3662
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

4 637 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Kvaliten och tillgången på reservdelar till äldre Mercedes?
En av anledningen till att jag inte vill ha en nyare Volvo är dålig erfarenhet på kvaliteten på deras originaldelar numera. Och lång väntetid och dåligt sortiment.

Hellre en ny gasvire för 600 eller vad de kostar hos Mercedes än 4 stycken per år hos Volvo för 400...
Senast redigerat av EmilHammarlund (2 januari 2011)

Forummoderator
18 183 Inlägg
2 januari 2011
EmilHammarlund skrev:

Jag har kört Mersa som andrabil i många år. Det finns en orsak till det... Kör snällt och serva rätt så är det evighetsmaskiner. De äldre då. Skulle inte köpa en nyare!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 637 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
EmilHammarlund skrev:

Jag har kört Mersa som andrabil i många år. Det finns en orsak till det... Kör snällt och serva rätt så är det evighetsmaskiner. De äldre då. Skulle inte köpa en nyare!

Du vet inte hur det är med delar till en 30 år gammal MB? Alltså inte äldre eller yngre, ska inte köpa en så gammal men kul att jämföra med Volvo 240 som det börjar bli ont om delar till. (Finns dock mkt på skroten som tur är. smile Och snart hos veterandelsföretag.

190 eller den där snäppet större vad den nu hette kanske är intressant de med. Skitsamma om en bruksbil är 35, 10 eller 5 år gammal, bara hålla den i bra skick så... Men helst en som är ganska bränslesnål.

Någon som vet vilka modeller och vilka årsmodeller som rostar mest?

Forummoderator
18 183 Inlägg
2 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Dieselsmurfen skrev:
EmilHammarlund skrev:

Du vet inte hur det är med delar till en 30 år gammal MB? Alltså inte äldre eller yngre, ska inte köpa en så gammal men kul att jämföra med Volvo 240 som det börjar bli ont om delar till. (Finns dock mkt på skroten som tur är. smile Och snart hos veterandelsföretag.

190 eller den där snäppet större vad den nu hette kanske är intressant de med. Skitsamma om en bruksbil är 35, 10 eller 5 år gammal, bara hålla den i bra skick så... Men helst en som är ganska bränslesnål.

Någon som vet vilka modeller och vilka årsmodeller som rostar mest?

Rostar gör alla mersor! Tyvärr.

Har haft (säkert fler men vad jag kan minnas just nu) följande om du vill fråga:
280SE -77, 240D -79, 190 -86, 200 -86, 300D -88, 560 SEL -89, 300E-24 -89, 190E -90, 600SE -92, C200 -95, C200D -96, E230 -97 osv...

Så sent som imorse sålde jag min 200D (E-klass w124) -94 pga saknar automatlåda. Gick otroligt billigt dock!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 339 Inlägg
3 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Fortfarande är Mercedes det som lockar mest, har inte varit sugen så länge på någon bil tidigare så det kanske blir en. Ska förhoppningsvis kunna spara lite till en MB under året.
10 000 - 35 000 kronor.
C180/200 W202 1993-2001 är nog det som lockar mest och de verkar rosta lite mindre än E-klass. Finns lite kul styling till dessa med. smile
Något man vågar köpa eller rostar de så jävligt? Kommer vara lite saltig emellanåt.
Måste dock provköra en innan jag bestämmer mig, hur är sitsen på dessa, kan man sitta bredbent som i 190 eller har sittdynan trånga kanter som t ex BMW E36 har enlig mig? Hur är växlar koppling, enkelt och logiskt som i äldre Volvo? Gillar även när man har marginal på kopplingen, att den inte tar direkt.
Samma frågor har jag på övriga bakhjulsdriva Mercedes liknande dessa.

Ja! (men det har ju redan många skrivit i den här tråden)

Nja sittdynan tycker jag inte har så trånga kanter, jag tycker att båda framsätena är hårda, kan inte sitta där mer än 45 minuter maximalt innan det börjar göra ont, men vissa gillar när det är hårt. Kör med automat och det ska man ha om man kör Mercedes wink . Kvalitetskänslan är ganska hög, inga skramlande paneler tex och även fast den är hyfsat låg så känns den mycket bättre än 740in som är högre på gupp/hålor/farthinder mm. Däremot så är det en hel del grejor som har gått sönder bla Ac-kompressorn har skurit, värmen i bakrutan slutade fungera, immar igen utan anledning (har felsökt utan resultat), bränslepumpen men det är kanske acceptabelt efter 12 000 körda mil.

I övrigt tycker jag att den när det är halt är aningen jobbigare att hämta upp en sladd i Mercan än i 740in, kan inte riktigt säga varför. Ett minus vid halka är också att om du får enhjulsdrift så är det svårt att använda handbromsen som hjälp eftersom handbromsen är i form av en pedal som sitter dåligt till vänster om föraren en bit framför sätet, när du ska ha av hanbromsen drar du i ett reglage som sitter under ljusreglaget och då låter det ordentligt dunk, inte trevligt alls.

