2679
Sök

Behöver råd om motorskada efter spridarbyte

1 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Jag har en automatväxlad bil, en Renault, som vi lämnade in på verkstad för att byta spridarna eftersom de läckte. Notera att vi hade inga problem med motordriften eller något annat när vi lämnade in bilen, det var bara avgaslukt i kupén som var orsaken till att vi kontaktade verkstaden. Efter spridarbytet fick de inte igång motorn, och det hördes ett missljud från växellådan. Verkstaden påstod först att växellådan måste hade gått sönder av sig själv (helt orelaterat alltså), men efter felsökning har de nu kommit fram till följande:
    - De har demonterat växellådan och upptäckt att något hänt med svänghjulet, vilket gör att det skramlar. De säger dock att detta inte är orsaken till att motorn inte går runt, den vrider bara ett halvt varv innan det är stopp.
    - De har inspekterat kolvarna med en kamera och tror att något smält på ena cylindern.
    - De tror att förbränningstemperaturen kan ha blivit för hög på grund av spridarproblemet och att detta kan ha orsakat skadan som gör att motorn inte vrider runt.
    - Nästa steg de föreslår är att demontera topplocket för att undersöka skadan närmare.
Allt det här håller på att dra iväg något fruktansvärt i kostnader. Ville bara höra om det finns några kunniga här. Är det realistiskt att motorn/växellåda funkat fint ändå in i verkstaden men att dessa skador funnits där hela tiden och bara råkar yttra sig i samband med spridarbytet? Kan verkstaden ha orsakat dessa skador på något sätt?
Senast redigerat av Bilkollo (för 19 timmar sedan)

6 664 Inlägg
för 19 timmar sedan
Ett dubbelmassesvänghjul kan gå sönder "utan förvarning", dock brukar de skramla innan. Vissa hör direkt när det börjar bli dåligt, andra inte.

Läckande spridare kan orsaka skador i kolvar, antingen blir det självantändning och motorn varvar ihjäl sig. Eller att kolven spricker, ibland tar det motorblocket med sig samtidigt.
Men det krävs hyfsat med läckage då

Hade verkstaden tappat något i cylindern genom spridarhålet så skulle det gå att vrida mer än ett halvt varv, dammskydd för rengöring är väldigt små och ska inte kunna åka ner.

Utan att se, höra eller veta hur motorn är i skick så är väl det mest realistiska att kamrem/kedja har förflyttat sig så en ventil blivit krökt

De/Dem

7 279 Inlägg
för 13 timmar sedan
Byte av spridare för att det läckte avgaser?
Va är det för verkstad egentligen?
Ta bort bilen därifrån direkt och lämna den till en riktig verkstad som får laga allt vad första verkstaden har ställt till med.

Om motorn inte ens går runt längre efter ett spridarbyte låter som det som att dom gjort något allvarligt fel och någon/alla spridare står vidöppna. Fyller cylindern/arna med bränsle vilket gör att det inte går att komma genom komprissionsfasen då vätska inte kan komprimeras.

3 425 Inlägg
för 11 timmar sedan
Jag är också nyfiken på hur "avgaslukt i kupen" ledde till spridarbyte på en motor som enl utsago gick bra.

Lyste någon motorlampa?

Som beskrivet i tråden låter allt väldigt konstigt, men, jag vet också att det är möjligt att inte hela historien finns här.
Också ev missförstånd mellan verkstad och bilägare.

67 Inlägg
för 9 timmar sedan
Kan ju vara så att en spridartätning varit dåligt och förbränningsgaser läckt ut, den lukten kan ju förknippas med avgaslukt.

* Voff voff *
10 787 Inlägg
för 8 timmar sedan
Jag körde förut i jobbet en Citroën Jumpy 2016 som plötsligt fick påtaglig avgasdoft i kupén vid kökörning osv. Visade sig vara en spridare som läckte upp "avgaser" i motorutrymmet. Märktes ingenting på motorgång eller nå´t. Så visst kan det hända!

Gissar fritt här nu, men att motorn inte går runt skulle ju kunna vara att den är/var hydrolocked efter spridarbytet tex. Och svänghjulet, i synnerhet om det redan är på upphällningen så att säga, kanske inte gillade startmotorns försök att dra runt den hydrolock:ade motorn.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Diagnostekniker
2 894 Inlägg
för 7 timmar sedan
Herrejävlar.
Men ja, dieselavgaser i kupén = många gånger kassa spridartätningar.
Varför man byter spridare förstår jag ej då det väldigt sällan är problem att få loss spridare på Renault OM det inte koksat satan pga dåliga tätningar.

Det enda som känns realistiskt här är att dom har kvaddat något.
Vad kan endast dom svara på.
Hade en eller flera spridare varit så pass kassa att de orsakat skenande förbränningstemperaturer så hade bilen gått som en påse nötter, satt felkoder, och justerat insprutningsmängden för att få ned avgastempen.

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 392 Inlägg
för 6 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Herrejävlar.
Men ja, dieselavgaser i kupén = många gånger kassa spridartätningar.
Varför man byter spridare förstår jag ej då det väldigt sällan är problem att få loss spridare på Renault OM det inte koksat satan pga dåliga tätningar.

Det enda som känns realistiskt här är att dom har kvaddat något.
Vad kan endast dom svara på.
Hade en eller flera spridare varit så pass kassa att de orsakat skenande förbränningstemperaturer så hade bilen gått som en påse nötter, satt felkoder, och justerat insprutningsmängden för att få ned avgastempen.

håller med    ligger någon hund begraven runt det där.. 

har bytt tätningar när det läckt ett par gånger..  bla när någon idiot bytt motor på en bil jag sedan köpte..   och trodde man kunde montera beg koppartätningar.. 

men det var ju inget som dödade motorn..  det började först läcka.. ja puckot hade fyllt runt spridaren med silicon så det var tätt vid köp ?!

men från att fungera okej förutom att det läckte till att total dö av sig själv på verkstaden är bara rent bullshit..   det händer inte   något har dom klantat sig med..

Kör fort så hinner inget hända...

7 447 Inlägg
för 2 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Jag är också nyfiken på hur "avgaslukt i kupen" ledde till spridarbyte på en motor som enl utsago gick bra.

Lyste någon motorlampa?

Som beskrivet i tråden låter allt väldigt konstigt, men, jag vet också att det är möjligt att inte hela historien finns här.
Också ev missförstånd mellan verkstad och bilägare.

Kvantfysik skrev:
Kan ju vara så att en spridartätning varit dåligt och förbränningsgaser läckt ut, den lukten kan ju förknippas med avgaslukt.

exakt,, har hört talas om det,, jag har lite avaslukt, läcker i v-bandet vid turbon,, visade sig,, fick 3 tips,, spridarna, som är snustorra på min egr,, men vi såg hur det är svart vid v-bandet så där är boven smile

Sök