3722
Sök

Jag har gjort bort mig, exporterat bil till Finland

Finraggare
2 381 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Nu känns det som att när hjärnan är dum får allt annat lida.

Storyn i sin korthet:

SKall sälja min 200SX, har haft den ute hela sommaren och inte fått den såld. Frugans mage blir större och datum för beräknad förlossning kryper närmare och jag börjar känna mig allt mer desperat så när det ringer en kille som skall flyga ner från Övertorneå för att hjälpa sin kompis att köpa en bil på Kvarndamsauktioner så nappar jag. Iofs lite under det jag begärt men han ville pynta cash så vi träffades på en bank, han överräckte pengarna och vi skrev ett köpebrev. När jag skulle ta en kopia på hans legg så halar han fram ett finskt körkort - alltså ingen möjlighet att skriva över honom på regbeviset.

Hade jag vetat att han var finne hade jag beställt nya plåtar till honom, men nu var det cash och lite snabb affär. Så han kör med mina skyltar tillbaka till finland och jag lovar att skicka upp regbeviset till honom när han kom fram. Han ringer en gång på vägen och säger att bilen funkar finfint (då var han i ö-vik) och sen smsar han när han är framme så jag skickar regbeviset till honom och beställer ut ett nytt till mig.

Snackar med honom efter en vecka när han ringer och säger att regbeviset kommit fram och att han skall tulla bilen på kvällen. Där upphör all kontakt. Har mailat, ringt, facebookat, smsat och skickat vanlig post men han svarar inte. Skickar han inte hit plåtarna + bevis att bilen finns i finland äger jag den..

Jepp - klassisk miss, men frågan är vad man skall göra åt saken? Vill han köra runt utan att registrera in den - det skiter jag egentligen i - bara jag får regga av den i sverige.

Så vad har ni för tips för en som lärt sig att inte göra såhär igen smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Smålänning
7 887 Inlägg
4 oktober 2010
Han skrev inte ägarbytet på någon vän i sverige, och exporterade den sedan? Har du kollat mot bilregistret? Den kanske står som avregistrerad, och i så fall behöve du inte bry dig smile

Har du kvar nått regbevis? HAr du det senaste blå så kan du om det inte löser sig gå in och beställa nya plåtar och det gula beviset, sen bara exportera själv med dom nya papperna. Elelr om du vill jävlas med köparen, registrera skrotning utan intyg. Har han inte hunnit rega den i finland då så kan han få problem tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Finraggare
2 381 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Enligt bilregistret äger jag den fortfarande och den är avställd - ej avregistrerad. Har beställt ut nytt regbevis så jhag har senaste både blå och gula

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
4 oktober 2010
Jag skulle kontaktat polisen och hört om hur man ska göra nu.

Smålänning
7 887 Inlägg
4 oktober 2010
Då kan du ju i princip göra som du vill.

Om du vill skrota eller avregistrera måste du ju skicka in plåtarna, så där går ju iaf 160 spänn åt helsike med det...

Men något problem finns det egentligen inte om du bara är berädd att köpa nya plåtar för att bara skicka till VV...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Finraggare
2 381 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Kasn de inte kolla att det är de nya plåtarna som de får tillbaka? Om jag gör så kan han inte rega in den i finland va?

Någon som vet om någon fått dispens någon gång att avregistrera utan skyltar?

Eller så får jag åka till uleborg, bräcka loss plåtarna och skicka in smile

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
4 oktober 2010
Om den är registrerad på dig och sedan används i ett brott så blir det ett helvete för dig.

Finraggare
2 381 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Well, jag har ju kvitto på försäljningen och kopia på hans legg + att banken tog kopia på kvittot samt hans legg så det tror jag nog att jag kan snacka mig ur

1 200 Inlägg
4 oktober 2010
Jag är i samma sits. För tre år sedan sålde jag min Mazda 626 till en kille i Litauen. Vi fyllde i hans namn, adress och personnummer och jag skickade in papprena till VV. Mindre än en vecka senare fick jag tillbaka skatten jag betalt för den kommande perioden och jag räknade därför med att den registrerats som export.

Ett år senare dök det upp en inbetalningsavi för vägtrafikregisteravgiften. Jag kollade då upp registreringsnumret och såg att jag fortfarande stod som ägare.

Jag har pratat med åtskilliga människor på VV och den enda lösningen de har tipsat mig om är att helt enkelt skriva ett brev till dem och berätta hur det ligger till. Anser de att man talar sannning kan de avlägsna bilen ur registret.

