2630
Sök

Peugeot 205 gti, bra köp?

svetsare
70 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
har blitt erbjuden o köpa en peugeot 205 gti (classik sport) för 500:-
bilen är i fint skick men motorn kass. får med en gti motor från en cittra som ska passa. får även med hela cittran.. är detta nått o satsa på??
han säljer bara så billigt för att han ska flytta. o ja känner honom..

*Fixade en godkänd rubrik*
mvh jonTe/moderator

272 Inlägg
25 september 2010
Om det är värt det får du ju i slutändan avgöra själv.

Men jag började med en 205 gti nu har jag tre, varav en ombyggd till mi16, har även lurat på praktiskt taget varenda polare varsin gti, så lyssnar du på mig är valet självklart!
Den är stark och snabb med orginal motorn, men duger inte det så hänger man i en mi16 så blir den sinnessjukt snabb.

Bra att kolla efter är att bakaxeln fjädrar, att hjulen står i samma vinkel/höjd baktill, det är nämligen lite småkrångligt att få tag på en fräsch bakaxel (iallafall för vettiga pengar) och bakaxlarna är lite utav gtin's akilleshäl om man inte servar dem med fettnipplar osv.

har inte full koll på vad det är för cittra motor som hänger med i din deal, men det är en rolig bil oavsett motor pågrund av hur den beter sig i kurvor smile

Sierra-döbel

svetsare
70 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
funderar på o sätta i en mi16 motor.. men hur blir de med bes???

272 Inlägg
10 januari 2011
Det är ju lite av ett äventyr att besikta med mi16, installationen kan man få till så att den ser orginal ut med tanke på att det är samma fästen osv, sen åker man bara in med breda leendet, alternativt skickar in en mamma/flickvän och håller tummarna utanför i en buske eller på annan valfri plats utom synhåll.

Vill man så går det även att regbesikta med mi16, vad som krävs vet jag inte.

Men jag rekommenderar helt klart att du leker lite med orginalmotorn innan du bestämmer dig för att byta motor, den blir ju klart snabbare och roligare men orginal är även det sinnessjukt roligt och i jämförelse med andra Gti bilar i samma klass (Swift Gti, Golf Gti, Renault Gte osv osv) så går det klart snabbare både på rakorna och i kurvorna.

peugeot-sport-club.com finns allt du behöver veta kring dessa små bilarna, från mi16 konvertering till allt annat mellan himmel och jord.

Sierra-döbel

svetsare
70 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
tack för svar.. men motorn i min 205 gti är skrot.. var o köpte en 405 mi16 idag som ja tänkte ta motorn ur.
fick den billigt men den var så jäkla fin när ja tittat över den lite så kanske gör iordning den istället. var lite rostig under.. ska kika mer på den om nån dag så får vi se vad ja bestämmer mig för..
mvh

Sök