2753
Sök

Varför alla dessa överkluddade reg nr?

1 468 Inlägg
1 oktober 2010
te_wik skrev:
Leo86 skrev:
te_wik skrev:

Å det är ju riktigt smart att skriva på ett forum också wink

Mvh Tommy

han kanske gör som jag? aldrig har några värdesaker kvar i bilen över natten o bara kopplar in det när man e på sånt "humör". jag har aldrig haft en bas eller slutsteg kvar i min bil över en hel natt. cool

Beror ju på vad det är för långfingriga idioter som kommer. Vet en polare som blev av med ratten.. haha å några har blivit av med pedalerna. tongue

Mvh Tommy

tar mig själv som ett exempel. jag har en gammal volvo 745a. vem vill ha saker från den om det finns att sno på skroten wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 oktober 2010
Leo86 skrev:
tar mig själv som ett exempel. jag har en gammal volvo 745a. vem vill ha saker från den om det finns att sno på skroten wink

Aaa visst, men det är ju självklart beroende på vad man har för bil. Men också vad det är för träskalle man råkar på.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 468 Inlägg
1 oktober 2010
te_wik skrev:
Leo86 skrev:

Aaa visst, men det är ju självklart beroende på vad man har för bil. Men också vad det är för träskalle man råkar på.

Mvh Tommy

helt klart. ja bor i gettot kan ja meddela med wink. finns många träskallar här. inbrottsförsök första daen ja bodde här. o vad satt det i. en trasig polisradio. men det visste juh itne dom att den va trasig. men dom kom aldrig in i biken o ja fick köpa nytt lås wink

1 265 Inlägg
1 oktober 2010
Leo86 skrev:
te_wik skrev:
joakim89 skrev:

Låser aldrig mina bilar, de är ju onödigt tjuvarna går in hur som helst, dom gör bara mer skada när dörren är låst

Å det är ju riktigt smart att skriva på ett forum också wink

Mvh Tommy

han kanske gör som jag? aldrig har några värdesaker kvar i bilen över natten o bara kopplar in det när man e på sånt "humör". jag har aldrig haft en bas eller slutsteg kvar i min bil över en hel natt. cool

har haft basar.slutsteg och vertyg i bilarna utan problem, bor i en byhåla,
numera är cd spelaren de dyraste,

har då inte låst när jag är till stan heller

8 250 Inlägg
1 oktober 2010
LejonLeo skrev:
Jag behöver få svar på en fråga som gäckar mig: VARFÖR kluddar folk över sina reg nr i annonser, eller t.o.m. här på forumet? Vad är vitsen?

Förutom stöldrisken som diskuterats så är det en rent juridisk fråga. Det kan i och för sig vara ändrat nu, men förut så har det varit som så att det var olagligt (via PUL) att lägga upp bilder med synliga reg-nummer oavsett om det var din egen bil elelr någon annans.

low_and_loud
1 oktober 2010
ska man sno min stereo sen så får man nog sno hela bilen smile för det blir så jävla tungt så det finns ingen som orkar bära iväg på det ha ha smile

LejonLeo
1 oktober 2010
Ok. Tackar för er som tagit er tid att svara och som svarat seriöst. Jag är väl lite klarare på detta med översuddade reg nr nu, även om jag inte köper det helt. Det var mest med tanke på annonser jag ställde frågan. Då jag nyligen köpt bil har jag ju kollat runt en hel del och de allra flesta har översuddade reg nr, vilket innebär att jag som eventuell köpare inte kan kontrollera att uppgifterna på annonsen stämmer. Det förstår jag fortfarande inte vitsen med.

Sen ni som tycker att detta är en onödig fråga och att jag borde listat ut det svaret själv vill jag ju bara påminna om att detta är ett öppet forum och hade jag kommit på svaret själv hade jag ju för i helvete inte frågat era jävla pappskallar.

