3180
Sök

12" och 10" basar!

48 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
just nu ha jag 2st 10" basar i bilen. av märket alpine typeR den gammla modellen sen har jag 2 st 12" basar av märket MDS. och dom har några år på nacken men dunka på riktigt bra!

Så min tanke.... om man kunde ha en 10tummare och en 12tummare iställe i bilen om de skulle låta bra? elle bättre big_smile tänkte eftersom dom ha helt olika frekvenser!

har möjlighet till att ha ett steg på varje bas om de skulle krävas!

//MVH

2 914 Inlägg
19 september 2010
ska det bara spela utav bara faan utanför korvmojjen så är det bara bygga och spela wink, men är det tänkt att lyssna på musik och njuta av en härlig ljudupplevelse skulle jag inte bygga så, använd antingen 10tummarna eller tolvan/orna.

1 400 Inlägg
19 september 2010
Blanda ALDRIG olika basar, Blir aldrig bra.
Vad är det du är missnöjd över med dina Alpine/MDS ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

48 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
är absolut inge fel på alpinen som sitter i nu! men tänkte om man kunde få ännu bättre big_smile
lyssnar mycke på lite tyngre hårdrock så dä är ju 10orna alldeles perfekt. men lyssna på typ trance med och då  är ju 12er bättre.... så då tänkte jag att man kanske kunde ha bägge och då tongue

varför bli de inte så bra när man blanda olika basar då?

1 400 Inlägg
19 september 2010
Du har inte funderat på att skaffa ett kraftfullare slutsteg.
Hur stor låda har du till Alpine basarna och vad har du för framsystem.

48 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
Du har inte funderat på att skaffa ett kraftfullare slutsteg.
Hur stor låda har du till Alpine basarna och vad har du för framsystem.

fegt med nytt steg tongue nä men ha inte tänkt att göra de.

frontsystem är DLS diskanter och orginalhögtalarna. låter faktist bra smile sen 6x9or bak av märket JBL bara nå rat men funka !!

lådan är portat och köpt till rätt litervolym..... fela på 1 liter men nästan rätt iaf tongue

1 727 Inlägg
19 september 2010
koma_kaj skrev:
är absolut inge fel på alpinen som sitter i nu! men tänkte om man kunde få ännu bättre big_smile
lyssnar mycke på lite tyngre hårdrock så dä är ju 10orna alldeles perfekt. men lyssna på typ trance med och då  är ju 12er bättre

Oavsett bra bas så måste du ha ett framsystem som hänger med.
Lägg krutet där istället!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

48 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
koma_kaj skrev:
lyssnar mycke på lite tyngre hårdrock så dä är ju 10orna alldeles perfekt. men lyssna på typ trance med och då  är ju 12er bättre

Oavsett bra bas så måste du ha ett framsystem som hänger med.
Lägg krutet där istället!

Pierre

fast frontsystemet hänger med bra..... har mycket kvar att ge där. har faktis riktigt bra ljud i bilen.... men hade bara en fundering på att dunka mer tongue

är ju en saab 9000cse så högtalarna sitter ju i rutan fram så dom är bra riktad mot örat. sen ha jag diskanterna längst upp på a-stolpen smile

1 400 Inlägg
19 september 2010
Aldrig att saabs original högtalare hänger med 2 basar.
Om du hade haft ett bra framsystem, bra bygg,t och drivet av ett slutsteg så skulle du nog få en annan uppfattning

Men som dom säger, Det är inte lätt att lära en gammal hund att sitta

2 914 Inlägg
19 september 2010
micke7406 skrev:
Aldrig att saabs original högtalare hänger med 2 basar.
Om du hade haft ett bra framsystem, bra bygg,t och drivet av ett slutsteg så skulle du nog få en annan uppfattning

Men som dom säger, Det är inte lätt att lära en gammal hund att sitta

det är ju han som ska ha grejjerna och lyssna,
men vad är det som gör att du inte tycker att alpinen inte hänger med?? just det att det är 12"?? min 15" spelar riktigt friskt när man lyssnar på metal, (vad jag menar med det är att även en stor bas kan spela snärtigt) ungefär denna låt http://www.youtube.com/watch?v=M2UxyUgU2Ns men låter inte så bra med basen så länge man har framsystemet igång, slår man av det så låter iaf basen bra. pröva stänga av framsystemet och lyssna, är det verkligen basen som låter illa? isf så kan du kolla hur baslådan är byggd, gör en j*vla skillnad.
Senast redigerat av kalle_kalle (19 september 2010)

1 400 Inlägg
19 september 2010
Det som man upplever som snärt kommer från framsystemet.

