2633
Sök

Mercedes w124 - kortslutning

136 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Jag har en merca 300ce-24v -92. har gjort en dundertabbe...

var på bilträff i helgen, stog med ljuset på (dioder det mesta) och spelade musik, och tiden gick. har sjukt bra batteri så har stått såhär många gånger utan att det hänt nåt, men denna gången orkade inte startmotorn runt.
vi tänkte starta med startkablar, det var mörkt ute och jag hade en röd kabel till minuspolen... jag satte dit första klämman o satte mig i bilen, en annan satte dit resten, det slog gnistor nåt förjordat men att han satte dit dom ändå. det började ryka ur våra batterier och vi slet dän kablarna.

Nu lyser ABS-lampan, och bilen går kass vid kallstart... vad göra?
Senast redigerat av Spluff (21 september 2010)

~Boogie Woogie~

Motborgare
1 099 Inlägg
22 september 2010
Har du mätt laddspänningen efter incidenten?
ABS-reläet slår inte till förän vid 13.-nånting, har jag för mig.

Kanske är det bara generator (diodbrygga och/eller regulator) som har tagit stryk.
...fast räkna inte kallt med det... Polvändning är elektroniks värsta mardröm.

-- K

136 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
har inte mätt nånting, men vi har slängt på batteriladdare, men abs:en lyser ändå. batteriet verkar vara helt ok, och generatorn (nu kan jag inte alla delar och sånt i en generator men) verkar ladda helt ok också.

~Boogie Woogie~

16 Inlägg
22 september 2010
Jag har ungefär samma problem som dig. Men jag tog lös batterikablarna för att ta bort pluskabeln till slutsteget, och rev ur hela "ljudet" så att säga. Därefter när de va rensat satte jag tillbaks kablarna, startade, och då upptäckte jag att ABS-lampan lyste.

Den lyser fortfarande och va in med den på en MB-verkstad för ett tag sen. Dom mätte de till styrboxen eller styrenheten. En ny kostar 32 papp, men en begagnad kostar runt 1000-lappen på skroten.

Men har inte bytt nåt än då jag hittade ett silvrigt växel-relä bakom batteriet för nån helg sen som jag antar har med ABS:en att göra, jag skakade lite på den å de skallrade å levde om. Så fick tag på ett nytt sånt likadant å satte dit. Men ingen skillnad, så de lutar nog åt en nyare begagnad styrbox från skroten... Så vidare inte man måste noll-ställa den på nåt vis? Nån som vet?

Ett tips till dig vore kanske å kolla den också, kolla också OVP reläet som också sitter bakom batteriet. Där har du 2 säkringar som sitter ovanpå. smile

136 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
palmen89 skrev:
Jag har ungefär samma problem som dig. Men jag tog lös batterikablarna för att ta bort pluskabeln till slutsteget, och rev ur hela "ljudet" så att säga. Därefter när de va rensat satte jag tillbaks kablarna, startade, och då upptäckte jag att ABS-lampan lyste.

Den lyser fortfarande och va in med den på en MB-verkstad för ett tag sen. Dom mätte de till styrboxen eller styrenheten. En ny kostar 32 papp, men en begagnad kostar runt 1000-lappen på skroten.

Men har inte bytt nåt än då jag hittade ett silvrigt växel-relä bakom batteriet för nån helg sen som jag antar har med ABS:en att göra, jag skakade lite på den å de skallrade å levde om. Så fick tag på ett nytt sånt likadant å satte dit. Men ingen skillnad, så de lutar nog åt en nyare begagnad styrbox från skroten... Så vidare inte man måste noll-ställa den på nåt vis? Nån som vet?

Ett tips till dig vore kanske å kolla den också, kolla också OVP reläet som också sitter bakom batteriet. Där har du 2 säkringar som sitter ovanpå. smile

Ajemen, ena säkringen där var det! smile har fixat bilen nu smile

~Boogie Woogie~

Sök