2634
Sök

Motorrenovering volvo 850 t5!

145 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#1
hej jag undrar på ett ungefär vad en renovering av en motor skulle gå på om man gör det själv!
undrar om det är någon som är lite hajj på volvo motorer som skulle kunna säga ett ungefärligt pris!

det jag ska byta är:
topplockspackning
kolvringar
vevlager
slipa ventilerna gör jag i skolan!
..
hur mycket kommer det gå på ungefär och är det något mer jag behöver byta i samma vända?
ska inte trimma bara få motorn i toppskick då den har gått långt!smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 oktober 2010
#2
vill minnas att man bör borra 5:orna till öd om dom gått långt för att få fräscha cylinderlopp, kanske inget måste men inte dumt att göra


8 250 Inlägg
1 oktober 2010
#3
Som sagt, vill man ha allt i perfekt skick så är det borrning och nya kolvar. Eller rättare sagt, mäta upp loppen först och kolla om man ens ska fortsätta använda blocket ifråga. Man brukar räkna med runt 10.000 om man sätter i h-profilsstakar. Och sen kostar ju borrning + kolvar 7-8000:- ytterligare om man inte köper smidda kolvar då, för då blir det några tusen till.


145 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Som sagt, vill man ha allt i perfekt skick så är det borrning och nya kolvar. Eller rättare sagt, mäta upp loppen först och kolla om man ens ska fortsätta använda blocket ifråga. Man brukar räkna med runt 10.000 om man sätter i h-profilsstakar. Och sen kostar ju borrning + kolvar 7-8000:- ytterligare om man inte köper smidda kolvar då, för då blir det några tusen till.

somsagt vill inte ha h profil och vill köra med endast org grejer ..


8 250 Inlägg
1 oktober 2010
#5
Kan ju inte se någon egentlig vettig anledning till att inte byta ut stakarna eftersom dem är så klena. Visst kan det bli billigare nu, men kröker man dem så blir den totala notan högre i vilket fall. Och ska man köra med original så ska ju dem mätas upp och kassa få nya bussningar vilket inte heller är gratis. Visserligen så ska ju h-profil också mätas upp innan montering, men där slipper man ju byta bussningar.


145 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Kan ju inte se någon egentlig vettig anledning till att inte byta ut stakarna eftersom dem är så klena. Visst kan det bli billigare nu, men kröker man dem så blir den totala notan högre i vilket fall. Och ska man köra med original så ska ju dem mätas upp och kassa få nya bussningar vilket inte heller är gratis. Visserligen så ska ju h-profil också mätas upp innan montering, men där slipper man ju byta bussningar.

okok men vet du ungefär vad ett kompvärde eller vad det nu heter ska vara på en t5?


8 250 Inlägg
1 oktober 2010
#7
11-13 bar ska det ligga på.



Sök