Heljuset är under all kritik, det är verkligen riktigt dåligt, extraljus är ett måste, räkna med det.

Du skrev innan om bultar/muttrar till däcken, det är bultar och det är jobbigt att byta till sommardäcken (alu-fälgar orginal) eftersom det är smala långa hål som bultarna måste in i så någon får hålla i hjulet (tungt när man har hissat med domkraft) medan den andra passar i bultarna.

Lite onödig fakta kanske är att motortemperaturen pendlar en del, ca 65-70 grader på vintern och mellan 80-90 grader på sommaren om du är intresserad av det wink

Mvh

Edit: Glömde att centrallåset brukar sluta fungera lite halvt, läcka i vakuumsystemet är väldigt vanligt (märker man i form av att det pyser när man låser/öppnar) och så är det även i denna och det innebär att ibland så låser sig inte bakluckan och även ibland vänster bakdörr, har hänt ett antal gånger att man har låst och sen kommer man senare så försöker man öppna bagageluckan eftersom man glömt att man har låst - den öppnar sig och larmet går.
Senast redigerat av Remiss (3 januari 2011)

4 637 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Remiss skrev:
EmilHammarlund skrev:
Fortfarande är Mercedes det som lockar mest, har inte varit sugen så länge på någon bil tidigare så det kanske blir en. Ska förhoppningsvis kunna spara lite till en MB under året.
10 000 - 35 000 kronor.
C180/200 W202 1993-2001 är nog det som lockar mest och de verkar rosta lite mindre än E-klass. Finns lite kul styling till dessa med. smile
Något man vågar köpa eller rostar de så jävligt? Kommer vara lite saltig emellanåt.
Måste dock provköra en innan jag bestämmer mig, hur är sitsen på dessa, kan man sitta bredbent som i 190 eller har sittdynan trånga kanter som t ex BMW E36 har enlig mig? Hur är växlar koppling, enkelt och logiskt som i äldre Volvo? Gillar även när man har marginal på kopplingen, att den inte tar direkt.
Samma frågor har jag på övriga bakhjulsdriva Mercedes liknande dessa.

Ja! (men det har ju redan många skrivit i den här tråden)

Nja sittdynan tycker jag inte har så trånga kanter, jag tycker att båda framsätena är hårda, kan inte sitta där mer än 45 minuter maximalt innan det börjar göra ont, men vissa gillar när det är hårt. Kör med automat och det ska man ha om man kör Mercedes wink . Kvalitetskänslan är ganska hög, inga skramlande paneler tex och även fast den är hyfsat låg så känns den mycket bättre än 740in som är högre på gupp/hålor/farthinder mm. Däremot så är det en hel del grejor som har gått sönder bla Ac-kompressorn har skurit, värmen i bakrutan slutade fungera, immar igen utan anledning (har felsökt utan resultat), bränslepumpen men det är kanske acceptabelt efter 12 000 körda mil.

I övrigt tycker jag att den när det är halt är aningen jobbigare att hämta upp en sladd i Mercan än i 740in, kan inte riktigt säga varför. Ett minus vid halka är också att om du får enhjulsdrift så är det svårt att använda handbromsen som hjälp eftersom handbromsen är i form av en pedal som sitter dåligt till vänster om föraren en bit framför sätet, när du ska ha av hanbromsen drar du i ett reglage som sitter under ljusreglaget och då låter det ordentligt dunk, inte trevligt alls.

Heljuset är under all kritik, det är verkligen riktigt dåligt, extraljus är ett måste, räkna med det.

Du skrev innan om bultar/muttrar till däcken, det är bultar och det är jobbigt att byta till sommardäcken (alu-fälgar orginal) eftersom det är smala långa hål som bultarna måste in i så någon får hålla i hjulet (tungt när man har hissat med domkraft) medan den andra passar i bultarna.

Lite onödig fakta kanske är att motortemperaturen pendlar en del, ca 65-70 grader på vintern och mellan 80-90 grader på sommaren om du är intresserad av det wink

Mvh

Edit: Glömde att centrallåset brukar sluta fungera lite halvt, läcka i vakuumsystemet är väldigt vanligt (märker man i form av att det pyser när man låser/öppnar) och så är det även i denna och det innebär att ibland så låser sig inte bakluckan och även ibland vänster bakdörr, har hänt ett antal gånger att man har låst och sen kommer man senare så försöker man öppna bagageluckan eftersom man glömt att man har låst - den öppnar sig och larmet går.

Intressant inlägg, kanske är klokare att glo på t ex en gammal 190 eller något annat märke. Framförallt med take på alla kommentarerna om deras rostproblem. Tyvärr är mina andra alternativ framhjulsdrivna, främst inne på Corolla 98-01 och Mazda 323 98-03. Helst under 40 000 kronor.
Senast redigerat av EmilHammarlund (3 januari 2011)

4 637 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Några år 190 och den där modellen över i storleksklass vad den nu hette som rostar mer jävligt än andra?

