3525
Sök

V70N -02 slingrar sig och är otrevlig att köra

57 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Min V70N -02 18 000 mil är otrevlig att köra. Den slingrar sig lite på vägen och man måste styra hela tiden för att hålla bilen rak. Man får ont i axlarna och ryggen på lite längre sträckor.

Den drar inte väldigt mycket vid acceleration eller inbromsning, men när man accelererar kan man känna att den drar lite till höger.

För att lösa detta har jag gjort följande:

1.    Bytte länkarmar som började vara dåliga.
2.    Gjorde 4 hjulsinställning på en bra verkstad. Dom sa att det var sällan dom fick en gammal V70 så bra.
3.    Slingrade fortfarande så jag kastade om fram och bakdäck.
4.    Fick punka på ett bakdäck så dessa byttes mot nya Continental Premium Contact som sattes fram. Bak sitter nå Nordman eller vad dom heter.

Bilen slingrar sig fortfarande. Måste serva den nu vid 18 000 mil plus köpa nya vinterdäck så att lämna in den för att felsöka känns ganska hårt. Några bra idéer om var jag kan börja?

Skogsmålare
630 Inlägg
21 september 2010
kan vara någon dämpare som är på väg att ge upp, under och kolla så att dom inte läcker olja

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 september 2010
Kolla så du inte har någon sliten bussning också. Främst i bakvagnen.

Sen gör glappa leder i framvagnen så bilen styr väldigt otrevligt av sig själv.

57 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Vilka bussningar ska jag kolla på? Hela länkarmarna samt krängningshämmarstagen är nybytta. Ska kolla dämparna oxå.

low_and_loud
21 september 2010
Så där beter sig min oxo som en orm vid omkörning, och i mitt fall beror det på ett fel och ett eget fel.

Stötdämparna är slut fram, samt att jag då har cirka 250 kg baslåda i skuffen.men framförallt beror detta på dåliga dämpare.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 september 2010
kenjo395 skrev:
Vilka bussningar ska jag kolla på? Hela länkarmarna samt krängningshämmarstagen är nybytta. Ska kolla dämparna oxå.

Alla bussningar och leder. Svårt att säga nån specifik men dra och ryck lite och se om de är något som glappar.

1 043 Inlägg
22 september 2010
Provkör den med vinterhjul på och se om det blir bättre.

Sök