Det kommer att komma många frågor från min sida som ni kommer att tycka är onödiga. Personligen tycker jag att svar som "Dagens most stupid question" på länga vägar överklassar min fråga vad gäller just onödighet.
Senast redigerat av LejonLeo (3 oktober 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
1 oktober 2010
LejonLeo skrev:
Ok. Tackar för er som tagit er tid att svara och som svarat seriöst. Jag är väl lite klarare på detta med översuddade reg nr nu, även om jag inte köper det helt. Det var mest med tanke på annonser jag ställde frågan. Då jag nyligen köpt bil har jag ju kollat runt en hel del och de allra flesta har översuddade reg nr, vilket innebär att jag som eventuell köpare inte kan kontrollera att uppgifterna på annonsen stämmer. Det förstår jag fortfarande inte vitsen med.

Sen ni som tycker att detta är en onödig fråga och att jag borde listat ut det svarat själv vill jag ju bara påminna om att detta är ett öppet forum och hade jag kommit på svarat själv hade jag ju för i helvete inte frågat era jävla pappskallar.

Det kommer att komma många frågor från min sida som ni kommer att tycka är onödiga. Personligen tycker jag att svar som "Dagens most stupid question" på länga vägar överklassar min fråga vad gäller just onödighet.

Bra skrivit!

Jag själv täcker över av den anledningen att jag vill behålla de lilla jag har i min bil. I annonser har jag aldrig själv heller förstått vitsen med de..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

689 Inlägg
1 oktober 2010
Hur vågar ni köra bilen utan att täcka över regplåtarna då? Tänk om det är nån kriminell som ser eran bil med vingar och fina fälgar, tänk om han kommer och snor allt sen.
Och folk som åkeromkring och dunkar stereo eller visar upp sin bil på träffar. då ser dom ju oxå regnummer och kan se vart ni bor.

8 883 Inlägg
1 oktober 2010
te_wik skrev:
Manny skrev:
Jävligt enkelt. folk hittar hem till dom och knycker skiten, har hänt alltför ofta!

Precis, har man reg.nr kan man få fram ägaren. Har man namn på ägaren är det busenkelt att få fram hemadress.

Vill man då stjäla bilen eller kanske stereoprylar så är det "bara" att åka dit och hämta.

Mvh Tommy

Håller med till en viss del men största anledningen till att folk inte vill visa regnummer i annonser och dyligt är att man inte vill ha påhällsning i hemmet om det är en dyrare bil och ett relativt dyrt boende man har dvs det är inte bilen som är det primära.
Finns flera anledningar till varför man inte vill ha reggnummret synligt men dom här är vanligast.

Seriösa spekulanter på bilannonser tar telefonkontakt och får då reda på regnummret till bilen för att kolla upp historiken.
För inte är det väll så att man bara kollar upp regnummret och nöjer sig med vad som står hos Transportstyrelsen.....

Jag själv döljer regnummret för att jag inte vill ha folk som ringer mitt i nätterna......

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

3 259 Inlägg
1 oktober 2010
Vet exempel på när folk har haft bilar ute på annons och sedan kommit hem för att träffa på nån fåne på sin gård som går omkring och tittar på bilen... alltså som kommit dit helt utan förvarning! Så att missta alla som stryker regnumret för "fifflare" är nog lite fel! Efter att detta hände kompisen så har man nu en "blocketmobil" om man får för sig att annonsera nånting.. Saken är den att man vet aldrig vad det är för klappträn som tittar på ens annonser och vad dom kan hitta på!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

2 201 Inlägg
1 oktober 2010
det är ju lättare att söka på bilmodell tex här. är du intresserad av en ferrari så kan du bara skriva in ferrari. det är inte så ofta du ser den bil "tjuven" söker på stan.

LejonLeo
3 oktober 2010
Marlboroman skrev:
LejonLeo skrev:
Jag behöver få svar på en fråga som gäckar mig: VARFÖR kluddar folk över sina reg nr i annonser, eller t.o.m. här på forumet? Vad är vitsen?

Förutom stöldrisken som diskuterats så är det en rent juridisk fråga. Det kan i och för sig vara ändrat nu, men förut så har det varit som så att det var olagligt (via PUL) att lägga upp bilder med synliga reg-nummer oavsett om det var din egen bil elelr någon annans.

