3913
Sök

Glöd problem Caddy -98 mkt gjort men utan resultat

21 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#21
Relän är testade.
bränslefiltret är bytt nu, men vill verkligen inte gå igång innan batteriet tar slut.
när ja nöter startmotorn låter det som den är igång, men så fort jag släpper startnyckeln dör den
gott om vit rök kommer från avgasröret, så diesel verkar ju komma fram iaf.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
8 oktober 2010
#22
pentish skrev:
Relän är testade.
bränslefiltret är bytt nu, men vill verkligen inte gå igång innan batteriet tar slut.
när ja nöter startmotorn låter det som den är igång, men så fort jag släpper startnyckeln dör den
gott om vit rök kommer från avgasröret, så diesel verkar ju komma fram iaf.

Det tar tid att få igång den när man bytt filter, den luftar sig själv så det är bara att nöta tills den startar.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Forummoderator
18 009 Inlägg
9 oktober 2010
#23
Tror inte att problemet är glödningen iallafall! En TDi är ju direktinsprutad och i sin konstruktion så att den sällan eller aldrig behöver glödningen över +0 grader. Kanske går lite lustigt i början men starta ska den. En TDI har alltid turbo. Går knappt framåt annars.

En gammal sugdiesel (virvelkammardiesel) behöver glödningen pga lägre direkt kompression. Men även en gammal burk i gott skick motormässigt kan starta i 6-7 plusgrader utan nån glöd. Min MB 200D gör ju det... Så leta på!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

103 Inlägg
9 oktober 2010
#24
Dieselsmurfen skrev:
Tror inte att problemet är glödningen iallafall! En TDi är ju direktinsprutad och i sin konstruktion så att den sällan eller aldrig behöver glödningen över +0 grader. Kanske går lite lustigt i början men starta ska den. En TDI har alltid turbo. Går knappt framåt annars.

En gammal sugdiesel (virvelkammardiesel) behöver glödningen pga lägre direkt kompression. Men även en gammal burk i gott skick motormässigt kan starta i 6-7 plusgrader utan nån glöd. Min MB 200D gör ju det... Så leta på!

Det var intressant. Kan du berätta om vad finns mer i glödsistem än glödstift, och relä? För att jag har också problem med glödning. Fast i mit fal saknade jag glödrelä. Den är på platsen ny, fast problem är inte löst.


Forummoderator
18 009 Inlägg
10 oktober 2010
#25
Anatoli skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Tror inte att problemet är glödningen iallafall! En TDi är ju direktinsprutad och i sin konstruktion så att den sällan eller aldrig behöver glödningen över +0 grader. Kanske går lite lustigt i början men starta ska den. En TDI har alltid turbo. Går knappt framåt annars.

En gammal sugdiesel (virvelkammardiesel) behöver glödningen pga lägre direkt kompression. Den orkar inte tända diesel/luftblandningen genom enbart kompression. Men även en gammal burk i gott skick motormässigt kan starta i 6-7 plusgrader utan nån glöd men med visst besvär. Min MB 200D gör ju det... Så leta på!

Det var intressant. Kan du berätta om vad finns mer i glödsistem än glödstift, och relä? För att jag har också problem med glödning. Fast i mit fal saknade jag glödrelä. Den är på platsen ny, fast problem är inte löst.

Säg att glödningen är körd. Med tändning påslagen behöver du inte bogsera bilen speciellt långt med växel i innan den hoppar igång. Då ska den gå 100% felfritt. Gör den det: kör hem, stäng av och vänta 15 minuter och starta sedan. Den ska starta på studs! Inte? Annat fel...

I Ett modernt glödsystem (Gammalt också) Igår följande: Stiften, glödrelä, tempgivare i motor som läser motortemp och en mycket simpel "dator" som räknar ut hur länge bilen ska glöda vid varje givet tillfälle. Exempelvis: +/-0= 3 sek, +12= 0 sek, -20= 12 sek osv... Mycket längre för en sugdiesel av äldre typ. Principen densamma.

