3744
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

4 637 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Jag tror 626 (Eller liknande) är mycket vettigare än en Corolla:

-Storlek, komfort och som du säger även utförande är i en annan klass.

-Jag är övertygad om att den är mycket säkrare, folksams statistik har sina svagheter och jag tror inte varken Corolla eller 626 brukar råka ut för några värre olyckor men om så vore fallet hade jag föredragit i att sitta i en stor, bra konstruerad bil än en liten bra konstruerad bil.

Förbrukningen skriver du själv är liknande, om jag inte minns fel är 626 både starkare och högre utväxlad? Kör du mycket i landsvägsfart eller däröver tror jag förbrukningen kan jämna ut sig av de anledningarna, även om vi inte får glömma att säkerhet, komfort och stabilitet av många anses vara värd en högre förbrukning!

Jag hade nog fortsatt titta åt Mercedes-hållet, men frågan är om inte en 626 är en bra kompromiss? Du åker klart mer ståndsmässigt än i en Corolla och det (Personlig åsikt) ser inte längre ut som om du lånat farmors bil.

Det enda du offrar är bakhjulsdriften så som jag förstått det, men ovanstående plus åldersskillnaden mot i alla fall MB 190 kanske är värt det?

Tycker 626 är en riktigt fin bil!

Japp, 626 måste vara betydligt säkrare än Corolla.

Jag kör mestadels i runt 70-90 på kurvig landsväg när jag pendlar. (13,5 mil om dagen emellanåt.) Plus en del i jobbet. Jämn hastighet utan omkörningar. (Vet dock inte hur länge jag har det jobbet så inte för lite effekt kan bli en framtida fördel.) Har dock lungt körsätt (när jag vill).

Lite sugen på en nyare driftsäker japan. Har funderat på bakhjulsdrift, visst det har sina fördelar men för mig räcker det att jag kan sladda några gånger på vintern på någon stor parkering (vilket jag kan med 244an), annars tänker jag inte på i vilken ände det driver.
Annat hade det varit ifall jag sökte bil med körglädje, då hade jag valt bakhjulsdrift.

Avensis dricker ungefär som Corolla 1,6. Accord och Camry vill ha något mer bensin än 626. (Små motorer.)
Mitsubishi eller Nissan är jag inte sugen på. Inte heller Avensis, Mazda 323. Eller något ickejapanskt.

Känns lite dumt att köpa en bruksbil som är betydligt mindre säker än blivande hobbybilen så t ex 626 lockar...
Senast redigerat av Navkapsel (14 februari 2011)

4 637 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Kanske skall tillägga en sak...

Han som har garaget bredvid mitt (garagelänga i hyreshus) har en Corolla kombi av modellen som väl kom med 98 års modell.

Ser fin ut i lack och så, men under lacken har det kommit rostblemmor (stora) på underliga ställen, typ runt dörrhandtag (på passagerarsidans dörr ser det ut som att den fått böldpest runt handtaget rent utav), mitt på paneler kan det finnas angrepp osv. Dvs. ungefär samma typ av rost som MB kritiseras för.

Jag vill inte med det säga att MB är bättre än Toyota för det finns det nog inte en chans att de är, bara att man kan inte gå säker från sådant ens med en Corolla. sad

Rost är viktigt att kolla. Men Corolla 98-01 har dugligt rostskydd så att hitta fina exempler verkar lätt.

4 637 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Jag tror 626 (Eller liknande)

Har du någon erfarenhet av Accord? Tänker främst på 00-02.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 februari 2011
Navkapsel skrev:
Rquired skrev:
Jag tror 626 (Eller liknande)

Har du någon erfarenhet av Accord? Tänker främst på 00-02.

Ingen tyvärr, men vad jag hört skall dom vara roliga att köra och ha trevliga motorer. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
Jag har kommit på att bakhjulsdrift inte är ett måste på pendlarbilen och att lite storlek kan vara bra, främst med tanke på krocksäkerhet. Inte så mycket bränsletörstigare och samma inköpspris eller lägre som en liten bil.

Mercedes 190 och Corolla är inte borträknade än. Men jag kan det jag behöver veta om dem nu. (Corolla behöver man inte veta så mycket om, riktigt tryggt köp.)

De jag funderat på nu senast är dessa med mindre motor (max 0,85l/mil bl. körning) så lite köpråd vore skoj. (Tror alternativen är mer eller mindra bra, inget är nog dåligt.) Osäker på vilka årsmodeller som tilltalar mig mest men RUNT 1998-2002 är nog lagom nytt och billigt. Inte så jättemånga mil och ett riktigt bra skick är ett krav. Körglädje och annat lyx skiter jag i. Max 45 000 kronor. (Eftersom köp troligtvis blir nästa år kan vi säga upp till 50 000 idag? eftersom bilpriserna sjunker på ett år och sista tiden priserna vara på väg neråt i bra fart.)

Volvo S/40
Mazda 626
Honda Accord
(Gissar på att man ska akta sig för 1,8i (GDI) i Volvo 40?)

Eftersom jag har svårt för att bestämma mig så kommer jag nog att få ha lite olika alternativ fram tills den dagen jag ska köpa en. Då är det bra att vara lite påläst om alla alternativ. smile

Tack på förhand!

735 Inlägg
14 februari 2011
Varför inte en modernare bil som säkert gå att få för 45 den dagen du får tummen ur wink

http://www.blocket.se/sodermanland/Mazd … =6&w=3

Tidiga Mazda 6 finns ju för runt 60 på blocket idag... Oprutade priser! 50-55 borde inte vara någon omöjlighet i dagsläget. Så 45 är väl ett rimligt slutpris om ett år. Pruta 10% är i alla fall för mig mer än regel än undantag. Senaste köpet corolla t-sport prutade jag 15% på utsatt pris.. Det finns alltid saker att pruta på när det gäller så här pass gamla bilar!

