3582
Sök

Jag har gjort bort mig, exporterat bil till Finland

342 Inlägg
5 oktober 2010
Min enda poäng var att polisen inte har ett dyft med detta att göra.
Det är lika relevant att ringa till din bagare, tidningsbud eller ditt barns dagisfröken och fråga vad du ska ta dig till i detta läge som att ringa polisen.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Jägermeister
910 Inlägg
5 oktober 2010
***Eller så får jag åka till uleborg, bräcka loss plåtarna och skicka in***

Skrev ju TS och Uleåborg är ju det Svenska namnet för Oulu som det heter på Finska.

pnorberg skrev:
Står ingenstans om att finnen är från Oulu?
Du får gärna PMa mig också uppgifter om Övertorneå killen, kanske känner han eller vet iaf vem han är. Det går snabbt och luska ut. smile
Men vart i finland for bilen? Oulu?

En gång är ingen gång...

Jägermeister
910 Inlägg
5 oktober 2010
Har själv sålt ett par bilar till Finland och det kan ta uppemot ett år innan dom avregistreras helt från ditt namn, kollade upp första bilen jag sålde till finland och det stod i mitt namn ännu efter ett halvår så ringde Vägverket som det hette då och dom sa att det kan ta uppemot ett år innan dom tas bort och registreringsnumret används till en ny bil.

Skyltar får man inte ge med till en bil som säljs utomlands och i registreringsbeviset ska ägabytet fyllas i så att Transportstyrelsen och du har alla nya ägarens uppgifter, den enda delen han behöver ha med sig är den tekniska delen (den andra delen som inte har ägarbyte) där vikt, ramnummer osv står.

Sen vill Transportstyrelsen ha in kopia på antingen tullpapprena eller Finska registreringsbesiktnings papper där ramnummer syns, sen ska, registreringsskyltar, ägarbytespapper & det Finska intyget postas till Transportstyrelsen.

Jag har själv sparat / scannat in kopior på alla dessa papper så jag har ifall problem uppstår.

En gång är ingen gång...

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
5 oktober 2010
9Femma skrev:
Min enda poäng var att polisen inte har ett dyft med detta att göra.
Det är lika relevant att ringa till din bagare, tidningsbud eller ditt barns dagisfröken och fråga vad du ska ta dig till i detta läge som att ringa polisen.

Såklart det har med polisen att göra (då jag menar 114 14). Man vill ju veta hur man ska ta sig tillväga. Man kan ju inte bara låta snubben ha en bil registrerad på dig.

Finraggare
2 381 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
@gemini78: Jag ringde till transportstyrelsen inför köpet och frågade hur jag skulle göra och de rekommenderade att kopiera regbeviset ifyllt, skicka med honom orginalet, ställa av bilen när han kom fram med hjälp av koden som finns på min kopia och slutligen beställa ut nytt regbevis så jag har det senaste.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

342 Inlägg
5 oktober 2010
eddhedd skrev:
Man kan ju inte bara låta snubben ha en bil registrerad på dig.

Självklart inte.
Men – om man överhuvudtaget ska rådgöra med någon alls i denna fråga, vore det då inte mer lämpligt att kontakta den instans som faktiskt hanterar och utreder svenska fordonsregistreringar samt ägarbyten?
Alltså Transportstyrelsen.

Du har klargjort två gånger att du syftar på polisens lågprioriterade nummer och att du enbart är ute efter information. Tack, jag fattar det, men din rekommendation att ringa polisen och rådgöra är inte logisk för fem öre ...

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
5 oktober 2010
eddhedd skrev:
Såklart det har med polisen att göra (då jag menar 114 14). Man vill ju veta hur man ska ta sig tillväga. Man kan ju inte bara låta snubben ha en bil registrerad på dig.

Polisen är ju inte direkt någon support som man kan ringa till bara så där wink ...det föreligger väl inget lagbrott i det hela och då har polisen inget med det att göra så det enda att göra är att skriva ner allt som hänt och bifoga alla "bevis" samt en kontaktlista och skicka in till Transportstyrelsen så löser det sig säkert... men tid tar det!

Har själv haft strul med ägarbyte då jag köpte min bil och ägarbytet skickades inte in på senaste reg.beviset och personen jag köpte bilen av hade flyttat till USA osv, osv... tog ca. 6-7 månader att få ordning på det hela.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

pnorberg
5 oktober 2010
gemini78 skrev:
***Eller så får jag åka till uleborg, bräcka loss plåtarna och skicka in***

Skrev ju TS och Uleåborg är ju det Svenska namnet för Oulu som det heter på Finska.

pnorberg skrev:
Står ingenstans om att finnen är från Oulu?
Du får gärna PMa mig också uppgifter om Övertorneå killen, kanske känner han eller vet iaf vem han är. Det går snabbt och luska ut. smile
Men vart i finland for bilen? Oulu?

Missade Uleborg, gjorde en snabb sök på Oulu så därav missen.

glad
493 Inlägg
6 oktober 2010
enklast blir det ju alltid om bilen skrivs över till en person här i sverige. några jugoslaver köpte min 740 och gjorde så.
står fortfarande att den finns i malmö, den skulle ner till jugoslavien o där iaf tongue

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

1 200 Inlägg
25 mars 2011
Minister skrev:
Jag är i samma sits. För tre år sedan sålde jag min Mazda 626 till en kille i Litauen. Vi fyllde i hans namn, adress och personnummer och jag skickade in papprena till VV. Mindre än en vecka senare fick jag tillbaka skatten jag betalt för den kommande perioden och jag räknade därför med att den registrerats som export.

Ett år senare dök det upp en inbetalningsavi för vägtrafikregisteravgiften. Jag kollade då upp registreringsnumret och såg att jag fortfarande stod som ägare.

Jag har pratat med åtskilliga människor på VV och den enda lösningen de har tipsat mig om är att helt enkelt skriva ett brev till dem och berätta hur det ligger till. Anser de att man talar sannning kan de avlägsna bilen ur registret.

Nu har jag precis fått tummen ur och skrivit ett brev till Transportstyrelsen. Det ska bli intressant att se om det fungerar. Jag har bett dem att helt enkelt avregistrera bilen.

Finraggare
2 381 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
Lång historia kort. Jag bad några finska vänner höra av sig och fråga hur det gick med registreringen och sedan dök ett avregistreringsbevis från Transportstyrelsen upp hos mig två veckor senare. Allt löst, men sista gången jag skickar en bil utomlands.

1 045 Inlägg
26 mars 2011
tror du hade för bråttom bara, när jag sålt bil som farit utomlands så har det tagit ca 3mån innan jag fått tillbaka att bilen är såld, sälj den bara avställd så slipper du betala försäkring skatt.

Finraggare
2 381 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
Problemet var

1) Jag visste inte när jag träffade killen att han inte hade svenskt körkort - han glömde att nämna den lilla lilla detaljen när vi snackade. Hade jag vetat hade jag beställt interimplåtar
2) Han ville köra hem bilen - alltså kan jag inte ställa av den utan ställde av den när jag fick ett sms att han var framme i finland.

Sök