För att reda ut vissa saker: En direktinsprutad diesel startar för det mesta utan glödning. De flesta dessa har turboladdning. Annars orkar de inget. Undantag: VW Polo SDi... Ingen turbo vad jag vet.

En äldre "diesel" eller "Turbodiesel" måste ha glödning annars är det kört på vintern. Exemplet är min gamla slutkörda Volvo 740 diesel som behövdes glöda i 30 sek på sommaren! Annars gick inte skiten igång! Den var slut och obrukbar på vintern.

Den första TDi som presenterades och över en natt gjorde alla gamla virvelkammardieslar omoderna var Volkswagens TDi 1992. Volvos TDi från 1994 är exakt samma maskin lånad på "licens" Från den dagen var dieselmotorerna överlägsna bensinsnurrorna för det mesta.

Lastbilar har sedan 50-talet haft direktinsprutade motorer. Nackdel då: Vibrerar och knackar som fan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
#26
Har bilen på verkstad nu och tickar iväg pengar, De kan inte heller direkt konstatera vad felet är
De har testat att dra igång bilen då startar den utan bekymmer och går bra, dock mycket vitrök
(kan det ha något med att göra att det är mycke diesel i avgasröret efter att ja nött mkt utan att den startat?) De får även igång den med hjälp av startgas.
Köpte bilen på fredagen, och problemen började på måndagen.
Svänghjulen där remmarna går på vobblar väldigt mycket kan det ha något med saken att göra?
Reparatören misstänker att det eventuellt kan vara kamremmen som är felinställd.
jag är ingen bilmek men enligt det jag hört går motorn sönder om kamrem är att minsta fel.
Då tycker jag det vore konstigt att den går att dra igång utan bekymmer
samt att man man starta den utan bekymmer om motorn väl är varm.
Han nämde också att han inte kunde komma in i "datorn" på bilen via kontakten som sitter under ratten.
Då tycker jag det låter som någon styrbox eller dylikt? kan det ge sådana här symtomer?
Sitter ett carsafe, en startspärr i den, någon som vet hur man kopplar ur den för o se om den skapar bekymmer?
startmotorn drar ju, men tänkte främst om den skapat elfel.

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 oktober 2010
#27
pentish skrev:
Har bilen på verkstad nu och tickar iväg pengar, De kan inte heller direkt konstatera vad felet är
De har testat att dra igång bilen då startar den utan bekymmer och går bra, dock mycket vitrök
(kan det ha något med att göra att det är mycke diesel i avgasröret efter att ja nött mkt utan att den startat?) De får även igång den med hjälp av startgas.
Köpte bilen på fredagen, och problemen började på måndagen.
Svänghjulen där remmarna går på vobblar väldigt mycket kan det ha något med saken att göra?
Reparatören misstänker att det eventuellt kan vara kamremmen som är felinställd.
jag är ingen bilmek men enligt det jag hört går motorn sönder om kamrem är att minsta fel.
Då tycker jag det vore konstigt att den går att dra igång utan bekymmer
samt att man man starta den utan bekymmer om motorn väl är varm.
Han nämde också att han inte kunde komma in i "datorn" på bilen via kontakten som sitter under ratten.
Då tycker jag det låter som någon styrbox eller dylikt? kan det ge sådana här symtomer?
Sitter ett carsafe, en startspärr i den, någon som vet hur man kopplar ur den för o se om den skapar bekymmer?
startmotorn drar ju, men tänkte främst om den skapat elfel.

Startspärr: Gör så att startmotorn kan gå men bilen tänder inte. Död alltså. Inte ska det gå att dra igång den om startspärren är inkopplad. Jag TROR inte det är problemet.