Rejäla vagnar utan självklara svagheter för övrigt!
Senast redigerat av tobee (14 februari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
Men skall man upp på så nya bilar är Mazda 6 en riktig bullerburk, rostar friskt gör den med tyvärr för det är en rolig bil. smile

4 637 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
tobee skrev:
Varför inte en modernare bil som säkert gå att få för 45 den dagen du får tummen ur wink

Snygg men för modernt för min smak. smile Dessutom, ju nyare desto mer avancerat och då blir det även dyrare att äga...

Finns väl bättre bilar än S/V40 men priserna är toppen! Går dessa mjukare och tystare på dålig oljegrusväg än japaner?

(Tycker min 244 känns som byggd för den vägen. Mjuk fjädring och ballongdäck. Dessutom är ljudnivån inte vidare hög i 70-90 som jag ligger i.)

Men som sagt, så länge det inte är förjävligt får det bullra och vibrera lite... (Bara bilen och inredningen håller för det utan att börja låta massor.)

Tummen ur får jag i början av nästa år som jag sagt hela tiden...

735 Inlägg
14 februari 2011
Aha du tänker så. Om du ändrar dig på den punkten (under dagen eller så he he) så kan du ju titta åt 9-3 SS 1.8t också som verkar vara en hållbar och för omväxlings skull motståndskraftig mot rost! Priset börjar vid 50 i dagsläget

735 Inlägg
14 februari 2011
Rquired skrev:
Men skall man upp på så nya bilar är Mazda 6 en riktig bullerburk, rostar friskt gör den med tyvärr för det är en rolig bil. smile

Äsch rost har väl aldrig skrämt dig som hela tiden höjer E46 till skyarna wink

4 637 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
tobee skrev:
Aha du tänker så. Om du ändrar dig på den punkten (under dagen eller så he he) så kan du ju titta åt 9-3 SS 1.8t också som verkar vara en hållbar och för omväxlings skull motståndskraftig mot rost! Priset börjar vid 50 i dagsläget

Så mycket ändrar jag mig inte, Saab är långt borta från min värld.

Men S/V40 är intressant. Finns massor till salu och i trafik, nästan för vanlig...
Såg typ 7 stycken på en minut (även parkerade inräknat) vid den lilla, lilla gatan jag bor.
V40 är nog fränast.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
tobee skrev:
Rquired skrev:

Det är för att de inte rostar värre än andra bilar, om man har åtgärdat det som skaver mot huven är det enbart bakluckan som överhuvudtaget är känslig men jag vet att du har en annan åsikt. smile

För övrigt, även om E46 skulle rosta som du påstår är det skönhetsrost. Vad jag förstått rostar en Mazda 6 på ett annat sätt än lite bubblor i lacken.

735 Inlägg
14 februari 2011
Rquired skrev:
tobee skrev:
Rquired skrev:

Det är för att de inte rostar värre än andra bilar, om man har åtgärdat det som skaver mot huven är det enbart bakluckan som överhuvudtaget är känslig men jag vet att du har en annan åsikt. smile

För övrigt, även om E46 skulle rosta som du påstår är det skönhetsrost. Vad jag förstått rostar en Mazda 6 på ett annat sätt än lite bubblor i lacken.

lol

huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2011
tobee skrev:

http://www.blocket.se/sodermanland/Mazd … =6&w=3

Tidiga Mazda 6 finns ju för runt 60 på blocket idag... Oprutade priser! 50-55 borde inte vara någon omöjlighet i dagsläget. Så 45 är väl ett rimligt slutpris om ett år. Pruta 10% är i alla fall för mig mer än regel än undantag. Senaste köpet corolla t-sport prutade jag 15% på utsatt pris.. Det finns alltid saker att pruta på när det gäller så här pass gamla bilar!

Rejäla vagnar utan självklara svagheter för övrigt!

Förutom att de inte kan köra ifrån vissa Volvo 740s wink Prestigeförlust!

1 339 Inlägg
14 februari 2011
Med tanke på bakhjulsdrift så: http://www.garaget.org/video/100256 (0:55 typ)

Ojojoj, vilken galning wink
Senast redigerat av Remiss (14 februari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
Remiss skrev:
Med tanke på bakhjulsdrift så: http://<förbjuden referens>.se/out.php?id=31356 (0:55 typ)

http://www.garaget.org/video/100256
Så slipper vi censurerade länkar i forumet (Existens med z blir "Förbjuden referens"). smile
Senast redigerat av Rquired (14 februari 2011)

1 339 Inlägg
14 februari 2011
Rquired skrev:
Remiss skrev:
Med tanke på bakhjulsdrift så: http://<förbjuden referens>.se/out.php?id=31356 (0:55 typ)

http://www.garaget.org/video/100256
Så slipper vi censurerade länkar i forumet (Existens med z blir "Förbjuden referens"). smile

Haha ops okej de visste jag inte tongue

4 637 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Mazda vill allt rosta betydligt mer än t ex Toyota. Men det går nog att hålla efter...

På tal om Mazda är ju 323F Sport balla. Dock lite liten och totalt onödig.

1 212 Inlägg
15 februari 2011
nu börjar vi snacka corolla : http://www.garaget.org/video/100334

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

4 637 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
nu börjar vi snacka corolla : http://www.garaget.org/video/100334

Kanske gör bilen lite mer personlig men inga V8-projekt...

Men Corolla (98-01) är det jag varit inne på mest av allt. Så bli inte förvånade om det blir en!
Jäkligt läckra med. (Men det tycker nog bara jag här. smile

Sök