3390
Sök

skillnad mellan att arbeta med kol resp. glasfiber?

34 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
#1
Vad är det för skillnad när man jobbar med glasfiber eller kolfibrer, om det är någon skillnad så villket är i så fall svårast att få till "bra"?

våga vägra framhjulsdrift

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 juli 2006
#2
kolfiber e ju svårare ifall du vill att det ska synas, svårt å få det prefa ifall jag fattat det rätt... ska det lackas spelar det nog ingen roll, men det e´bara vad jag läst mig till...


1 417 Inlägg
4 juli 2006
#3
Det snygga med kolfiber är ju när fibrerna syns, och det är rätt lätt att sabba det fina saka mönstret.
Tror inte man jobbar riktigt på samma sätt heller. Inte riktigt.
Med glasfiber så lägger du ju på polyester och glasfiber varvat med varandra. Med kolfiber så kan du lägga på matta som redan är penslad med epoxy, sen smälter du ner epoxyn i ugn, och så härdar det av värmen.

Det går visst att lägga kolfiber på samma sätt som med glasfiber, men det tar tydligen lång tid för det att härda då.

Finns säkert nån som vet bättre...


66 Inlägg
4 juli 2006
#4
vill man bara att fibrerana ska synas så kan man ju alltid bygga först i glasfiber o sen ett lager kolfiber över o sen klarlacka på det har tänkt göra så med min baslåda så småning om

Plåtgam
19 Inlägg
4 juli 2006
#5
Om man vill ha kolfiber för syns skull och inte hållbarheten, lägger man kolfiberväv varvat med Biltemas polyester tills det blir önskad tjocklek. När delen är färdiggjuten och har torkat våtslipar  och lackar man klarlack för att få ett snyggt "djup" i delen.

Blir lite hållbarare än glasfiber och mycket snyggare!! tongue
Torktiden ska inte vara veckor som många säger utan precis som med glasfiber.

12 086 Inlägg
4 juli 2006
#6
RallyJimmy skrev:
Om man vill ha kolfiber för syns skull och inte hållbarheten, lägger man kolfiberväv varvat med Biltemas polyester tills det blir önskad tjocklek. När delen är färdiggjuten och har torkat våtslipar  och lackar man klarlack för att få ett snyggt "djup" i delen.

Blir lite hållbarare än glasfiber och mycket snyggare!! tongue
Torktiden ska inte vara veckor som många säger utan precis som med glasfiber.

Polyester blir gult, iaf biltemas.. o jag vill iaf inte ha gul laminering i mina kolfiberdetaljer!

4 571 Inlägg
5 juli 2006
#7
JapMax skrev:
RallyJimmy skrev:
Om man vill ha kolfiber för syns skull och inte hållbarheten, lägger man kolfiberväv varvat med Biltemas polyester tills det blir önskad tjocklek. När delen är färdiggjuten och har torkat våtslipar  och lackar man klarlack för att få ett snyggt "djup" i delen.

Blir lite hållbarare än glasfiber och mycket snyggare!! tongue
Torktiden ska inte vara veckor som många säger utan precis som med glasfiber.

Polyester blir gult, iaf biltemas.. o jag vill iaf inte ha gul laminering i mina kolfiberdetaljer!

Mitt Polyester Blir gult det med och det är av ett annat märke så det låter inte som en bra ide.


671 Inlägg
5 juli 2006
#8
Använd epoxy istället för polyester.

Plåtgam
19 Inlägg
5 juli 2006
#9
JapMax skrev:
RallyJimmy skrev:
Om man vill ha kolfiber för syns skull och inte hållbarheten, lägger man kolfiberväv varvat med Biltemas polyester tills det blir önskad tjocklek. När delen är färdiggjuten och har torkat våtslipar  och lackar man klarlack för att få ett snyggt "djup" i delen.

Blir lite hållbarare än glasfiber och mycket snyggare!! tongue
Torktiden ska inte vara veckor som många säger utan precis som med glasfiber.

Polyester blir gult, iaf biltemas.. o jag vill iaf inte ha gul laminering i mina kolfiberdetaljer!

Okej, tack!  Jag fick det tipset av nån som gjorde massor av huvar och sålde. Ska inte prova det om huven blir gul.

1 Inlägg
7 juli 2006
#10
Man lägger klarlack ovanpå epoxyn... epoxyn tål inte solljuset så det gulnar snart. Klarlacken skyddar mot missfärgning.

Här är en länk till en kille som har gjort en mycket trevlig sak med sin M5:a... Kolfiber M5


Sök