2 624 Inlägg
3 januari 2011
E200 rostar betydligt mer än 190... smile sen min är iprincip rostfri för att tidigare ägare har skött den bra.. smile

Sen helljuset på mercor är extremt bra ska du veta.. inte var bil det lyser såhär långt på hel med lagliga lampor:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/74230/1034676_hbzkd1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/74230/1034677_fhdzvi.jpg

det slår familjens ford focus -05 sönder och samman på längd bredd osv... smile

4 637 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Det blir säkert en 190, lite äldre än beräknat. (Men som sagt, skitsamma om en bruksbil är 35 (så gamla är dock inte 190) eller 5 år.)
Sedan några fina fälgar kanske (många som passar på dessa?) och säkert lite vita blinkers å skit... smile
Ska nog börja spara till en fin så fort det viktiga och lite till på 244an är fixat. smile

2 624 Inlägg
3 januari 2011
Leta efter 190or som är "gubbfärgade" vita osv.. dom är oftast körda av just äldre par och då inte ens nära lika slutkörd som en "ungdomsfärgad" 190a..

yes det finns rätt många fälgar till 190.. 5x112 e bultcirkeln om du vill kika redan nu smile vita blinkers är ett måste nästan big_smile

4 637 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
martinn skrev:
Leta efter 190or som är "gubbfärgade" vita osv.. dom är oftast körda av just äldre par och då inte ens nära lika slutkörd som en "ungdomsfärgad" 190a..

yes det finns rätt många fälgar till 190.. 5x112 e bultcirkeln om du vill kika redan nu smile vita blinkers är ett måste nästan big_smile

Tack! Jo, tänker planera utseendet innan ev. köp.
En lungt körd bil är ett krav. Färg oviktigt.

Var nyss ute och lekte med Volvon. Inga förslag på fwd-bilar tack!
Senast redigerat av EmilHammarlund (3 januari 2011)

5 111 Inlägg
3 januari 2011
Nja, vita blinkers är inte vackert på gamla mercor. wink
http://www.benzworld.org/forums/attachments/w201-190-class/328346d1283293904t-w201-rotm-ride-month-sept-2010-rear-right-side-r.jpg
De här fälgarna passar på en 190 enligt mig...

4 637 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Nja, vita blinkers är inte vackert på gamla mercor. wink
http://www.benzworld.org/forums/attachm … side-r.jpg
De här fälgarna passar på en 190 enligt mig...

Riktigt fina. smile Orange blinkers är inte dumt det heller, har som sagt inte tänkt så långt än.

2 624 Inlägg
3 januari 2011
Haha beror väll på färg.. vita blinkers funkade bättre på min iaf!

förr: https://www1.garaget.org/archive/75/74230/215411/215411-2126816.jpg

nu: https://www1.garaget.org/archive/75/74230/215411/215411-2080849.jpg

wink
Senast redigerat av martinn (3 januari 2011)

5 111 Inlägg
3 januari 2011
Och som jag sagt ett par gånger, är det viktigt med god reservdelstillgång till äldre modeller så är MB det som gäller... Det är bara att gå och köpa i stort sett vad man behöver över disk även till en antikvitet som min (kom trots allt 1976, prova att handla till andra bilar från det året) och de "svindyra" delarna är många gånger en myt, det lönar sig också att kolla för ofta håller pirat och original samma pris, dvs. ingen anledning att välja piratdelar.

1 339 Inlägg
3 januari 2011
martinn skrev:
E200 rostar betydligt mer än 190... smile sen min är iprincip rostfri för att tidigare ägare har skött den bra.. smile

Sen helljuset på mercor är extremt bra ska du veta.. inte var bil det lyser såhär långt på hel med lagliga lampor:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … hbzkd1.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … fhdzvi.jpg

Nog mycket bättre på äldre Mercor, men på W202 lyser det väldigt dåligt, kan ta ett par kort senare (Philips Standard H4).

2 624 Inlägg
3 januari 2011
Remiss skrev:
martinn skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … hbzkd1.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … fhdzvi.jpg

Nog mycket bättre på äldre Mercor, men på W202 lyser det väldigt dåligt, kan ta ett par kort senare (Philips Standard H4).

Ja det är möjligt.. och i polarens farsas 200 kombi så lyser det mkt sämre än i min! men jag har polerat mina glas osv så det kanske ger lite! vad vet jag smile

4 637 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
martinn skrev:

förr: http://www1.garaget.org/archive/75/7423 … 126816.jpg

nu: http://www1.garaget.org/archive/75/7423 … 080849.jpg

wink

Moderniserar lite.

2 624 Inlägg
3 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:

förr: http://www1.garaget.org/archive/75/7423 … 126816.jpg

nu: http://www1.garaget.org/archive/75/7423 … 080849.jpg

wink

Moderniserar lite.

en aning.. känns som bilen gick från 1942 till 1990 wink

4 637 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Underbart med alla tips jag får. Verkligen sugen på en!

Sök