2646
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

5 111 Inlägg
28 januari 2011
Navkapsel skrev:
Sådär, nu har Volvon stått inlämnad i två veckor på verkstaden igen och väntat på en liten skitdel från Volvo. Lär säkert få vänta till våren och då få beskedet om att den utgått. Med lite tur kommer det en madeinchinadel av dålig kvalitet och halvtaskig passform som skiljer sig ordentligt från original...

Jag har nog varit lite tjatig om hur reservdelstillgången är till äldre MB men här har ni förklaringen...

Nyfiken på vilken del det är?

4 637 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Evildan skrev:
Navkapsel skrev:
Fast en MB-del är väl värd lite mer pengar också jämfört med en Geelydel...

Har haft bra erfarenhet av Volvo tidigare men de senaste åren har de böjat bli riktigt dåliga med reservdelar och dess kvalite. Och vilken återförsäljare man beställer ifrån har ingen betydelse, denna gång är det till stora Linköping.
Ska besöka någon MB-butik och kolla upp lite hur de är med delar tror jag...

Fords fel.....allt som inte går väl med Volvo är FORDS fel!
Jag börjar leta stjärna jag med..missade en 190 -92 2.0 med elhissar fram i går...tänkte för länge och den försvann...mörkgrön metallic.. SKIT

Ingen aning om det är Ford eller Volvo som ändrade detta. Ford har jag erfarenhet av och de var dåliga med reservdelshållning. Geely lär inte bättra saken...

MB har jag aldrig hört något negativt om när det gäller reservdelar, bara tvärtom. Skulle inte vara sugen att köpa en ny bil av en tillverkare som inte behandlar alla ägare någorlunda rättvist.
Tråkigt, den 190in låter som en skitläcker bil!

4 637 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Navkapsel skrev:
Sådär, nu har Volvon stått inlämnad i två veckor på verkstaden igen och väntat på en liten skitdel från Volvo. Lär säkert få vänta till våren och då få beskedet om att den utgått. Med lite tur kommer det en madeinchinadel av dålig kvalitet och halvtaskig passform som skiljer sig ordentligt från original...

Jag har nog varit lite tjatig om hur reservdelstillgången är till äldre MB men här har ni förklaringen...

Nyfiken på vilken del det är?

Jadu, vet inte vad den heter men något rör som går mellan pulsairventilen och avgasröret typ.
Går att köra som den är och går säkert att byta själv nu när jag tänker efter men har ändå haft den inne på bl a kopplingsbyte.
Senast redigerat av Navkapsel (28 januari 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 januari 2011
Många svordomar i tråden nu. Ford, Geely etc etc. Vårda ert språk. Ungdomar är uppkopplade mot internet.

Självklart är du mer sugen på en Mercedes, det är ju en finare, bekvämare och mer klassisk bil och hjärtat säger "bättre" bil. Att sedan Corollan håller bättre, blir billigare och på alla andra sätt är ett bättre köp kanske du minns igen när du ska ta fram lädret på riktigt och använda de små slantar du har kvar efter att Fredrik och Anders berövat dig på ca 75-80% av dem.

Ergo: har du råd, köp en Mercedes. Vill du ha en fungerande A till B bil, köp en Corolla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 212 Inlägg
28 januari 2011
caromania skrev:
Många svordomar i tråden nu. Ford, Geely etc etc. Vårda ert språk. Ungdomar är uppkopplade mot internet.

Självklart är du mer sugen på en Mercedes, det är ju en finare, bekvämare och mer klassisk bil och hjärtat säger "bättre" bil. Att sedan Corollan håller bättre, blir billigare och på alla andra sätt är ett bättre köp kanske du minns igen när du ska ta fram lädret på riktigt och använda de små slantar du har kvar efter att Fredrik och Anders berövat dig på ca 75-80% av dem.

Ergo: har du råd, köp en Mercedes. Vill du ha en fungerande A till B bil, köp en Corolla.

har ju sagt att denna är till salu: http://www.garaget.org/?car=203894 och skall man ha corolla så är det t-sport som gäller... annars blir det mycket varv och lite fart: http://www.streetfire.net/video/me-driv … _89569.htm

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

4 637 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
caromania skrev:

Du har helt rätt måste jag erkänna. Men än har jag inte bestämt mig för något som sagt. smile Borde komma fram till något inom några dagar känns det som då jag gallrat bort så många bilar redan, tidigare har bara alternativen blivit fler och fler men nu har vi två finalister... lol

4 637 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
har ju sagt att denna är till salu: http://www.garaget.org/?car=203894 och skall man ha corolla så är det t-sport som gäller... annars blir det mycket varv och lite fart: http://www.streetfire.net/video/me-driv … _89569.htm

En sådan där MB går bort! Corolla 02- är ingen bil i min smak, då kan man lika gärna köra BMW. :)Dessutom bryr jag mig inte det minsta om effekt...

5 111 Inlägg
28 januari 2011
caromania skrev:

WORD!

4 637 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
caromania skrev:

WORD!

