3392
Sök

Cargard 950S startspärrsproblem

279 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#1
Hallå

Har haft lite återkommande problem med mitt Cargard 950S som inte kopplar ur startspärren vid avaktivering av larmet.
Nu har den fått nog och vill inte gå ur alls!

Jag söker ett kopplingsschema så att jag kan koppla förbi startspärren eller någon som har en vettig förklaring på hur jag kan lösa problemet!

Tacksam för svar!

MVH Jocke


279 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#2
Swedenrockers skrev:
Leta reda på larmcentralen. I kontaktstycket så har du ett par gröna och ett par gula kablar, den grövre gröna och den grövre gula är kablarna till startspärren. Om du följer dessa mot inkopplingen i bilen så ser du att det är en kabel i bilen som är klippt och där den ena änden är kopplad till larmets gröna kabel och den andra änden är kopplad till larmets gula kabel. Återställ originalkabeln genom att löda ihop den eller skarva den med lämplig presskarv.

Underbart! Ska kolla upp det så fort som möjligt. Tackar!


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
29 september 2010
#3
vad är det som inte fungerar är det startmotorn eller går startmotorn men bilen inte startar?

den gula och gröna kabel går till start motorn
men jag har aldrig varit med om att den strular på ett 950 larm
har endå haft en hel del sånna och känner många som har haft det i sina bilar

Kör fort så hinner inget hända...

642 Inlägg
29 september 2010
#4
Swedenrockers skrev:
Leta reda på larmcentralen. I kontaktstycket så har du ett par gröna och ett par gula kablar, den grövre gröna och den grövre gula är kablarna till startspärren. Om du följer dessa mot inkopplingen i bilen så ser du att det är en kabel i bilen som är klippt och där den ena änden är kopplad till larmets gröna kabel och den andra änden är kopplad till larmets gula kabel. Återställ originalkabeln genom att löda ihop den eller skarva den med lämplig presskarv.

Inte för att vara gnällig eller sådan, men är det inte bättre att skriva sådan här info genom pm istället, gemene pundare och yngling får ju gratis instruktioner på nätet hur man stjäl bilar. Nu kan de flesta "aktiva biltjuvar" redan sådant här men allt man kan göra för att förhindra bilstölder som t ex förbikoppla startspärrar är ju bra.


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
29 september 2010
#5
om man funderar på hur man kopplar ur ett 950 larm för att man vill sno en bil kommer det endå gå åthelvete långt innan det

dessutom finns instruktionsbok att tanka ner på nätet

men som sagt är lite nyfiken hur bilen reagerar så det verkligen är larmet
många vill gärna tro att det är larmet som gör att bilen inte startar men
oftast är det andra fel

Kör fort så hinner inget hända...

Performance meck
342 Inlägg
29 september 2010
#6
vet man hyffsat hur motorstyrningen funkar och är lite insatt i el så är det inte så svårt.
Det som är svårt om man nu skulle fåförsig att ta någon annas bil är och få bort rattlåset
nej jag snor inte bilar jag är bara nyfiken på hur allt funkar:)

Mvh viktor

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
30 september 2010
#7
DanneJ skrev:
Swedenrockers skrev:
Leta reda på larmcentralen. I kontaktstycket så har du ett par gröna och ett par gula kablar, den grövre gröna och den grövre gula är kablarna till startspärren. Om du följer dessa mot inkopplingen i bilen så ser du att det är en kabel i bilen som är klippt och där den ena änden är kopplad till larmets gröna kabel och den andra änden är kopplad till larmets gula kabel. Återställ originalkabeln genom att löda ihop den eller skarva den med lämplig presskarv.

Inte för att vara gnällig eller sådan, men är det inte bättre att skriva sådan här info genom pm istället, gemene pundare och yngling får ju gratis instruktioner på nätet hur man stjäl bilar. Nu kan de flesta "aktiva biltjuvar" redan sådant här men allt man kan göra för att förhindra bilstölder som t ex förbikoppla startspärrar är ju bra.

Då det finns att läsa på cargards hemsida så gör det inget att han skriver i denna tråd hur man kopplar förbi startspärren. http://cargard.defa.com/bruksanvisningar.html
Senast redigerat av g-man (30 september 2010)


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
30 september 2010
#8
g-man skrev:
DanneJ skrev:
Swedenrockers skrev:
Leta reda på larmcentralen. I kontaktstycket så har du ett par gröna och ett par gula kablar, den grövre gröna och den grövre gula är kablarna till startspärren. Om du följer dessa mot inkopplingen i bilen så ser du att det är en kabel i bilen som är klippt och där den ena änden är kopplad till larmets gröna kabel och den andra änden är kopplad till larmets gula kabel. Återställ originalkabeln genom att löda ihop den eller skarva den med lämplig presskarv.

Inte för att vara gnällig eller sådan, men är det inte bättre att skriva sådan här info genom pm istället, gemene pundare och yngling får ju gratis instruktioner på nätet hur man stjäl bilar. Nu kan de flesta "aktiva biltjuvar" redan sådant här men allt man kan göra för att förhindra bilstölder som t ex förbikoppla startspärrar är ju bra.

Då det finns att läsa på cargards hemsida så gör det inget att han skriver i denna tråd hur man kopplar förbi startspärren. http://cargard.defa.com/bruksanvisningar.html

och har man kunskaperna till att få ur lås och tjuvkoppla bilen så behöver man knappast vara speciellt smart att förstå att dom enda tjocka sladdarna går till startspärren smile

Kör fort så hinner inget hända...

279 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#9
Symtom: Tändning går på, endast klick. Startmotorn går inte runt.

