4069
Sök

Fungera rost stop ?

2 600 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
hej ska ta bort rost ifrån min bil och undra då i fall rost stop verkligen fungera nått ?  att rosten kommer tillbaka förr eller senare vet jag men kan man förhindra det  lite längre med detta medel? tänkta använda det som grundlack då det finns grundlack med rost stop i.

gör som jag kör gubba racer=)

2 924 Inlägg
9 oktober 2010
Beror helt på vilken typ och mängd av rost du har, samt var den är?

Ofta rostar det ju på utsatta ställen och då räcker ofta inte bara färg oavsett innehåll

~ Life is short, have FUN! ~

2 600 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
rosten är i bakskärmarna samt på trösklarna vid bakdörrarna ingen igenom rostat men rost är det i alla fall tongue finns det nån produkt som nån kan rekommendera som skyddar lite bättre mot att rosten ska komma lika fort tillbaka?

Tvivlare
2 266 Inlägg
9 oktober 2010
slipa ner vad du kan och lägg sedan på biltemas vita (som blir svart) roststopp.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exteri … Rostatare/

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

2 600 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
fungera Rostätare bra ?

Tvivlare
2 266 Inlägg
9 oktober 2010
klimpan skrev:
fungera Rostätare bra ?

Ja, penslade lite sånt på min gamla kärra och höll bra. men du måste slipa bort de grövsta först. har även en kompis som testat de på sin bil med gott resultat.

2 600 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
okej låter ju bra smile är det bara biltemas ni har testa eller fungera andra rostätare bra med?

Tvivlare
2 266 Inlägg
9 oktober 2010
klimpan skrev:
okej låter ju bra smile är det bara biltemas ni har testa eller fungera andra rostätare bra med?

Biltemas funkade så bra så vi behövde inte prova annat smile vill man va seriös så har Corrostabil en som tydligen ska va bra också, men som säkerligen är dyrare.

2 600 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
ok tack för tipsen biltema hade varit kanon men ligger tyvärr inte i närheten av där man bor än tongue så blir att kolla på dom ställen som jag kan tänka mig ha=)

1 168 Inlägg
9 oktober 2010
återkom gärna med svar sen är jävligt sugen på svar smile

Driver
2 111 Inlägg
9 oktober 2010
"Rostomvandlare" och "rostätare" är inte samma sak.

Biltema har en helt ok "Rust Converter" ("Rostomvandlare")för 99:-. Turtle's 'r det heller inga som helst fel på, snarare bättre. (Finns på mackar osv överallt!)

Tänk på att behandla flera omgångar om du har mycket rost, finns ju en gräns för vad som är rimligt att behandla också självklart.

Får inte komma med fukt under behandlingen!. Dvs måla på o sen ut o åka i regnet el dyl är inte att tänka på.

Vill bara poängtera att rostomvandlare och rostätare inte är samma sak.(Läs på flaskan/burken).
Kör på rostomvandlare.

Mvh Janken

Edit: Tänk på att när du är nöjd, rostskydda direkt!.
Senast redigerat av Janken (9 oktober 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

2 600 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
Janken skrev:
"Rostomvandlare" och "rostätare" är inte samma sak.

Biltema har en helt ok "Rust Converter" ("Rostomvandlare")för 99:-. Turtle's 'r det heller inga som helst fel på, snarare bättre. (Finns på mackar osv överallt!)

Tänk på att behandla flera omgångar om du har mycket rost, finns ju en gräns för vad som är rimligt att behandla också självklart.

Får inte komma med fukt under behandlingen!. Dvs måla på o sen ut o åka i regnet el dyl är inte att tänka på.

Vill bara poängtera att rostomvandlare och rostätare inte är samma sak.(Läs på flaskan/burken).
Kör på rostomvandlare.

