EmilHammarlund skrev:
Fortfarande är Mercedes det som lockar mest, har inte varit sugen så länge på någon bil tidigare så det kanske blir en. Ska förhoppningsvis kunna spara lite till en MB under året.
10 000 - 35 000 kronor.
C180/200 W202 1993-2001 är nog det som lockar mest och de verkar rosta lite mindre än E-klass. Finns lite kul styling till dessa med.
Något man vågar köpa eller rostar de så jävligt? Kommer vara lite saltig emellanåt.
Måste dock provköra en innan jag bestämmer mig, hur är sitsen på dessa, kan man sitta bredbent som i 190 eller har sittdynan trånga kanter som t ex BMW E36 har enlig mig? Hur är växlar koppling, enkelt och logiskt som i äldre Volvo? Gillar även när man har marginal på kopplingen, att den inte tar direkt.
Samma frågor har jag på övriga bakhjulsdriva Mercedes liknande dessa.
Ja! (men det har ju redan
många skrivit i den här tråden)
Nja sittdynan tycker jag inte har så trånga kanter, jag tycker att båda framsätena är hårda, kan inte sitta där mer än 45 minuter maximalt innan det börjar göra ont, men vissa gillar när det är hårt. Kör med automat och det ska man ha om man kör Mercedes

. Kvalitetskänslan är ganska hög, inga skramlande paneler tex och även fast den är hyfsat låg så känns den mycket bättre än 740in som är högre på gupp/hålor/farthinder mm. Däremot så är det en hel del grejor som har gått sönder bla Ac-kompressorn har skurit, värmen i bakrutan slutade fungera, immar igen utan anledning (har felsökt utan resultat), bränslepumpen men det är kanske acceptabelt efter 12 000 körda mil.
I övrigt tycker jag att den när det är halt är aningen jobbigare att hämta upp en sladd i Mercan än i 740in, kan inte riktigt säga varför. Ett minus vid halka är också att om du får enhjulsdrift så är det svårt att använda handbromsen som hjälp eftersom handbromsen är i form av en pedal som sitter dåligt till vänster om föraren en bit framför sätet, när du ska ha av hanbromsen drar du i ett reglage som sitter under ljusreglaget och då låter det ordentligt dunk, inte trevligt alls.
Heljuset är under all kritik, det är verkligen
riktigt dåligt, extraljus är ett måste, räkna med det.
Du skrev innan om bultar/muttrar till däcken, det är bultar och det är jobbigt att byta till sommardäcken (alu-fälgar orginal) eftersom det är smala långa hål som bultarna måste in i så någon får hålla i hjulet (tungt när man har hissat med domkraft) medan den andra passar i bultarna.
Lite onödig fakta kanske är att motortemperaturen pendlar en del, ca 65-70 grader på vintern och mellan 80-90 grader på sommaren om du är intresserad av det

Mvh
Edit: Glömde att centrallåset brukar sluta fungera lite halvt, läcka i vakuumsystemet är väldigt vanligt (märker man i form av att det pyser när man låser/öppnar) och så är det även i denna och det innebär att ibland så låser sig inte bakluckan och även ibland vänster bakdörr, har hänt ett antal gånger att man har låst och sen kommer man senare så försöker man öppna bagageluckan eftersom man glömt att man har låst - den öppnar sig och larmet går.