Så det skulle alltså vara OLAGLIGT att lägga upp sin bil med reg nr...? Den lagen har nog gått allmänheten helt förbi. Är det NÅGON härinne som ens hört talas om en sådan lag. Utom Marlboroman då.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
3 oktober 2010
LejonLeo skrev:
Marlboroman skrev:
LejonLeo skrev:

Så det skulle alltså vara OLAGLIGT att lägga upp sin bil med reg nr...? Den lagen har nog gått allmänheten helt förbi. Är det NÅGON härinne som ens hört talas om en sådan lag. Utom Marlboroman då.

Om du själv tar en bild på din egen bil och publicerar på nätet så faller det nog utanför ramarna för PUL (eftersom du ju ger ditt eget samtycke till publiceringen), men om nå´n random människa fotar din bil och publicerar bilden på nätet utan din vetskap eller mot din vilja så KAN det teoretiskt sett räknas som publicering av personuppgifter! Men det är ganska så långsökt och har aldrig lett till någon dom eller ens anmälan så vitt jag vet... Och det ÄR en gråzon och helt klart öppet för tolkningar...

Men kom ihåg att det alltså inte är själva fotograferingen utan publiceringen som regleras av PUL!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (3 oktober 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 883 Inlägg
3 oktober 2010
LejonLeo skrev:
Marlboroman skrev:
LejonLeo skrev:

PUL gäller också för regnummer då de är en personuppgift och får inte publiceras hur som helst specielt inte i syfte att kränka någon, har man däremot tillstånd från personen så är det ok att publicera bilderna.
Ja det är ok att publicera sitt eget regnummer då man med all säkerhet även godkänner publiceringen.

Vad som är kränkande är lite olika från fall till fall men i regel är det den berörda som avgör om det är kränkande.

Edit: Såg att Brådhis han posta före

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

DFFL
9 020 Inlägg
3 oktober 2010
Detta är anledningen.

http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.as … d=38408423

Transportstyrelsen, hitta.se och upplysning.nu.
Så har jag allt jag behöver veta om dig för att ta bilen ifrån dig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

DFFL
9 020 Inlägg
3 oktober 2010
2ooSX skrev:
FireTraXX skrev:
Detta är anledningen.

Vet inte va upplysning.nu ger för info. Men ja, man tar regnummret, skickar sms till transportstyrelsen, får namnet.. söker upp namnet på ratsit.se får ålder, personnummer, adress, om du är gift m.m sen hitta.se då å så.. då vet man typ allt.. tongue

Upplysning.se ska det stå.
Men i stort sett samma som Ratsit och infotorg.
Kan få reda på ditt engagemang i företag o.s.v. med ifall man vill veta det.

Vill man så kan man.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

LejonLeo
3 oktober 2010
FireTraXX skrev:
Detta är anledningen.

Jaha? Du vet var jag bor? Än sen då? Vill du komma hit och hälsa på min hund?
Det är ju samma sak som när jag åker och handlar mat. Om nån för upp ögonen för bilen är det ju bara att ta numret. Det är ju inte så att jag upphör att existera bara för att jag suddar över mitt reg nr...??
Senast redigerat av LejonLeo (3 oktober 2010)

LejonLeo
3 oktober 2010
Om du själv tar en bild på din egen bil och publicerar på nätet så faller det nog utanför ramarna för PUL (eftersom du ju ger ditt eget samtycke till publiceringen), men om nå´n random människa fotar din bil och publicerar bilden på nätet utan din vetskap eller mot din vilja så KAN det teoretiskt sett räknas som publicering av personuppgifter! Men det är ganska så långsökt och har aldrig lett till någon dom eller ens anmälan så vitt jag vet... Och det ÄR en gråzon och helt klart öppet för tolkningar...

Men kom ihåg att det alltså inte är själva fotograferingen utan publiceringen som regleras av PUL!

//Brådhis

Hmm... men det kryllar ju tex av bilar (med reg nr) i filmer och reklam och bilder i största allmänhet...

Smålänning
7 883 Inlägg
3 oktober 2010
Ta väck regskylten istället vid foto smile Kan man smälla dit styling och ljud är det väll inte så svårt att göra en skylthållare där det går smidigt att få väck skylten smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök