3837
Sök

Konstig bas?

146 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Tjena. Köpte en baslåda med dubbla 12" GAS silver i igår. Den har två stycken högtalarterminaler. Drar från plus till plus på slutsteget och minus till minus på slutsteget. Startar stereon. Basarna slår ingenting typ.

Funderar o tänker - H-vete jag har blivit lurad sad. Men sedan testar jag att dra sladdar från bara en högtalarterminal. Startar stereon och då basar det som ett as från båda basarna yikes

Öppnar upp lådan och kollar. Sladdarna från basarna går till varsin högtalarterminal men hur kan båda slå när jag bara drar sladdar till en från slutsteget?

http://img534.imageshack.us/img534/9934/imag0040fj.jpg

KÄlma

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 oktober 2010
Nu ser jag inte markeringen på kablarna till dne högra anslutningen men du har troligtvis fasvänt ena basen vilket gör att basarna tar ut varandra.

Röd till plus och svart till minus.
På bilden ser jag rödmärkt kabel till svart på den vänstra anslutningen. Och jag ANTAR (eftersom jag inte ser hur du har kopplat i steget) att du har kopplat den rödmärkta till plusutgången på steget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

146 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
Nu ser jag inte markeringen på kablarna till dne högra anslutningen men du har troligtvis fasvänt ena basen vilket gör att basarna tar ut varandra.

Röd till plus och svart till minus.
På bilden ser jag rödmärkt kabel till svart på den vänstra anslutningen. Och jag ANTAR (eftersom jag inte ser hur du har kopplat i steget) att du har kopplat den rödmärkta till plusutgången på steget.

Men jag tycker att den vänstra basen slår mycket mer än den högra. Men det kanske blir vibrationer i lådan som gör att man tror den andra spelar med?

Jag har kopplat + från den vänstra anslutningen till + på slutsteget och - till -. Sen gjorde jag likadant med den andra anslutningen. Slutsteget ligger på 600W och är bryggat så 1200w då? Men det borde väl kunna driva 2st 12or ju sad

KÄlma

146 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Jag fixade problemet big_smile dom hade satt sladdarna fel inne i baslådan -.- så allt var fasvänt smile nu basar den som &%@ haha. Men nu får jag EPA-traktor ljudet. När regplåt o lister skorrar tongue hur fixar man det?
Senast redigerat av kalmardezze (12 oktober 2010)

KÄlma

1 926 Inlägg
12 oktober 2010
kalmardezze skrev:
Jga fixade problemet big_smile dom hade satt sladdarne fel inne i baslådan -.- så allt var fasvänt smile nu basar den som en idiot haha. Men nu får jag EPA-traktor ljudet. När regplåt o lister skorrar tongue hur fixar man det?

Sätt något mjukt bakom regplåten..

O dämpa dörrar osv så bör det bli mindre..

146 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Spelis skrev:
kalmardezze skrev:
Jga fixade problemet big_smile dom hade satt sladdarne fel inne i baslådan -.- så allt var fasvänt smile nu basar den som en idiot haha. Men nu får jag EPA-traktor ljudet. När regplåt o lister skorrar tongue hur fixar man det?

Sätt något mjukt bakom regplåten..

O dämpa dörrar osv så bör det bli mindre..

Dämpa dörrarna. Menar du att man ska ta bort dörrsidan sen trycka dit dämpmatta? Är det bara att rycka bort dörrsidan eller?

KÄlma

DAVEO
513 Inlägg
12 oktober 2010
Ett väldigt enkelt sätt för att få lite mer tyst på tex regplåten är att sätta sånna "skav-kuddar" man sätter under fötter på stolar, om du förstår vad jag menar. Det Funkar oftast om man inte har en herrejössös-stereo. Sen får man väl se till att skruva åt allt lite extra och dämpa allt med någon form av dämpning.
Blekingebilradio har lite olika dämpmattor som funkar bra! Det kan du ha i dörrar och alla andra plåtytor m.m. Finns masssor med olika grejer man kan göra big_smile

SM 2a i Super Street Nowall 2012. Personbästa 2012: 155,3db (@49hz), i Mk2an.
SM 3a i Bassrace 149.9 2012, i Mk2an.
SM 3a i Super Street 1-2, 2011. Personbästa 2011: 154,5db (@35hz), i Mk3an.