Jag gillar många av Mercedes äldre modeller mycket starkt. Men Jag har mer känslor för Corollan faktiskt förutom framhjulsdriften.
Men så har jag ju en veteranvolvo att ställa på när suget blir för stort, kostar inte mkt och är inte rädd för att använda den.
Min största utgift brukar vara till bensin. Corollan är snålare.
Så Corolla är inte borträknad.
Är det någon som vet om man ska ha en bil helförsäkrad för att man köper den på avbetalning hos bilhandlare? Köper jag en Corolla blir inte hela bilen kontant... Framförallt då jag vill ha ett jävligt fint exemplar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 januari 2011
Navkapsel skrev:
Jag gillar många av Mercedes äldre modeller mycket starkt. Men Jag har mer känslor för Corollan faktiskt förutom framhjulsdriften.
Men så har jag ju en veteranvolvo att ställa på när suget blir för stort, kostar inte mkt och är inte rädd för att använda den.
Min största utgift brukar vara till bensin. Corollan är snålare.
Så Corolla är inte borträknad.
Är det någon som vet om man ska ha en bil helförsäkrad för att man köper den på avbetalning hos bilhandlare? Köper jag en Corolla blir inte hela bilen kontant... Framförallt då jag vill ha ett jävligt fint exemplar.

Ofta får du 3 månader helförsäkring på köpet och sedan får du själv lösa försäkringsfrågan. Jag skulle personligen inte helförsäkra en bil för pengarna vi diskuterar, men jag har iofs aldrig orsakat en krock. Hittills. hmm

När man handlar på bilhandlare finns det olika sätt att pruta på. Man kan be att få med däck, bra radio, rekonditionering, service etc. Jag kan tänka mig att en förlängd försäkring är ett bra prutalternativ. Själva priset är inte alltid så lätt att påverka tyvärr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 637 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
caromania skrev:
Ofta får du 3 månader helförsäkring på köpet och sedan får du själv lösa försäkringsfrågan. Jag skulle personligen inte helförsäkra en bil för pengarna vi diskuterar, men jag har iofs aldrig orsakat en krock. Hittills. hmm

När man handlar på bilhandlare finns det olika sätt att pruta på. Man kan be att få med däck, bra radio, rekonditionering, service etc. Jag kan tänka mig att en förlängd försäkring är ett bra prutalternativ. Själva priset är inte alltid så lätt att påverka tyvärr.

Okej, helförsäkring är lite väl dyrt. Bra om det händer något men vi får se. Har räknat med att ge 25 000 -40 000 för en fin, trevliga bilar av hög kvalitet kostar men kvalitet brukar löna sig. smile (Har sett flera 98-01 för 60 000 upp till 99 000 men det ger jag inte.)

Om det nu blir Corolla...

4 637 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
skalman1 skrev:
På mina bilar så har skillnaden mellan enbart trafikförsäkring och helförsäkring varit mycket liten, kan ju vara så på en corolla kanske?

Har själv haft helförsäkring på alla mina bilar utom saaben, den förtjänade inte det.   smile

Minns jag rätt så kostade trafik 3 500 och hel 7 500 hos det bolag jag kollade Corolla.

1 339 Inlägg
28 januari 2011
Navkapsel skrev:
skalman1 skrev:
På mina bilar så har skillnaden mellan enbart trafikförsäkring och helförsäkring varit mycket liten, kan ju vara så på en corolla kanske?

Har själv haft helförsäkring på alla mina bilar utom saaben, den förtjänade inte det.   smile

Minns jag rätt så kostade trafik 3 500 och hel 7 500 hos det bolag jag kollade Corolla.

kolla Mercan så ska du se att helförsäkringen kostar 3500 kr istället tongue

4 637 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Remiss skrev:
Navkapsel skrev:
skalman1 skrev:

Trafikförsäkringen var lite, lite högre på 190 faktiskt... Men en 190 behöver man inte ha helförsäkrad.

2 624 Inlägg
28 januari 2011
Jag kan kika vad jag betalar för min 190 i halvförsäkring vid intresse!  står på morsan smile trygghansa som bolag!

4 637 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
martinn skrev:
Jag kan kika vad jag betalar för min 190 i halvförsäkring vid intresse!  står på morsan smile trygghansa som bolag!

Jag kollade på Trygg Hansa när jag jämförde med Corolla.

2 624 Inlägg
28 januari 2011
3016 kr/år inkl skatt betalar jag för min nu såg jag! smile

1 339 Inlägg
28 januari 2011
Navkapsel skrev:
Remiss skrev:
Navkapsel skrev:

Trafikförsäkringen var lite, lite högre på 190 faktiskt... Men en 190 behöver man inte ha helförsäkrad.

Just det, glömde bort åldersskillnaden där, betalar 2900 kr/året för helförsäkring för min, men saken är ju att den knappast står på mig roll . Typ 8-9 k om året annars för trafik

4 637 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Hehe, ska se klippen. Har förövigt precis glott på lite 190-klipp på Youtube. smile

190 skulle vara ett rätt klokt köp och jag trivs i dem. Corolla är kanske snäppet klokare och trivsammare men lite kul ska man kunna ha det med bruksbilen, 190 leder än...

Mitt långa tvekande har iaf bjudit på många provkörningar och provsittningar och en hel del kunskap. smile

Sök