2621
Sök

Köpa Coilovers, Montering?

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
11 oktober 2010
#21
KHRacing skrev:
ToTTeN skrev:
på denna bilden

http://www.styling4u.se//images/E36-040.jpg

så ser man den stora muttern längst ner.
var då snäll i markera denna muttern då jag ej ser den :-)


Så här är skillnande på ställbara eller ej:

självfallet så sänker höjer du även de billiga genom att justera fjädern, men du får ju en hhårdare fjäder je mera du spänner den & bilens uppförande blir annorlunda direkt.
men jämför med de till vänster i bilden så rör man inte fjäderset-up´n när man höjer/sänker, så funkar det neutral

http://www.geting.se/image.php/267729-80140-AM003-HKS-3.jpg
snabb och matematisk uträkning gissar jag på att dom där till vänster justeras i höjd likadant som sellholm ben. dvs förskjuten dämparstång.

Har aldrig använt bottenställda coilovers då dom tenderar till att ge vika i bottenstocken och enlig mig är värdelösa.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 oktober 2010
#22
och ibak är det ju en stor "bult" med mutter på som man skruvar på.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
11 oktober 2010
#23
enligt ditt uttalande skulle dessa vara likadana som teknix dämparna??

https://www1.garaget.org/archive/6/5521/124167/124167-1910518.jpg

http://www1.garaget.org/archive/6/5521/ … 910518.jpg
Senast redigerat av PeppeVectra (11 oktober 2010)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
11 oktober 2010
#24
ToTTeN skrev:
och ibak är det ju en stor "bult" med mutter på som man skruvar på.
dom fram ser likadana ut i utförandet som ett sellholm ben tycker jag, men r de dom bakdämparna på bilden så är ju dom fasta.  tycker jag de verkar som i alla fall.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

500 Inlägg
11 oktober 2010
#25
PeppeVectra skrev:
enligt ditt uttalande skulle dessa vara likadana som teknix dämparna??

http://www1.garaget.org/archive/6/5521/ … 910518.jpg

http://www1.garaget.org/archive/6/5521/ … 910518.jpg
Det ser ut att vara samma uppbyggnad på Sellholmsfjäderbenen som Technix-benen ja. Man höjer/sänker genom att komprimera fjädern.


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
11 oktober 2010
#26
Nocturnal skrev:
PeppeVectra skrev:
enligt ditt uttalande skulle dessa vara likadana som teknix dämparna??

http://www1.garaget.org/archive/6/5521/ … 910518.jpg

http://www1.garaget.org/archive/6/5521/ … 910518.jpg
Det ser ut att vara samma uppbyggnad på Sellholmsfjäderbenen som Technix-benen ja. Man höjer/sänker genom att komprimera fjädern.
mmhm, bara de att jag komprimerar inte min fjäder när jag sänker min rallybil, de är flytande dämparstång på sellholm benen vilket innebär att jag lossar ena muttern och drar ner den i botten, sen snurrar jag på fjädern tillsammans med den andra muttern, hela övre paketet följer då med ner , sen använder jag den första muttern för att låsa paketet igen. hårdheten samt rebounce ställer jag i botten på benet. fjädern trycks aldrig ihop eller sträcks vid höj eller sänkning.

När benet är löst är fjädern också lös, dvs att inga fjäderspännare eller liknande behöver användas vid demontering av fjäderbenet.


Koni har samma system, skruvar du upp fjädern följer dämparstången med.

http://www.ofiengineering.se/Historia/BakAxelEnd.JPG
Senast redigerat av PeppeVectra (11 oktober 2010)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

227 Inlägg
11 oktober 2010
#27
KHRacing skrev:
ToTTeN skrev:
på denna bilden

http://www.styling4u.se//images/E36-040.jpg

så ser man den stora muttern längst ner.
var då snäll i markera denna muttern då jag ej ser den :-)


Så här är skillnande på ställbara eller ej:

självfallet så sänker höjer du även de billiga genom att justera fjädern, men du får ju en hhårdare fjäder je mera du spänner den & bilens uppförande blir annorlunda direkt.
men jämför med de till vänster i bilden så rör man inte fjäderset-up´n när man höjer/sänker, så funkar det neutral

http://www.geting.se/image.php/267729-80140-AM003-HKS-3.jpg
Fjäderns egenskaper går inte ändra på mha förspänning, bilen kommer alltså vara exakt lika "hård" även om man förspänner fjädern (under förutsättning att inspänningstrycket är mindre än den vikt som fjädern bär)
Många använder hjälpfjädrar (korta fjädrar med låg fjäderkonstant för att hålla huvudfjädern p plats i utfjädrat läge), dom gör att du inte förspänner fjädern även om du ändrar höjden på bilen.
Alltså skuvar man upp fjädertallriken 10mm kommer bilen bli (10mm)/MR högre.

K-sport, d2 mfl har en fiffig lösning som tillåter stora justermöjligheter. Men jag har inte sett lösningen hos andra tiilverkare som tex öhlins, proflex, reiger, sachs etc så vad som är bäst kan garanterat diskuretas länge å väl

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
11 oktober 2010
#28
Driftar_N skrev:
K-sport, d2 mfl har en fiffig lösning som tillåter stora justermöjligheter. Men jag har inte sett lösningen hos andra tiilverkare som tex öhlins, proflex, reiger, sachs etc så vad som är bäst kan garanterat diskuretas länge å väl
de kan de garranterat göras, då jag själv håller på med rally hngiver jag mig själv till de delar som är mest använda för de, som tex sellholm.

inte många av dom du räknar upp som har 52mm fjäderben dock. de flesta där brukar ligga vid 32-38mm eller mindre.