146 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Davidzzon skrev:
Ett väldigt enkelt sätt för att få lite mer tyst på tex regplåten är att sätta sånna "skav-kuddar" man sätter under fötter på stolar, om du förstår vad jag menar. Det Funkar oftast om man inte har en herrejössös-stereo. Sen får man väl se till att skruva åt allt lite extra och dämpa allt med någon form av dämpning.
Blekingebilradio har lite olika dämpmattor som funkar bra! Det kan du ha i dörrar och alla andra plåtytor m.m. Finns masssor med olika grejer man kan göra big_smile

okej vad gutt big_smile tur att farsan precis köpt hem massa sånna te nya soffan haha. ska sno några sånna o testa. Får testa mig fram helt enkelt. Måste bara ta reda på hur man ta bort dörrsidorna på bilen så man inte råkar bryta av ngt

KÄlma

DAVEO
513 Inlägg
12 oktober 2010
Japp, Det finns även sånna ark du kan klippa till själv, då kan du klippa en som är som hela baksida nummerplåt smile

Är det i din 850 du bygger?

146 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Davidzzon skrev:
Japp, Det finns även sånna ark du kan klippa till själv, då kan du klippa en som är som hela baksida nummerplåt smile

aah. eller bygger och bygger. Köpte en fördigbygd låda med 2st 12" i smile basar som fan nu hehe. Får se hur det blir i framtiden men vill kunna använda bagaget lite om man ska frakta saker.

KÄlma

510 Inlägg
12 oktober 2010
Köp dig en handbok på biltema för 250kr. Guld värd, så slipper du "riva loss" nånting haha.

146 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Slimbastard skrev:
Köp dig en handbok på biltema för 250kr. Guld värd, så slipper du "riva loss" nånting haha.

är det haynes 850 handbok du menar? den tror jag farsan köpte te bilen när han hade den big_smile

KÄlma

510 Inlägg
12 oktober 2010
Precis. Då ser du hur du tar bort t.ex. dörrpaneler säkert och enkelt.

146 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Slimbastard skrev:
Precis. Då ser du hur du tar bort t.ex. dörrpaneler säkert och enkelt.

jasså så det finns i den med big_smile vad bra. tack så mycket

KÄlma

510 Inlägg
12 oktober 2010
Det står hur man plockar bort/ monterar allt som finns på bilen. Sätt dig o bläddra igenom den, det är som sagt guld värt. Har själv en 850 o dörrpanelerna är mycket lätta att lossa, bara man vet hur man ska göra

3 466 Inlägg
12 oktober 2010
Davidzzon skrev:

Kom ihåg att det kommer dra åt sig fukt som fan vilket inte är att rekommendera då utrymmet bakom nummerplåten kan vara väldigt känsligt för rost eftersom där är hål i plåten.

Jag skar till en bit av ett gammalt liggunderlag. Det håller fukten borta och nummerplåten skramlar inte ett skit.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

DAVEO
513 Inlägg
13 oktober 2010
Ja det funkar ju nästan bättre, iaf på saab och 850 med stora reflexramper oskit. Det kan föra oväsen.
Man får ju nästan se till att dämpa så fort som möjligt annars vibrerar skylten så att färgen lossar o kanterna och rost kommer. Så blev det på min bmw.. De är tråkigt.

3 466 Inlägg
13 oktober 2010
Davidzzon skrev:
Ja det funkar ju nästan bättre, iaf på saab och 850 med stora reflexramper oskit. Det kan föra oväsen.
Man får ju nästan se till att dämpa så fort som möjligt annars vibrerar skylten så att färgen lossar o kanterna och rost kommer. Så blev det på min bmw.. De är tråkigt.

De funkar på alla nummerskyltar.. Barar o skära ut en bit lika stor som nummerskylten o göra hål för skruvarna och skruva dit..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

146 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Någon som vet varför slutsteget lägger av när man höjer volymen? Är det för att basarna slår för mycket och slutsteget skyddar dom eller? Är inte så kunnig som sagt. Imorn ska jag dra om varenda sladd smile

KÄlma

2 914 Inlägg
14 oktober 2010
kalmardezze skrev:
Någon som vet varför slutsteget lägger av när man höjer volymen? Är det för att basarna slår för mycket och slutsteget skyddar dom eller? Är inte så kunnig som sagt. Imorn ska jag dra om varenda sladd smile

kan vara att du ger det förlite ström så det skyddar sig, men man ska passa sig för att he slutsteg förlite ström för det börjar jobba på ett onaturligt sätt så det går sönder,

Sök