4216
Sök

Passat 1,8t -01 Oljelampan lyser och piper 3 gånger.

8 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Tjenare garaget!

Jag är inte så duktig på motorer och har aldrig varit speciellt intresserad av motorer, men hoppas det går bra ändå!

Jag var ute och körde med min bil och oljelampan började blinka och pipa 3 gånger. I paniken stängde jag av min bil och ringde till brorsan som sa att det kanske är lite olja. Sen när jag nu slog på bilen igen och skulle köra så var allt frid och fröjd tills jag kom fram. Jag kollade oljan och det var inte lite så lite olja att bilen ska varna för det.

Så till frågan: vad kan detta bero på? har läst att det kan koksa igen i oljesilen osv, och att det kan vara givaren som är glapp (men då borde den väl lysa även fast jag slår av och på bilen?)

Hur jobbigt är det att göra rent oljesilen? går det att göra hemma utan lyft osv?

Tacksam för svar!

473 Inlägg
14 oktober 2010
Låter som om oljetrycket faller och att som du skriver silen bäckat igen
du kan bara fixa detta genom att du hissar upp den och tar ut oljan plockar ner oljetrågen och innanför där sitter silen , tvättar rent allt med kristallolja eller avfettning . på med tråget och ny olja så ska det troligtvis funka igen så vida inte oljepumpen är slut

Sök