48 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
är absolut nöjd med mitt ljud nu som jag har men hade bara en liten fundering på att ha en 12a o en 10a.
har 10orna i nu. mer bas är ju aldrig fel smile

va ha hundar med saken att göra!? tongue har kanske lyckas ställa in högtalarna fram bra så därför de låter bra kanske?
kom och lyssna vettja smile sen är de ju klart att de låter bättre med bättre grejjer men va f..n gammla hundar kan ju skälla högt dom med om du förstår vad jag mena tongue

1 400 Inlägg
19 september 2010
koma_kaj skrev:
är absolut nöjd med mitt ljud nu som jag har men hade bara en liten fundering på att ha en 12a o en 10a.
har 10orna i nu. mer bas är ju aldrig fel smile

va ha hundar med saken att göra!? tongue har kanske lyckas ställa in högtalarna fram bra så därför de låter bra kanske?
kom och lyssna vettja smile sen är de ju klart att de låter bättre med bättre grejjer men va f..n gammla hundar kan ju skälla högt dom med om du förstår vad jag mena tongue

Det jag menar är att det kommer att göra ett stort lyft i dit system med ett bättre framsystem.
Men som sagt det är dina öron. Och är DU nöjd med det så är det bra.
För övrigt så är typ R basarna riktigt trevliga och tål bra med smisk.
Senast redigerat av micke7406 (19 september 2010)

48 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
ska nog skaffa ett grymt frontsystem så fort jag får pengar smilelol

sen har jag pröva mina 12 tummare och dom är de som mer tryck i än alpinen dom har som mera skön bas tongue hur kommer de sig när MDS 12 tummarna har väldigt liten magnet och är ganska gammal. och Alpinen ha dubbla talspolar i portad låda med rätt litervolym!!! är steget för klent för att orka med dom? MDSen har en hemmabygd låda med sluten låda!

1 400 Inlägg
21 september 2010
koma_kaj skrev:

sen har jag pröva mina 12 tummare och dom är de som mer tryck i än alpinen dom har som mera skön bas tongue hur kommer de sig när MDS 12 tummarna har väldigt liten magnet och är ganska gammal. och Alpinen ha dubbla talspolar i portad låda med rätt litervolym!!! är steget för klent för att orka med dom? MDSen har en hemmabygd låda med sluten låda!

Alpine basarna tycker om mycke effekt:D

48 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
koma_kaj skrev:

Alpine basarna tycker om mycke effekt:D

ingen mening att pröva koppla på annat vis elle nå sånt då? dom är kopplad minus till plus och tvärtom mellan varje bas. kommer bara ut en kabel ur lådan.... vet att steget är klent men ändå big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 september 2010
Förklara lite mer exakt hur det är kopplat, av det du nyss skrev kan jag utläsa att dom antingen är seriekopplade, fasvända eller kortslutna. wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (22 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

451 Inlägg
22 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Förklara lite mer exakt hur det är kopplat, av det du nyss skrev kan jag utläsa att dom antingen är seriekopplade, fasvända eller kortslutna. wink

Jag tyckte det lät mest som kortslutning om det bara kommer EN kabel ut ur lådan.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 september 2010
Hehe ja det är sant, men vi får nog läsa lite mellan raderna och anta att det är ett kabelpar som kommer ut. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

48 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
jag är inte helt säker men ganska iaf:D

dom kan ju inte va kortslutna eftersom jag ha spela med dom i 1 år typ! dom dunka på bra men inte så mycke som dom ska klara och vill!

själva kopplingen är då: har 2 minus och 2 plus på varje BAS... från ena plusen över till andra basens minus och sen tvärtom tillbaka. sen på varje sitter de kablar till minus från plus på varje bas! alltså 2 rakt över och 2 på enskild bas... så ena basen får strömmen och dela den till andra basen.smile så behövs bara en kabel ur lådan. ha monoblock GAS ALPHA 1000w. 500w RMS!

hur bli de om man kör 4 + och 4 - kablar rakt ut bara på steget som man gör med alla högtalare?

Sök