3528
Sök

Frågor ang. vittnesmål

Licenssvetsare
927 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Hej, tänkte kolla här ifall nån kanske har svar på lite frågor.. Definitiva svar och inga troare.

Är det frivilligt att vara i rätten och ge sitt vittnesmål om man känner sig hotad? Finns det andra sätt att vittna än att sitta i rätten? Vet att man kan få vittnesskydd men det känns lite för seriöst, men hur går det till i Sverige med sånt isåfall? Har ju bara sett det på film o där skickas ju hela familjen iväg nånstans med nya namn o skit o det låter som nått jag inte vill vara med om..

Hörde nån som sa att man fick ersättning ifall man vittnar, nån som vet nått om det?

Tack för svar, Mvh.

12 086 Inlägg
21 september 2010
Du har rätt till ersättning för utebliven inkomst.
Att vittna är helt frivilligt, lr rättare sagt du har all rätt att glömma saker. I tingsrätten svarar du under ed, och ljuger du då begår du ett brott. Inställer du dig inte vid vittnesförhöret (vid rättsförhandlingar) kan du få böta, såkallat vite på några tusen kronor.

Får du för dig att inte vittna ska du ta det innan förhandling, lite sent att komma på det samma dag.
Senast redigerat av JapMax (21 september 2010)

Licenssvetsare
927 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
JapMax skrev:
Du har rätt till ersättning för utebliven inkomst och den ska betalas av den som kallat dig.
Att vittna är helt frivilligt, lr rättare sagt du har all rätt att glömma saker. I tingsrätten svarar du under ed, och ljuger du då begår du ett brott. Inställer du dig inte vid vittnesförhöret (vid rättsförhandlingar) kan du få böta, såkalat vite på några tusen kronor.

Får du för dig att inte vittna ska du ta det innan förhandling, lite sent att komma på det samma dag.

Okok bra, tack för svaren. Du har ingen info ang. vittnesskydd?

Muttley
21 september 2010
Nu vet jag inte hur allvarligt de måste vara.
Men jag var på en rättegång där jag var offret, och kille hade misshandlat någon tjej också, de drog upp rätt mycket på denna rättegång. Hon ville inte medverka i rättsalen och fick därmed vittna via telefon.

Vittna är klart du måste, mest för din egna skull vill jag säga då sen behöver du ju inte komma ihåg allt.   Men de är lite tufft att sitta som offer när målsägandes vänner sitter bland åhörarna. Men jag berätta exakt allt som hände då, inget hände såklart.

Muttley
21 september 2010
Ang vittnesskydd så får de nog vara hot med i bilden mot dig. Då får du skydd allt från polisens övervakning till att du får skyddad identitet flytta namn, och i de värsta fallet flytta utomlands.

Licenssvetsare
927 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Men jag var på en rättegång där jag var offret, och kille hade misshandlat någon tjej också, de drog upp rätt mycket på denna rättegång. Hon ville inte medverka i rättsalen och fick därmed vittna via telefon.

Vittna är klart du måste, mest för din egna skull vill jag säga då sen behöver du ju inte komma ihåg allt.   Men de är lite tufft att sitta som offer när målsägandes vänner sitter bland åhörarna. Men jag berätta exakt allt som hände då, inget hände såklart.

Det är ganska allvarligt, inget illa menat men värre än det som hände dig, och den anklagade har kopplingar till tung kriminell verksamhet.. Vittna per telefon är ju en ide isånnafall..

tkd_rille skrev:
Ang vittnesskydd så får de nog vara hot med i bilden mot dig. Då får du skydd allt från polisens övervakning till att du får skyddad identitet flytta namn, och i de värsta fallet flytta utomlands.

Hot är möjligt.. Flyttandet låter riktigt obekvämt, får verkligen hoppas att det inte behövs..

12 086 Inlägg
21 september 2010
tkd_rille skrev:

Och då är det lättare att va lite glömsk tongue

Muttley
21 september 2010
dcay skrev:
tkd_rille skrev:

Det är ganska allvarligt, inget illa menat men värre än det som hände dig, och den anklagade har kopplingar till tung kriminell verksamhet.. Vittna per telefon är ju en ide isånnafall..

tkd_rille skrev:

Hot är möjligt.. Flyttandet låter riktigt obekvämt, får verkligen hoppas att det inte behövs..

Ingen fara, han jag vittna mot var bara en riktig galning wink Men han var ju ensam smile Men kan säga att hjärtat hoppa upp i halsen när jag mötte han när han kom ut igen.

Om du tror att de blir så pass så lär du ju få göra de via telefon. Bästa är att fråga vittnesstöden som finnes, de hjälpte mig rätt mycket.

Muttley
21 september 2010
JapMax skrev:
tkd_rille skrev:

Och då är det lättare att va lite glömsk tongue

Jo, de är faktiskt sant. Men handlar de om mord eller våldtäkter och sådant skit så ser jag icke att man ska vara glömsk om man har väldigt viktiga detaljer. Men då ska man vara extra försiktig med när man vittnar.

