haft bilen i 2 månader å ha fyllt på 4 liter redan. å den var inne på service precis innan jag köpte den. ska ut å kolla oljan senare idag igen för å se hur mycket den har tagit.
Blårök vid start tyder på dåliga ventiltätningar, då rinner lite olja ner i cylindern, och oljan förbräns vid start. Motorbromsa en längre bit och gasa direkt efter, blåryker det är dina ventiltätningar slut.
de kan vara turbon, min saab rök blått när motorn var kall sen slutade de, efter ca 1 ½ månad så gav turbon upp och började ryka på heltid. den drack också mycket olja men de kan vara väntiltätningarna också
vet dom har bytt turbon för 3 år sen till en ny å samtidigt bytte dom kamkedjan. bilen har gått ca 6000 mil sen dess. lämnade in den på en verkstad som gick igenom bilen helt å det enda dom hittade på den var att kamkedjan är slut å måste bytas igen. har fått fylla på en liter olja till så det blir nog snart en ny bil igen.
ja och olja runt om brukar det väl vara, kolla om du kan vicka impelleraxeln upp och ner, in och ut ska den kunna röra sej lite. ska inte gå och vicka den upp och ner ,,
Väldigt vanligt att folk inte vet hur man kör me en turbomotor. Så vissa gånger om man har otur så säger turbon upp sig rätt snabbt. Eller om de är kört me dålig olja. Men kolla turbon först. Lättast att utesluta/inringa
Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...