Mvh Janken

Edit: Tänk på att när du är nöjd, rostskydda direkt!.

kolla lite på turtels rostätare och omvandlare så blir att köpa en rostomvandlare  imon men rostskydda kan jag köpa en grundfärg med roststop i eller är det nått annat jag bör köra på ?

2 600 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
jimmzzan skrev:
återkom gärna med svar sen är jävligt sugen på svar smile

japp åter kommer så fort jag har gjort inordning bilen kanske nästa helg hoppas jag på=)

2 035 Inlägg
16 december 2011
Hej!

Var å köpte rostomvandlare på Mekonomen idag. Ska testa det på min ytrost som jag har.

Men var hos en lackerare som pratade om nåt medel man bara penslade på och lämnade en blank metallisk yta som man kunde spackla grunda och måla på.
Sen kollade jag på Wheeler dealer där Ed china också penslade på nåt och det blev som silver typ och dem sa det att det aldrig kommer rost där igen.

Är det rostomvandlare dem pratar om?

Min rostomvandlare var ju som mjölk. Trodde det var nåt lite tjockare man penslade på en gång bara.

Någon som kan detta?

Biljudsveteran sen 1984!

2 600 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
i mitt fall så fungerade inte det blev konstig reaktion på grundlacken fatta inte varför tyvärr kom rosten tillbaka med men kanske funkar för andra:P

2 035 Inlägg
16 december 2011
klimpan skrev:
i mitt fall så fungerade inte det blev konstig reaktion på grundlacken fatta inte varför tyvärr kom rosten tillbaka med men kanske funkar för andra:P

När lackerare tydligen använder det så borde det ju funka, om det nu inte är nån speciell kemisk svindyr blandning.

Biljudsveteran sen 1984!

1 853 Inlägg
16 december 2011
Finns ju så många olika sorter en del är säkert bättre osv... Men om du bara gör som det står på bruken så borde det ju bli så bra som möjligt...

Men annars om du bara har ytrost så blästra/slipa rent det istället och gör det "riktigt"... Men har man bara kex kvar så hjälper ju inget... ytrost är ju nästan inge rost alls...

Jag har använt en rost stop färg som "USA Carparts" säljer kostar typ 1000kr för en liten burkar tro ja om jag inte mins helt fel. Den har funkat bra på sådant man inte kunna blästra 100% rent.. Sedan har vi lackat på den färgen...

/mvh soyd

2 600 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
bosabengt skrev:
klimpan skrev:

När lackerare tydligen använder det så borde det ju funka, om det nu inte är nån speciell kemisk svindyr blandning.

jo när lackare använder det så fungera det säkert kan varit något som blev fel när vi gjorde det.

2 035 Inlägg
16 december 2011
soyd skrev:
Finns ju så många olika sorter en del är säkert bättre osv... Men om du bara gör som det står på bruken så borde det ju bli så bra som möjligt...

Men annars om du bara har ytrost så blästra/slipa rent det istället och gör det "riktigt"... Men har man bara kex kvar så hjälper ju inget... ytrost är ju nästan inge rost alls...

Jag har använt en rost stop färg som "USA Carparts" säljer kostar typ 1000kr för en liten burkar tro ja om jag inte mins helt fel. Den har funkat bra på sådant man inte kunna blästra 100% rent.. Sedan har vi lackat på den färgen...

/mvh soyd

Jag får se om det funkar..

Det jag såg på tv på wheeler dealers var nåt dem penslade på och slutresultatet såg ut som FLYTANDE SILVER.
Om det nu var en ny rostfri beläggning eller en helt plåtren yta det vet jag inte.

Biljudsveteran sen 1984!

2 405 Inlägg
16 december 2011
Jag rekommenderar dig startkt att köpa en dyrare sort än biltema eftersom det är så jävla dyrt med färger, slippapper osv. Sen tar arbetet en jävla tid om man är seriös :S

Far lade på en såndär rostomvandlare köpt från macken och det har hållt i 2 år nu i alla fall

Sök