Jag tycker det är lite trist diskussion! Kul att du har pengar att spendera på din första bil!
Har du en stadig inkomst också eller en ordentlig buffert?
Jag tycker en BMW M3 är ett jäkligt bra val, hållbara och driftsäkra och går friskt! Men de är dyra att försäkra så kolla upp att du har råd att hålla den rullande och inte bara att köpa den.
Du får även en riktigt fräsch BMW 740 för runt 100. De blir ganska pimp:iga med feta fälgar, häftig lack och rejält med multimedia
M5 E39(!) går snart att få loss runt 140k, men de kräver en del pengar på försäkring och laga skitfel.
En fin Saab og9-3 Aero för runt 120´, men ska du trimma (nu blir jag väl utbuad) så hade jag inte valt fwd. Min förra bil var just en 9-3:a och tycker inte det är så kul om du ska ladda +300hk med framhjulsdrift. Du kan hitta 9-3SS runt 140 också, ska du ändå trimma ordentligt spelar det ingen roll om du väljer 1.8t eller 2.0t, då du förmodligen ändå byter intercooler och turbo.
Volvo finns det också gott om, men jag hade varken valt 850, ogV70 eller ogS40/V40. Känns som att de är lite omoderna idag. Hellre en S60 med turbo (dock får du nog bara en fwd för de pengarna du vill lägga)
Du gillar inte Subaru eller evo? Mer praktiskt än en M3:a på vintern och fyrkrafs är väl kul om man vill köra i rally-skogarna.
Sen har du ju gat-japsen, skyline, nissan, honda osv, driftsäkra och trimvänliga bra bilar fast rätt så plastiga i interiörerna.
Är du ute efter effekt, köp ingen surhink och sen försök slänga i kompressor eller turbo i efterhand, det är mycket jobb, krångel vid besiktningarna och det kostar betydligt mer än att köpa något som går bra från början.
Berätta gärna vad du funderar på för alternativ.
Du snackar om att du vill ha mycket effekt. Det är subjektivt. Har utgått från mitt kanske snevridna perspektiv men det är ungefär att 250hk+ är lite lagom och ca 300-400hk tillräckligt. Vill du ha betydligt mer/mindre pulver än det?