Men har rallykompisar som ker med k-sports dämpare i skogen också.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

KHRacing
12 oktober 2010
#29
PeppeVectra skrev:
Driftar_N skrev:
K-sport, d2 mfl har en fiffig lösning som tillåter stora justermöjligheter. Men jag har inte sett lösningen hos andra tiilverkare som tex öhlins, proflex, reiger, sachs etc så vad som är bäst kan garanterat diskuretas länge å väl
de kan de garranterat göras, då jag själv håller på med rally hngiver jag mig själv till de delar som är mest använda för de, som tex sellholm.

inte många av dom du räknar upp som har 52mm fjäderben dock. de flesta där brukar ligga vid 32-38mm eller mindre.

Men har rallykompisar som ker med k-sports dämpare i skogen också.
Mina främre XYZ driftspecs ben har inverterad 52mm ben :-) (fram)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
12 oktober 2010
#30
KHRacing skrev:
PeppeVectra skrev:
Driftar_N skrev:
K-sport, d2 mfl har en fiffig lösning som tillåter stora justermöjligheter. Men jag har inte sett lösningen hos andra tiilverkare som tex öhlins, proflex, reiger, sachs etc så vad som är bäst kan garanterat diskuretas länge å väl
de kan de garranterat göras, då jag själv håller på med rally hngiver jag mig själv till de delar som är mest använda för de, som tex sellholm.

inte många av dom du räknar upp som har 52mm fjäderben dock. de flesta där brukar ligga vid 32-38mm eller mindre.

Men har rallykompisar som ker med k-sports dämpare i skogen också.
Mina främre XYZ driftspecs ben har inverterad 52mm ben :-) (fram)
har för mig dom har 45mm kolvstång i 50 eller 55mm yttertub.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

KHRacing
12 oktober 2010
#31
PeppeVectra skrev:
KHRacing skrev:
Mina främre XYZ driftspecs ben har inverterad 52mm ben :-) (fram)
har för mig dom har 45mm kolvstång i 50 eller 55mm yttertub.
Stämmer, det är nog 55mm yttre. sorry

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
12 oktober 2010
#32
KHRacing skrev:
PeppeVectra skrev:
KHRacing skrev:
Mina främre XYZ driftspecs ben har inverterad 52mm ben :-) (fram)
har för mig dom har 45mm kolvstång i 50 eller 55mm yttertub.
Stämmer, det är nog 55mm yttre. sorry
dom va ett alternativ när jag letade chassi satts, men då dom inte hade till opel blev de inget där.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

26 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#33
Har fått hem sakerna nu.

Hur ska jag montera dem? Vilken ordning?

Bricka, Mutter, "Metallgrejen" och Fjäderbenslagret.

http://img148.imageshack.us/img148/8371/img0351d.th.jpg
Så såg den ut när den kom

http://img87.imageshack.us/img87/2741/img0353f.th.jpg
När jag lossade muttern

http://img401.imageshack.us/img401/6232/img0354v.th.jpg
Fjäderbenslagret ligger på "metallgrejen"

http://img508.imageshack.us/img508/1676/img0355kk.th.jpg
Som ni ser så ligger "metallgrejen" direkt på kullagret......känns inte rätt, men vad vet jag :-S

http://img535.imageshack.us/img535/2166/img0356nf.th.jpg
Fjäderbenslagret direkt på fjädern.....känns bättre, men ska det vara så?


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
18 oktober 2010
#34
metallgrej, lager, bricka, mutter!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

26 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#35
Ok, tack för svaret! Du är helst säker?
Känns bara konstigt att all vikt kommer att ligga på kullagret.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#37
Ringde hem en STOR kompis som hjälpte mig att spänna ihop fjädern så topplagringen kunde läggas dit och skruvas fast :-)

Gick ner till garaget och kollade under bilen, såg inte något skydd på bakre dämparna, så jag beställde dessa idag.....hoppas att få dem innan helgen, så jag kan ge mig på att montera coiloversen.

http://www.autokatalogen.se/afw/karlsko … +900+048+T

146,25 kr för ett par......lät billigt....hoppas bara att jag förstod rätt. 1 Par måste betyda skydd till båda dämpare.


26 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
#38
Sådär, då var bytet gjort, men.......... framdäcken tar i, så jag antar att jag måste köpa spacers för att få ut däcken lite mera? Någon som har samma problem?

Sen såg jag att pendelhållaren satt lite snett. den lossar vi tänkte ja och vrider rätt den när jag ändå är där. Vred till med spärrskaftet och skruven gick av......rost. Typiskt. men som jag fattar det så ska det fortfarande gå att åka med bilen utan att bilen tar skada?


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
21 oktober 2010
#39
vad är en pendel hållare? länka på realoem eller ta kort.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

26 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#40
Hatar bilar just nu.......
Köpte 5mm spacers och satte dit. ca 5 mm mellanrum mellan däcket och "skruvarna" som håller upp fjädern.

Åkte ut från garaget och testade bilen.........Den låter hemskt när jag åker på ojämn väg.
Vet inte hur jag ska förklara ljudet, men det klonkar väldigt högt så fort det blit minsta ojämnhet på vägen. tex Brunslock.

Vad är det för fel........

ToTTeN: Pendelhållare. dvs hållaren som håller i pendelstödet. nr 8. Men den är fixad nu.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=10



Sök