3217
Sök

Bilen driver inte!

9 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Igår körde jag och när jag skulle växla så tryckte jag i trean och släppte upp kopplingen men bilen slutade helt att driva, den låg liksom på tomgång vilken växel jag än väljer.

bilen är en s40 -01 och jag får i alla växlar känns det som men när man släpper upp kopplingen händer ingenting. jag kan alltså lägga i 5an och gå ut ur bilen och den står på tomgång!

Vad är felet?? Någon som varit med om liknande?

Nattarbetare
137 Inlägg
10 oktober 2010
Hur känns kopplingen?

9 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Volvo_Peppe skrev:
Hur känns kopplingen?

kopplingen känns helt normalt, allt känns normalt när man växlar men den driver bara inte framåt :S

Nattarbetare
137 Inlägg
10 oktober 2010
Har du kört våldsamt? kan ju vara antingen koppling,diff eller vxlådan som har gett up isf...

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
10 oktober 2010
Driver bilen me dig då? HAHA kunde inte hålla mig

tjooolihoo

9 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
inte just då men det har väl hänt tongue men det lät inget speciellt..

Nattarbetare
137 Inlägg
10 oktober 2010
Testat å backa med bilen?

9 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
a backen går inte i den heller :S eller a den går ju i men inget händer!

Kombi-Nation
289 Inlägg
10 oktober 2010
Drivaxeln/drivaxlarna som gett sig?
Senast redigerat av Fetazde (10 oktober 2010)

Nattarbetare
137 Inlägg
10 oktober 2010
Om bilen gick normalt innan du frikoppla, så skulle jag tro att kopplingen vill jävlas lite med dig...

Smålänning
7 883 Inlägg
10 oktober 2010
Hissa upp bilen fram och lägg i en växel.

Hur är servicen skött? Kollat om det fins olja i växellådan? Sånt kan inte bara bli med en manuell låda... Kan vara en drivknut som gett upp. Men kolla om ena drivaxeln snurrar.

Det låter inget? Skramlar eller så när du släpper kopplingen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kombi-Nation
289 Inlägg
10 oktober 2010
Kan vara tryckplattan som hängt sig? Gör som "twin-cam" skriver och hissa upp bilen och lägg i en växel.

9 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
jag tror inte det är själva kopplingen eftersom jag får i "växlarna" uppe vid växelspaken men dom kommer inte i i själva vxl lådan (antagligen). va ska jag börja med??

5 089 Inlägg
10 oktober 2010
skulle tippa på att drivaxel har hoppat loss eller gått sönder. Hissa upp bilen å se om du kan trycka in drivaxlarna å lådan lite. dom ska röra sig lite fram å tillabak men testa.

\Lindgren

223 Inlägg
10 oktober 2010
Kan slå vad om att slavcylindern till kopplingen är kass. Hände samma sak på min volvo !

9 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
okej smile tack för svaren, får kolla lite imorgon

9 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Hissa upp bilen fram och lägg i en växel.

Hur är servicen skött? Kollat om det fins olja i växellådan? Sånt kan inte bara bli med en manuell låda... Kan vara en drivknut som gett upp. Men kolla om ena drivaxeln snurrar.

Det låter inget? Skramlar eller så när du släpper kopplingen?

servicen är korrekt skött, det skramlar faktiskt lite när man lägger i 5an och släpper upp kopplingen.

TBM NINJA
917 Inlägg
11 oktober 2010
Det är kopplingen det e fel på, du har slirat sönder lamellerna, hände samma sak när vi busa med kompisens gamla van

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

110 Inlägg
11 oktober 2010
till 80 procent lådan........har sj råkat ut för de på min v40......exakt samma symtom va ute o körde skulle lägga den i trean o pang så va de lådan...de e pisslådor på v40 s40

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 oktober 2010
Kolla växelvajrarna i motorrummet först, kanske är något riktigt enkelt fel...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök