycket gott! big_smile

Förvånar mig inte. Tyskarna verka vara de enda som vill bevara sina bilar då de har allt till sina märken smile


94 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#159
Lite bilder på vad som har hänt sen sist:
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/10945608_871447749543461_5817574717134573008_n.jpg
Lite provmontering!

http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/10422313_871447596210143_257112083897971238_n.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/1549541_871447622876807_1948824709723354353_n.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/10888483_871447716210131_8524071373442800648_n.jpg
Skarven mellan breddare och kaross vart fruktansvärt bra!

Mycket maskande!
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0545.jpg

Och syftet med att få bilen att se ut som en blombukett var för att fixa till lite detaljer som hör till smile
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0547.jpg

Blir mycket snyggare, och ännu snyggare när lister och rutor kommer på plats!
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0568.jpg

Även hjulhusen fick sig en omgång, mest som ett litet baslager.. ska smeta på ordentlig underredsmassa/rostskydd där i sen smile
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0563.jpg

Detsamma gäller där fram
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0567.jpg


Kommer bygga ut mellan hjulhusen och breddarna bak med hjälp av det här
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0564.jpg
En del lägger plåt hela vägen ut, men det ville inte jag göra. Därför gjorde vi som en lite "krage" ut runt hela hjulhuset, som man kan skruva fast plasten i sen smile

big_smile
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0553.jpg

Kabelstammen är tillbaka efter att ha blivit snyggt upplindad, även tanken är på plats.. förmodligen kommer den att döljas i projektets slutskede, men jag kunde inte låta bli att måla upp den ändå big_smile
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/10985588_878555028832733_6607944784631653192_n.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/1926922_878555038832732_4486283122000619954_n.jpg
Riktigt pissig mobilkvalité, jotack jag vet wink
Kanske ska förtydliga att kabelplacering och sånt inte är färdigt, men tog ett par bilder innan jag gav upp för dagen för att kunna uppdatera åtminstone lite smile

http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/10968025_876510702370499_178898609_n.jpg
Jag älskar färgerna cool

Vem behöver fin original-isolering på värmepaketet när man har plast som ser ut såhär? cool
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0606_1.jpg

Lite snygga bromsgrejer också är ju ett måste smile
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0594.jpg
Original Manta 400 bromskraftsförstärkare+cylinder, samt Manta/Ascona 400 fram och bak-ok.. givetvis i 400 guld big_smile

http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0613_1.jpg
http://i1090.photobucket.com/albums/i366/GG-CJ956/PICT0607_1.jpg

Vi höres


310 Inlägg
17 februari 2015
#160
Vackert smile
Blir bra det där du.
Såg du köpt nytt innertak. Finns det även till bilar med taklucka? Vad fick du ge?



Sök