Finraggare
2 381 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Får köra på det och vädja till dem... suck att det alltid skall finnas idioter som inte kan stå för sitt ord.

1 265 Inlägg
4 oktober 2010
kameramannen skrev:
Får köra på det och vädja till dem... suck att det alltid skall finnas idioter som inte kan stå för sitt ord.

ska ta och fråga runt lite ifall han ändå bor här uppe som han sa från början.

945 Inlägg
4 oktober 2010
Du ska veta att det du varit med om är väldigt vanligt. Vanligare än man tror.

Jag äger 1.st moped. 1.st motorcykel. och 1.st personbil. Som egentligen såldes  för 4-5år sen.
Fick faktiskt reda på detta nyligen men har inte orkat bry mig.

Transportstyrelsen råder en till att skriva ner historian. Skicka. Kräva att den skrotas utan intyg.- Klart! smile

Sen finns det en del fördelar med detta också om man är duktigt slipad....

3 259 Inlägg
4 oktober 2010
Det kan ju vara så att nånting har hänt honom... Du har inte provat att få tag på någon släkting/granne till honom?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Jägermeister
910 Inlägg
4 oktober 2010
Så killen som ringde dig bor i Övertorneå och hans kompis som köpte bilen i Oulu i Finland?
Han kan inte köra runt med Svenska skyltar hur som hellst, i Finland får inte en som bor i Finland köra med en utländskregistrerad bil utan att bilens ägare eller en familjemedlem till bilägaren åker med, annars har dom rätt att beslagta bilen.

Det tar ett tag att få bilen reggad, tullad osv i Finland så vänta ett litet tag, annars kan du ju pma mig uppgifterna på både Övertorneåbon och Oulubon så ska jag se om vi kan få tag i dom, bor själv 7 mil från Övertorneå och 13 mil från Oulu och alldeless här vid Finska gränsen.
Senast redigerat av gemini78 (4 oktober 2010)

En gång är ingen gång...

pnorberg
5 oktober 2010
Står ingenstans om att finnen är från Oulu?
Du får gärna PMa mig också uppgifter om Övertorneå killen, kanske känner han eller vet iaf vem han är. Det går snabbt och luska ut. smile
Men vart i finland for bilen? Oulu?

* Voff voff *
10 702 Inlägg
5 oktober 2010
Hur lång tid har gått sedan den dagen han påstod att han skulle tulla in den?

Det kan nämligen ta både en och två och tre veckor innan bilen blir avregistrerad i bilregistret... Och uppepå detta tillkommer ju handläggsningstiden hos dom finska myndigheterna!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Finraggare
2 381 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Det är dryga 5 veckor sedan. Men om det bara är ledtid hos myndigheterna, borde ju karl-fan svara på sms och i telefon...b

342 Inlägg
5 oktober 2010
eddhedd skrev:

Och vad ska de säga/göra?
Nej, något polisärende är det garanterat inte.

Gör man affär, och en så pass riskfylld affär som TS beskriver i sitt första inlägg (dvs skickar iväg bilen med en mer eller mindre okänd person utan att affären är helt slutförd), då får man nog också vara beredd på att reda ut soppan själv.

Folk är så besatta i att få betalt. När de har pengarna i näven så lever de i tron om att allt grönt.
Verkligheten ser inte riktigt ut så, vilket detta är ett tydligt exempel på.
Ibland får man tänka lite själv också ...

(och jodå, jag har exporterat en och annan bil själv, utan bekymmer)
Senast redigerat av 9Femma (5 oktober 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Finraggare
2 381 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Jotack, jag har lärt mig nu - tack för pekpinnen...

Skall se om jag kan lösa det bakvägen alt via brev till transportstyrelsen.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
5 oktober 2010
9Femma skrev:
eddhedd skrev:

Och vad ska de säga/göra?
Nej, något polisärende är det garanterat inte.

Gör man affär, och en så pass riskfylld affär som TS beskriver i sitt första inlägg (dvs skickar iväg bilen med en mer eller mindre okänd person utan att affären är helt slutförd), då får man nog också vara beredd på att reda ut soppan själv.

Folk är så besatta i att få betalt. När de har pengarna i näven så lever de i tron om att allt grönt.
Verkligheten ser inte riktigt ut så, vilket detta är ett tydligt exempel på.
Ibland får man tänka lite själv också ...

(och jodå, jag har exporterat en och annan bil själv, utan bekymmer)

Jag menade att fråga dem om hur man skulle ta sig till. ringa till 114 14, men nu har du redan en jota om vad du ska göra så. smile

Sök