Jag har googlat runt en del inför inkoppling av mina extraljus. Och jag har funnit att stift:
30 alltid är matning från batteriets plus vi en säkring.
86 alltid är styrningen.
Men i en del svar på olika forum så skiljer sig kopplingen åt för 87 och 85. På en del ställen står det att 87 skall kopplas till jord på bilen, och på andra forum står det att 85 ska kopplas till jorden. Samma gäller för matningen till extraljusen.
En del forum säger att 85:an ska mata extraljusen och andra säger att det är 87:an.
Beror det på hur relät är konstruerat? Mitt har en liten skiss på toppen enligt nedan:
30 är alltid inkommande matningsspänning (tex från batteri) 87/87a är alltid utgående matningsspänning (till förbrukare)
85 och 86 (styr reläspolen) är polaritetsoberoende, dvs det spelar ingen roll vilken man sätter på plus eller minus. Däremot finns det en kopplingsstandard som säger att 85 ska kopplas till minus (styrminus) och 86 till plus (styrplus), orsaken är att vissa relän har inbyggd skyddsdiod och monteringsstandarden för dioden är att katoden sitter på 86.
hej På ditt relä är det som dem säger, men det finns faktiskt udda relä som har samma siffror fast inte på samma ställe, dem kan kopplas på annat vis Har faktiskt råkat ut för det på en Claas rundbalspress
Ja, siffrorna kan sitta på olika ställen beroende på relä, men siffrornas betydelse ska vara samma på alla relän.
Man får även komma ihåg att ett relä kan (under förutsättning att höljet inte fungerar som minus) användas till att mata minusspäningar, det måste inte vara just plusspänning som används som matning till förbrukare.
Nu blev det överkurs för mig i de senaste inläggen...
Hur som helst så kopplade jag 85:an till jord och allt verkar fungera. Passade på att ta en bild och lägga upp på pixbox. Jag ska se om jag kan lägga upp den här. Annars länkar jag till pixboxen.