Felaktig inställning pump/kamrem: Då borde väl bilen gå kass? Du har väl inte kört på fulolja typ villaolja/gasolja? Det kan ge problem efter ett tag. (Chefens V70 Tdi skar pumpen på efter 30-40 mil på nittiotalet)

Helt riktigt så styrs insprutningen på moderna  oljebrännare av en insprutningsdator. Är den inte på humör kan det ju ge problemen du beskriver. Kan dock inget om hur dessa fungerar. Vanligtvis kan bilen gå i ett nödläge med försämrade prestanda om datorn löper amok. Men då borde motorlampan vara tänd.

Kanske sitter det nån kallstartsgivare som gör att bilen får extra med soppa när den är kall som är trasig? Bensinare har ju det och gamla dieslar har det. Spånar bara nu...

Kan inte komma åt datorn för att läsa ev. felkoder? Det är ju lite bekymrade!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
20 oktober 2010
#28
Det är nog 1Z motorn i den ja, då kan det vara vevaxeldrevet som börjat glappa kanske. En svag punkt på den motorn är tydligen att bulten till vevaxeldrevet kan lossna. Så det är nog inte omöjligt att kamremen kuggar över isf...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 oktober 2010
#29
Ulf_W skrev:
Det är nog 1Z motorn i den ja, då kan det vara vevaxeldrevet som börjat glappa kanske. En svag punkt på den motorn är tydligen att bulten till vevaxeldrevet kan lossna. Så det är nog inte omöjligt att kamremen kuggar över isf...

Kan bilen ändå gå normalt när den startat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
#30
Så startmotorn kan gå fast startspärren är i?
har haft startspärr på en tidigare bil, där hände det inget alls när man vred på nyckeln om man inte "spärrade" av den det var iofs bensinare, vet inte om det gör någon skillnad.
men Ta bort startspärr kan nog vara ett steg i riktningen då eftersom det kommer ström fram till glödstiften om ja trycker ihop reläna manuellt, men inte annnars.
just nu försöker jag _allt_
Kallstartgivare är det samma sak som Vattentemperaturgivare? 4 polig kontakt som sitter på motorn ?
Väldigt bekymrad över att han inte kan läsa av felkoderna ja! vet inte om det är bilmeken som inte vet hur man gör så han misslyckas eller om det är något fel på kontakt eller dylikt.

Får åka o hämta upp bilen för de kostar ju bara pengar och man kommer ingenstans med att ha den på verkstad.

Ulf_w: om det lossnat en bult från vevaxeldrevet, borde det väl även ett lekemansöga kunna se det om han vet var han ska leta smile
jag personligen har inte kört fulolja men ja köpte ju nyligen bilen och kan inte svara för förra ägarens rutiner vid tankning. men har försökt prata med honom, och han förstår inte vad som hänt, eftersom det gick så bra när han hade den.

Motborgare
1 099 Inlägg
20 oktober 2010
#31
Ulf_W skrev:
Det är nog 1Z motorn i den ja, då kan det vara vevaxeldrevet som börjat glappa kanske. En svag punkt på den motorn är tydligen att bulten till vevaxeldrevet kan lossna. Så det är nog inte omöjligt att kamremen kuggar över isf...

Om det är 1Z-motorn, så är det en förkammardiesel. Den startar inte utan förglödning. När ägaren sedan skriver att glödreläet inte drar före start och att den startar när man drar den igång, så tycker jag att problemet redan är hittat. Startspärr är bara att glömma. Man kan inte dra igång en bil där startspärren är aktiverad. Att den ryker vitt, är precis som sagt tidigare, att hela avgassystemet är fylld med oförbränd diesel.

Hitta orsaken till att glödreläet inte drar och sen är det klart.

-- K

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 oktober 2010
#32
pentish skrev:
Så startmotorn kan gå fast startspärren är i?
har haft startspärr på en tidigare bil, där hände det inget alls när man vred på nyckeln om man inte "spärrade" av den det var iofs bensinare, vet inte om det gör någon skillnad.
men Ta bort startspärr kan nog vara ett steg i riktningen då eftersom det kommer ström fram till glödstiften om ja trycker ihop reläna manuellt, men inte annnars.
just nu försöker jag _allt_
Kallstartgivare är det samma sak som Vattentemperaturgivare? 4 polig kontakt som sitter på motorn ?
Väldigt bekymrad över att han inte kan läsa av felkoderna ja! vet inte om det är bilmeken som inte vet hur man gör så han misslyckas eller om det är något fel på kontakt eller dylikt.

Får åka o hämta upp bilen för de kostar ju bara pengar och man kommer ingenstans med att ha den på verkstad.

Ulf_w: om det lossnat en bult från vevaxeldrevet, borde det väl även ett lekemansöga kunna se det om han vet var han ska leta smile
jag personligen har inte kört fulolja men ja köpte ju nyligen bilen och kan inte svara för förra ägarens rutiner vid tankning. men har försökt prata med honom, och han förstår inte vad som hänt, eftersom det gick så bra när han hade den.

Jodå. Rätt vanligt att startmotorn kan gå men undantag finns givetvis. Exempelvis min gamla MB Diesel som startar oavsett vad elektroniken tycker om man skulle dra igång den...

Leker med tanken om att kamremmen kuggat över på grund av att spännhjulet inte gjort sitt jobb. Men har svårt att köpa att bilen kan gå bra ändå... Men Men!

Tyvärr kan även bilmekaniker gå bet ibland för att de inte är "allvetande" Högst mänskligt!

Långskott: Be nån hålla för en stor del av insuget (luften) när du provar och starta. Skillnad? Har en modern diesel Luftmassemätare?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Motborgare
1 099 Inlägg
20 oktober 2010
#33
Dieselsmurfen skrev:
Har en modern diesel Luftmassemätare?

Ja, en modern diesel har luftmassemätare. Men det vi snackar om här är inte nån modern diesel, om du då inte är extremt stofil och även räknar in råoljemotorer som moderna.

-- K

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
20 oktober 2010
#34
pentish skrev:
Ulf_w: om det lossnat en bult från vevaxeldrevet, borde det väl även ett lekemansöga kunna se det om han vet var han ska leta smile

Hade den ramlat bort helt så hade nog hjulet också lossnat, så det hade nog vem som helst märkt.
Den skruvar upp sig så att drevet kan vrida sig på axeln...

Hittade en tråd i ämnet här:
http://vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=8&t=11590

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 oktober 2010
#35
Kavli skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Har en modern diesel Luftmassemätare?

Ja, en modern diesel har luftmassemätare. Men det vi snackar om här är inte nån modern diesel, om du då inte är extremt stofil och även räknar in råoljemotorer som moderna.

-- K

Sorry. Missade ditt inlägg om att det nog är en förkammardiesel! Knappast modern då... Fast de låter gott! Visste inte att de fortfarande sålde de slöa jävlarna 1998!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Motborgare
1 099 Inlägg
20 oktober 2010
#36
Dieselsmurfen skrev:
Kavli skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Har en modern diesel Luftmassemätare?

Ja, en modern diesel har luftmassemätare. Men det vi snackar om här är inte nån modern diesel, om du då inte är extremt stofil och även räknar in råoljemotorer som moderna.

-- K

Sorry. Missade ditt inlägg om att det nog är en förkammardiesel! Knappast modern då... Fast de låter gott! Visste inte att de fortfarande sålde de slöa jävlarna 1998!

Jodå, de levererades i Caddy-skalet fram till år 2000. Har servat endel såna genom åren. De är ju poppis här ute i obygden. Jag kan i alla fall konstatera att de är tvärt omöjliga att starta utan förglödning även i 20 graders värme.

-- K

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 oktober 2010
#37
Kavli skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Kavli skrev:

Ja, en modern diesel har luftmassemätare. Men det vi snackar om här är inte nån modern diesel, om du då inte är extremt stofil och även räknar in råoljemotorer som moderna.

-- K

Sorry. Missade ditt inlägg om att det nog är en förkammardiesel! Knappast modern då... Fast de låter gott! Visste inte att de fortfarande sålde de slöa jävlarna 1998!

Jodå, de levererades i Caddy-skalet fram till år 2000. Har servat endel såna genom åren. De är ju poppis här ute i obygden. Jag kan i alla fall konstatera att de är tvärt omöjliga att starta utan förglödning även i 20 graders värme.

-- K

Helt otroligt! Men det ställer ju saken i ett helt annat läge! Går stiften på 12 Volt? I så fall borde han ju kunna "tvångsmata" stiften med spänning i 30 sek och sedan prova att starta! OHM-mäta dom är ju att rekommendera först. Om ett är kört är en sak men fler...

Helt sjukt att de inte hoppar igång i sommarvärme ens! Kan bara jämföra med många av mina MB-dieslar som jag haft och konsekvent inte glöder vid 15+ eller mer..! Då snackar vi gamla häckar! Fast just nu har min 200D startbekymmer vid -5. Får mala länge på starten... Byta stift till helgen. Kompet är ju ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#38
eftersom ja redan skrivit att den blir lite mer lättstartad när jag trycker ihop glödrelät så att det kommer ström fram till stiften, men den är fortfarande väldigt svårstartad då, snackar kanske 1 minut med startnyckeln.. eftersom ja får ström fram till stiften och den uppenbarligen värmer när ja trycker ihop relät
så ligger problemet innan glödrelät i kupen,
vad får den sina värden ifrån?
Tempigvaren känner jag till, men finns det någonting mer?
logiskt sett borde det väl vara någon dator som räknar ut värdet på tempgivaren och eventuellt något annat och skickar signal till glödrelät i kupen?

Kan det vara någon styrbox som gått åt pipen, eftersom bilmeken inte fick någon kontankt med datorn ?

Motborgare
1 099 Inlägg
21 oktober 2010
#39
pentish skrev:
eftersom ja redan skrivit att den blir lite mer lättstartad när jag trycker ihop glödrelät så att det kommer ström fram till stiften, men den är fortfarande väldigt svårstartad då, snackar kanske 1 minut med startnyckeln.. eftersom ja får ström fram till stiften och den uppenbarligen värmer när ja trycker ihop relät
så ligger problemet innan glödrelät i kupen,
vad får den sina värden ifrån?
Tempigvaren känner jag till, men finns det någonting mer?
logiskt sett borde det väl vara någon dator som räknar ut värdet på tempgivaren och eventuellt något annat och skickar signal till glödrelät i kupen?

Kan det vara någon styrbox som gått åt pipen, eftersom bilmeken inte fick någon kontankt med datorn ?

Sitter inte timerkretsen i själva glödreläet på dom där, som på äldre merca?
Skall se om jag hittar schema på den lite senare.

Om du måste kinna i en minut för att få start på den, även med glödning, så har du ett problem till.

Tre saker:
Mät kompressionen. Ta den till en dieselverkstad och få dom att mäta öppningstrycket på spridarna och hur mycket dom läcker. Och få dom till att mäta pumptrycket när du vevar den på starten.

För mig, så låter det som att pumpen inte ger nog tryck.

-- K

21 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#40
har haft inne bilen på 2 verkstäder nu och de har hittat felet
kamremen stod lite fel, de korrigerade det hela men bilen går nätt och jämt igång nu,
och går ojämt har inte fått ur dem någon prisuppgift på renovering av det. de trodde det var ventilerna.
Men vad säger ni?
renovera befintlig topp
köpa en topp typ 4000kr på bildelsbasen
köpa en motor ca 8000kr på bildelsbasen
jag betalade totalt 10000kr för bilen när jag köpte  den


Sök