3 259 Inlägg
21 september 2010
JapMax skrev:

Det går bra att kliva upp o sätta sig i stolen o säga att man inte vill vittna också.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Muttley
21 september 2010
JonR skrev:
JapMax skrev:

Det går bra att kliva upp o sätta sig i stolen o säga att man inte vill vittna också.

Mvh/Jon

Men om de ligger kriminell organisation bak och de sitter i rättsalen, då vettifan om jag ens hade gjort det OM de ligger risk för hot bakom.

12 086 Inlägg
21 september 2010
JonR skrev:
JapMax skrev:

Mvh/Jon

Det tror jag inte, det är en skyldighet man har. Sitter man på information som kan ha inverkan på ett brottsmål (vilket det oftast har) så måste du berätta.

Så har jag fått för mig det (efter div händelser)
Jag lämnar detta till någon som kan hänvisa till källa, jag ska gå o lägga mig nu tongue

3 259 Inlägg
21 september 2010
Var personligen på en rättegång där en tjej klev upp i stolen och sa "måste man vittna" och fick svaret "nej det behöver du inte", därefter klev hon ner och rättegången gick vidare. Var en väldigt grov misshandel det handlade om i det fallet och det fanns fler vittnen, vet inte hur det hanteras om man är ensamt vittne tex..

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Muttley
21 september 2010
JonR skrev:
Var personligen på en rättegång där en tjej klev upp i stolen och sa "måste man vittna" och fick svaret "nej det behöver du inte", därefter klev hon ner och rättegången gick vidare. Var en väldigt grov misshandel det handlade om i det fallet och det fanns fler vittnen, vet inte hur det hanteras om man är ensamt vittne tex..

Mvh/Jon

De låter också konstigt. Men jag är inte så insatt i det. Men har för mig att om du som vittne inte dyker upp vid rättegång så kan man få böter. Har inte mina papper här från den rättegången jag gick på, de stod väldigt mycket info om det.

NEHE har jag inte sett på länge han om någon borde kunna just allt om detta.

3 259 Inlägg
21 september 2010
Jo men det stämmer som du säger att man får betala vite om man inte dyker upp till rätten på bestämd tid! Det är dom väldigt tydliga med!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

by proxy
167 Inlägg
22 september 2010
Konstigt att folk kan gissa så hejdlöst om så här allvarliga saker....
Förstår om du är orolig. Om ett verkligt hot föreligger skall du ta kontakt med rätten före
rättegången och berätta.
Vittnar du för åklagaren så kan du ta kontakt med honom/henne också så kanske de kan ordna
ditt vittnesmål på annat sätt än i person i rättssalen.

Saxat från www.aklagare.se
"I Sverige har vi allmän vittnesplikt. Det betyder att man är skyldig att vittna i domstol om åklagaren eller den misstänkte och hans försvarare anser att det behövs. Man kan alltså inte bestämma själv om man vill vittna eller inte. Undantag görs bara om man till exempel är nära släkt med den åtalade.

Känner man sig orolig finns hjälp och stöd att få. På många domstolar finns vittnesstöd och särskilda väntrum för vittnen. Ta kontakt med tingsrätten före förhandlingen om du har frågor om hur det ser ut på just den tingsrätten."

Dura lex, sed lex

Muttley
22 september 2010
Fartdare skrev:
Förstår om du är orolig. Om ett verkligt hot föreligger skall du ta kontakt med rätten före
rättegången och berätta.
Vittnar du för åklagaren så kan du ta kontakt med honom/henne också så kanske de kan ordna

"I Sverige har vi allmän vittnesplikt. Det betyder att man är skyldig att vittna i domstol om åklagaren eller den misstänkte och hans försvarare anser att det behövs. Man kan alltså inte bestämma själv om man vill vittna eller inte. Undantag görs bara om man till exempel är nära släkt med den åtalade.

Känner man sig orolig finns hjälp och stöd att få. På många domstolar finns vittnesstöd och särskilda väntrum för vittnen. Ta kontakt med tingsrätten före förhandlingen om du har frågor om hur det ser ut på just den tingsrätten."

Gissa gjorde jag ju inte, jag visste inte hur proceduren gick för att slippa sitta i samma sal som förbrytaren.

vittnesstöden är skitbra, de jag hade var studerande folk som satt och snacka skit med mig efter för att lugna nerverna lite smile

Sen vad gör hjälpen ifall man är rädd och inte vill sitta i samma rättsal? om en är en galning så vad hjälper de i efterhand om han vill ge igen på vittnen ?

Licenssvetsare
927 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Fartdare skrev:
rättegången och berätta.

Ska ringa kriminalinspektören som har hand om fallet nu i helgen tillsammans med min far och prata med honom om det, jag själv är redigt orolig för detta, för min egen skull o min familj.

Tack så mycket för svaren grabbar!!

3 259 Inlägg
22 september 2010
Fartdare skrev:
rättegången och berätta.

Vem har gissat?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
23 september 2010
Du behöver inte vittna.
Du får inte ljuga när du sitter i stolen under ED. lögner under ed kan ge fängelse eller böter.
Dyker du inte upp på bestämd tid kan du bli bötfälld för detta.

Du får inte betalt men du får ersättning för resekostander samt utebliven inkomst (lön). Kvitton och intyg från arbetsgivare kan krävas.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök