Rquired skrev:
Jag tror 626 (Eller liknande) är mycket vettigare än en Corolla:
-Storlek, komfort och som du säger även utförande är i en annan klass.
-Jag är övertygad om att den är mycket säkrare, folksams statistik har sina svagheter och jag tror inte varken Corolla eller 626 brukar råka ut för några värre olyckor men om så vore fallet hade jag föredragit i att sitta i en stor, bra konstruerad bil än en liten bra konstruerad bil.
Förbrukningen skriver du själv är liknande, om jag inte minns fel är 626 både starkare och högre utväxlad? Kör du mycket i landsvägsfart eller däröver tror jag förbrukningen kan jämna ut sig av de anledningarna, även om vi inte får glömma att säkerhet, komfort och stabilitet av många anses vara värd en högre förbrukning!
Jag hade nog fortsatt titta åt Mercedes-hållet, men frågan är om inte en 626 är en bra kompromiss? Du åker klart mer ståndsmässigt än i en Corolla och det (Personlig åsikt) ser inte längre ut som om du lånat farmors bil.
Det enda du offrar är bakhjulsdriften så som jag förstått det, men ovanstående plus åldersskillnaden mot i alla fall MB 190 kanske är värt det?
Tycker 626 är en riktigt fin bil!
Japp, 626 måste vara betydligt säkrare än Corolla.
Jag kör mestadels i runt 70-90 på kurvig landsväg när jag pendlar. (13,5 mil om dagen emellanåt.) Plus en del i jobbet. Jämn hastighet utan omkörningar. (Vet dock inte hur länge jag har det jobbet så inte för lite effekt kan bli en framtida fördel.) Har dock lungt körsätt (när jag vill).
Lite sugen på en nyare driftsäker japan. Har funderat på bakhjulsdrift, visst det har sina fördelar men för mig räcker det att jag kan sladda några gånger på vintern på någon stor parkering (vilket jag kan med 244an), annars tänker jag inte på i vilken ände det driver.
Annat hade det varit ifall jag sökte bil med körglädje, då hade jag valt bakhjulsdrift.
Avensis dricker ungefär som Corolla 1,6. Accord och Camry vill ha något mer bensin än 626. (Små motorer.)
Mitsubishi eller Nissan är jag inte sugen på. Inte heller Avensis, Mazda 323. Eller något ickejapanskt.
Känns lite dumt att köpa en bruksbil som är betydligt mindre säker än blivande hobbybilen så t ex 626 lockar...