3982
Sök

Volvo 855 94a motorstörning, rycker under 2500varv. startar ej i bland när den är varm.

94 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej.

Bilen är en volvo 855 94a aut med 33000mil på mätarn.

Allt över 2500varv fungerar den hyfsat till fullgass 190+ på mätarn.

Bes bilen för ett tag sen o fick följande fel.

Följande fel 1
Hc-halt tomgång, för hög

Bra att veta.
Avgassystemet, läckage.

Miljökontrollvärden gränsvärde innom parantes
CO 0.1   ( 0.5 )
CO 2500 0.1 ( 0.3 )
HC 915 ( 100 )
Lambda 1.03 ( 0-96-1.04 )

Avgassystemet läckage läcker mellan främre & bakre rör, har ånat ny klämma så sakerna ska isär vilken dag som hälst o slipa ytorna o avgaspasta o skruva ihop, det borde åna läckaget.

Men nu e ju frågan mera vad det kan vara för fel med motorstörningarna under 2500varv, den fungerar hyfsat bra under 2500varv när det är kallt ute o motorn är kall.

Den startar lätt men tomgången ligger på 1000varv o ska hålla tror det va 800-900varv.

Följande saker är bytt.
Stift.
Tändkablar.
Rotor.
Fördelarlock.
Tändspole testade jag med en annan, men ingen större skildnad.
Motorolja.
Luftfilter.
Hälde i en flaska insprutningsrengörare.

Följande är testat, feldiagnosutag, hitta inga fel sist jag kollade för några dagar sen.

Motorn har paserat 33000mil, AUT är växelådan.

Kompet är stabilt 11 bar varmkörd.

Men titt som tätt när jag kört motorn varm o stänger av den under nån minut o ska starta den igen så startar den men dör illa kvikt, försöker starta på nytt o hoppar igång men dör o sen bara motorn står o tuggar, väntar yterligare nån min o försöker starta då startar den o den fungerar hur bra som hälst.

Inga problem att strata o köra upp en hel tank, men som sakt vill ej starta i mellan åt när man stängt av den när den är varm.

Temp givaren fungerar som den ska men den går bara till mitten o ej mera.

Tycker den drar lite mycke soppa, men det kan ju bero mycke på den ojämna motorstörningen, kör 30mil då har den dragit 40liter, vet inte hur mycke dessa motorer ska dra med aut.

Följande delar som jag funderat o bytta.
Tändspole igen, den jag har luktar lite bränt när den blitt varm, kan vara detta felet varför den ej vill starta när jag stängt av den.

Tändlägesgivaren.
kamaxelgivaren avgaskam.
Tomgångsmotor.
Rengöra spjälhuset.
kolla över alla slangar mellan insug till kopplingarna över kylet.
rengöra vevhusventilasionen.
Testa med annan luftmassemätare.
Testa med annan spjällägesgivare.
Testa med andra spridare.
Testa med annan bränslepump.
Testa med annan bränsletryckgivare.

Undrar om det är något mera jag bör testa eller rengöra?

Någon som haft liknande fel o vad fixade erat problem ?
Senast redigerat av Hasselhoff666 (12 oktober 2010)

Måste man så måste man.

8 252 Inlägg
12 oktober 2010
#2
Att den inte vill starta när den är varm kan ju bero på relä till bränslepumpen eller huvudreläet.

Vad det gäller saker du funderat på att prova så skadar det ju aldrig med översyn av spjäll och tomgångsmotor. Att kolla igenom alla slangar är en god ide. Gamla vacuumslangar brukar gå sönder, sen kan även slangar till tryckrören läka. Speciellt den mellan tryckrör och sppjällhus där den lilla slangen till tomgångsmotorn går in. Ska du provar givare så testa med den som läser på svänghjulet först då den kan påverkas av värme.


94 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#3
Körde en sväng idag o tänkte kolla felkoder igen.

A1 inga fel

A2 inga fel

A3 3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning, men vet att de e fel på tracks sen innan.

A6 fick jag att lysa när jag tryckte men det komm inga felkoder, nån som vet problemet varför jag inte får några felkoder eller ens 111 ?

Men nu när jag börjar komma ner mot rött på tankmätaren så värkar den rycka mera ända uppot 3500varv, kanske fel på bensinpumpen att den inte orkar suga. men den toppade över 200 mätarfart utan problem.
Senast redigerat av Hasselhoff666 (12 oktober 2010)

Måste man så måste man.

8 252 Inlägg
12 oktober 2010
#4
Hasselhoff666 skrev:
A6 fick jag att lysa när jag tryckte men det komm inga felkoder, nån som vet problemet varför jag inte får några felkoder eller ens 111 ?

Det är inte alla system som använder A6, så beroende på motor så är det uinet sälert A6 funkar.


94 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Hasselhoff666 skrev:
A6 fick jag att lysa när jag tryckte men det komm inga felkoder, nån som vet problemet varför jag inte får några felkoder eller ens 111 ?