Offtopic:
Och nej, dessa saker har nog absolut ingen betydelse för ynglingar som försöker sig på att nalla bilar. Har man kommit så långt att man är inne i bilen och faktiskt ger sig på att koppla ur startspärren för att ge sig iväg har man nog fler knep i huvet för att ta sig därifrån. Men tack för omtanken!

Ontopic:
Jag rullade igång bilen idag för att köra den till garaget. Nu går bilen allmänt dåligt, ryckigt, elen går väldigt segt. Och ja, det kan mycket väl vara batteriet. Har inte hunnit kolla något på det än, men batteriet är nästan nytt och generatorn ska funka felfritt.


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
30 september 2010
#10
Jocke0155 skrev:
Symtom: Tändning går på, endast klick. Startmotorn går inte runt.

Offtopic:
Och nej, dessa saker har nog absolut ingen betydelse för ynglingar som försöker sig på att nalla bilar. Har man kommit så långt att man är inne i bilen och faktiskt ger sig på att koppla ur startspärren för att ge sig iväg har man nog fler knep i huvet för att ta sig därifrån. Men tack för omtanken!

Ontopic:
Jag rullade igång bilen idag för att köra den till garaget. Nu går bilen allmänt dåligt, ryckigt, elen går väldigt segt. Och ja, det kan mycket väl vara batteriet. Har inte hunnit kolla något på det än, men batteriet är nästan nytt och generatorn ska funka felfritt.

om det klickar bokstavligen i startmotorn så är det inte larmet som strular
och går dessutom bilen illa så låter det mer som ett elfel i övriga elen än i larmet
larmet är kopplat att enbart bryta ström överföringen från startläget på tändningnyckeln och startmotorn

Kör fort så hinner inget hända...

279 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#11
Growe skrev:
om det klickar bokstavligen i startmotorn så är det inte larmet som strular
och går dessutom bilen illa så låter det mer som ett elfel i övriga elen än i larmet
larmet är kopplat att enbart bryta ström överföringen från startläget på tändningnyckeln och startmotorn

Ja, när jag skrev tråden så verkade det som om startspärren var det mest logiska. Nu när det har eskalerat så har jag ingen aning just nu.

Några förslag?


Performance meck
342 Inlägg
30 september 2010
#12
klickar det bara när du vrider till läge 3?
vad ligger batteri spännigen på?
vad är spännigen på startmotorn? mät på den tjoka sladden.

har du testat att *bygla* start motorn med skruvmejsel? (obs se till att ingen växel är i när du gör detta!)

Mvh viktor

279 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#13
Generatorn gick jag igenom för en månad sen och då funkade den utmärkt! Har en 150A till 2 batterier.

Jag har tyvärr inte hunnit mäta något på batteri eller kollat efter korroderade anslutningar, ska göra det så fort jag kan!

Om vi leker med tanken att startmotorn är trasig, så borde väl inte det påverka elsystemet?
Bilen går sämre ju mer man belastar den. Med endast parkeringsljus lyckades jag köra den till garaget men med ryckig gång och nästan obefintlig tomgång.


279 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#14
Swedenrockers skrev:
Prova att sätta en startkabel mellan generatorns chassie och batteriminus.

Tack! Det ska jag testa. Blir på onsdag, håller på och lagar vinterbilen i samma veva så dygnen är alldeles för korta för min smak!


Performance meck
342 Inlägg
5 oktober 2010
#15
start motorn ska iaf inte kunna påvärka övriga elsystemet.

Mvh viktor

279 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#16
Jag laddade batteriet idag och då gick han igång och gick jämt.

Det sjuka är; Jag mätte på batteriet under motorns gång och ju mer den varvade, ju mindre laddspänning på batteriet? Efter avstänging låg batteriet normalt på över 12V, med tomgång strax över 13V och med 3000rpm 9-10V

Generatorn dubbelcheckade jag grundligt för 1-2 månader sen och den funkade perfekt!


Performance meck
342 Inlägg
5 oktober 2010
#17
generatorn kan du slänga i närmaste sjö köp en ny så ska du få se på laddning!

Mvh viktor

279 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#18
Den generatorn lämnar inte mitt garage kan jag lova! 150A Rockford är värdefullt tongue

Men som sagt, den ska funka problemfritt. Hade den inne hos nån gammal räv till tysk som gick igenom den från varje skruv och den ska vara i hur bra skick som helst.

Tror mer än gärna att jag i så fall har lyckats bränna batteriet med, förslagsvis, för stark laddström. Men hur vet jag det

Jag ställde in regulatorn på ca 13.5V för att ladda mitt startbatteri plus ett gult Optima till ljudet.


Performance meck
342 Inlägg
5 oktober 2010
#19
för starkt ska det inte kunna bli om generatorn är som den ska.

testa då med ett annat batteri funkar det då så är det ju löst.

Mvh viktor

6 558 Inlägg
6 oktober 2010
#20
Swedenrockers skrev:
Eftersom du hävdar att generatorn är testad och okej så tycker jag att du kollar att alla kablar till generatorn är inkopplade.  Du behöver minst 30+, 31-, och D+, alltså pluskabeln från batteri eller vanligtvis startmotorns plusplint, minus till chassie eller motorn samt kabel från/till laddlampan. Har du testat att sätta en startkabel mellan generatorchassie och batteriminus?

Det felet hade morsan på sin bil å . för några år sen ... den gick som ett arsel rent ut sagt när man belasta motorn tog start kabel å satt som du beskriver nu ..brum brum så va problemat löst  smile  taskig jord kan ställa till mycket  det  ..så testa me starkabel du som han skrivit  .. mvh patrik

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension


Sök