2530
Sök

Förgasare till b20, Weber 32/36 eller dubbla su

39 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en volvo 142 -72 som jag just nu har en b20 motor i med enkel stromberger och en c kam i. jag är sugen på att öka effekten lite, funderar på att sätta på dubbla su, sen har jag en topp som är planad 1mm att slänga på ock. sen hittade jag en weber 32/36 på tradera, http://www.tradera.com/item.mvc/viewite … =119938474 .
jag tänker att den borde va ungefär lika bra som dubbla su? eller?

vilken ger best effekt, vilken har bäst bränsleekonomi?
Senast redigerat av bjornsson (9 oktober 2010)

1 796 Inlägg
9 oktober 2010
#2
Webern är ju att föredra, både vad det gäller bränsleekonomi och vad det gäller justering, dubbla SU kan vara ett helsicke att justera in rätt.
F-kam, plana toppen 2mm, weber 36/36, extraktorrör och 2-2,5" system gör susen på en B20.


39 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#3
ja tänkte att den va snålare. jag funderar på att i så fall följa misabs rekommendation för weber 32/36, k-kam planad topp 2,5 mm (116hkr ) http://www.misab.se/68810dgv.htm

39 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#4
Ingen som har något mer att tillägga??

Jag blev ännu mer sugen på att bygga om motorn nu idag när min kära stromberger förgasare tappade in en skruv från spjällskivan in i toppen... motorn låter så där nu... hoppas den inte gjort allt för mycket skada...

100 Inlägg
11 oktober 2010
#5
Jag kör med weber 36/36 DCD planad b20e topp lite portad och original grenrör och K-kam. och brytarlös tändning. De är att föredra en weber 36/36 framför en 32/36. den enda nackdelen med webern är att de kan frysa lite i den på vintern. Men som jag tycker så är den enkel att ställa in. och med bestyckningen från misab kör jag med och jag får ett bra register hela vägen så fort man får in tändningen och bränsleblandningen. Den drar ungefär lika mycket som original, lite mindre skulle jag säga.

Nu ska vi se sa den blinde te den döve när den lame skulle hoppa höjdhopp.


Sök