Det är inte alla system som använder A6, så beroende på motor så är det uinet sälert A6 funkar.

Har för mig jag har kunat läsa felkoder från A6 sen nån vecka tilbacks men kan ha haft fel, hade en del felkoder då men den tycks inte skapat några nya.

Motorn är en 140hk B5252 med system Fenix 5.2

Felkoder jag minns då va detta.

A2
1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig

A3 ca 8 olika felkoder.

Men raderade alla felkoder o tog bort batterit under några timmar.

Har läst mig till lite angående felkoden som va i A2, vissa säjer byt termostat, andra tempgivare. får kidnappa en termostat + tempgivare på jobbet o montera detta o se om det blir bätre. sen ska jag testa att koppla ut LMM o se om det blir bätre eller sämre, har ju en extra liggande fast på jobbet.

Men när man läser i haynes boken är felkod 122 ( signal från insugsluftens temperaturgivare saknas eller är felaktig. insugsluften temp givare sitter ju monterad på luftburken har jag för mig.

Men nu snart ska jag ut o byta bränslepumprelät o testa de andra smile
Senast redigerat av Hasselhoff666 (12 oktober 2010)

Måste man så måste man.

94 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#6
Nu har jag vart ute o grejat lite o tagit en provrunda, börja byta bränslepumpsrelä, men ingen skildnad, men hitta ett fel, LMM är ingen skildnad om kabeln är i eller ur, fungerar exakt likadant, så det blir att byta den imorgon på jobbet, så får jag se om det blir någon skildnad smile

Klart det kan vara fel på kabeln till LMM men lika bra o testa o se om det blir skildnad.
Senast redigerat av Hasselhoff666 (13 oktober 2010)

Måste man så måste man.

94 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#7
Idag har jag vart på bilen mera smile

bytte:
varvtalsgivare vid svänghjulet
kamaxel positionsgivaren.
Temperatur givaren + termostat.
Testade med lite olika lufttempgivare, men värkar inte bli någon skildnad med dom 3 jag testade med, har ju ingen riktig LMM på min utan sitter som en liten sak som trycks i luftburken som är blå.

Smörjde upp tomgångsmotorn.

Den tycks fungera lite lite bätre, rycker mindre men har forfarande motorstörningar upp till 2000varv under belasning, mitt varvtal fungerar hyfsat lite bätre på tomgång nu mera, går ner mot 900varv stabilt, men forfarande lite för högt, ska testa o se om det kan vara gassvajern som ligger på, blir o slappa den då.


Nästa sak jag ska byta på listan är tändpolen från en v70 men ska montera 855ans styrdon som siter monterat breve tändspolen fast skruvad på ena skruven, vet någon vad styrdonet har för invärkan det går 1 kabel från den som kopplas in på ena polen på tändspolen.

Ska byta alla 5 stiften igen fast till ett annat märke.

Glömde vissa saker på jobbet så det blir nästa vecka att testa med annan spjällägesgivare.

vad finns det mera att byta utan databox & lambasond & knacksensorn på blocket som kan störa motorgången ? för dåligt bränsletryck, sliten bränslepump, för dålig ström till bränslepump så den inte får upp rätt arbetstryck, hum igensatta spridare på lägre varvtal, vatten i tanken, m.m
Senast redigerat av Hasselhoff666 (16 oktober 2010)

Måste man så måste man.

94 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#8
Igår va man på bilen igen smile bytte alla 5 stifterna till en annan sort med 3 elektoder mot de jag hadde innan 1 elektrod, vad fick man se när man lyfter upp 5ans cyl stift, har slagit sig så det har böjt sig så jag hade ett gapp på mindre en 1 mm, skruva loss resten o kollar man förbräningen så ser den mer ut att ha gått mager, nästan helt vita, har hunnit köra 110mil med de gammla stifterna, menn u har jag monterat nya o motorn känns helt anorlunda, mjukare gång i hela rigistet till varvtsoppet 6000varv, håller man 150km/h så känns de knapt bara glider fram, motorstörnigarna tycks försvunnit en så länge, har hunnit köra en vända till gbg o till bollebygd så inte så många mil med de nya stifterna en.

Men tomgången e ju forfarande för hög, kollade över om spjälet stänger o det gör det o gassvajern har jag spänt lagom till ett litet glapp, men stryper man tomgångsmotorns slang så får jag ner varvtalet till de jag vill, men ska testa med annan tomgångsmotor, om det är de som är felet varför den öppnar för mycke.

Hoppas problemet är löst med motorstörningen.

Nu nästa del på lista står det att byta avgassystemet, kidnappar ett beg på jobbet som är i bätre skick en det jag har med katt o hela köret, hoppas avgasvärderna går ner in för nästa bes senast 4nov.

Har problem med skarven mellan katten till bakre systemet att det vill läcka sad
Senast redigerat av Hasselhoff666 (18 oktober 2010)

Måste man så måste man.


Sök