3203
Sök

740 tic B230ft -90 knackar!

139 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#1
tjenare, kan inte hitta felet på min motor,  bilen skenade upp i 1.9bars ladd, sen dog den, och har bytt turbo + grenrör nu, men bilen laddar endast 0.5 bar nu, tidigare 1.4, men laddar bara 0.5 bar nu, och så knackar den, låter som att det kommer från toppen, men kan inte se att det läker nån stanns, eller nå sprickor, Så funderar nu på om nånting annat kan ha åkt, som vevlager eller liknande


Sen funderar jag även varför bilen bara laddar 0.5bar nu, när den tidigare laddade 1.4, eller är det wastegaten som måste skruvas upp?

sen undrar jag också om det finns nå man borde veta om B230FT från just 1990, har för mig att det är nånting med dom som är riktigt dåligt


Mvh Enberg

Om603 Turbo!

402 Inlägg
15 oktober 2010
#2
enbergg skrev:
tjenare, kan inte hitta felet på min motor,  bilen skenade upp i 1.9bars ladd, sen dog den, och har bytt turbo + grenrör nu, men bilen laddar endast 0.5 bar nu, tidigare 1.4, men laddar bara 0.5 bar nu, och så knackar den, låter som att det kommer från toppen, men kan inte se att det läker nån stanns, eller nå sprickor, Så funderar nu på om nånting annat kan ha åkt, som vevlager eller liknande


Sen funderar jag även varför bilen bara laddar 0.5bar nu, när den tidigare laddade 1.4, eller är det wastegaten som måste skruvas upp?

sen undrar jag också om det finns nå man borde veta om B230FT från just 1990, har för mig att det är nånting med dom som är riktigt dåligt


Mvh Enberg

Låter inge kul du...går den på alla cylindrar? Kolla kompet på alla, du kanske har krökt någon stake eller bränt någon ventil.
Skriv lite mer hur motorn beter sig.

//Jocke

139 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#3
motorn går fint, bara det att den knackar... men komp var ju smart, det kan jag ju kolla upp, men den går på alla cylindrar, inge fel så sett, vi har då kört ca 20mil som motorn är just nu, men misstänker ev, att det är så att en lyftare är dålig, nånting i toppen dvs.. men jag vill veta vad det kan vara, å hur ja kollar det, innan jag lyfter ur toppen, sånt helvete med grenrör + insug...

Mvh enberg

Om603 Turbo!

402 Inlägg
15 oktober 2010
#4
enbergg skrev:
motorn går fint, bara det att den knackar... men komp var ju smart, det kan jag ju kolla upp, men den går på alla cylindrar, inge fel så sett, vi har då kört ca 20mil som motorn är just nu, men misstänker ev, att det är så att en lyftare är dålig, nånting i toppen dvs.. men jag vill veta vad det kan vara, å hur ja kollar det, innan jag lyfter ur toppen, sånt helvete med grenrör + insug...

Mvh enberg

Hmm okej, att den knackar det kan jue vara att vevlagrena fick sig en törn nör du piskade upp på 1.9 bar.
Men du skrev att den dog då?
Hur menar du, är den slog ifrån totalt när du gasade eller att motorn slutade gå efter det?
Låter konstigt att den bara laddar 0.5 nu också :S

139 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#5
jag vet faktist inte hur det gick till, köpte bilen trasig, men han sa att bilen rök så inni helvete, å som jag förstog så dog motorn bara efter ruset,

Men att den bara laddar 0,5 bar nu kan ju vara för att han bara är ställd på 0.5bar på WGn, vet inte riktigt hur vi gjorde, men turbon som sitter i nu hade jag i min 245a, å när vi mixtrade lite med kablarna så fick vi då upp han i  1.4bar sen vågade vi inte mer i en B21et, men sen körde vi stagit på 07-08 i ladd, men nu när vi lyfte ut grenröret + turbon å hivade ner det i min 740 så laddade den bara 0,5 så kanske bara behöver vrida upp WGn, sitter btw 940 turbo+grenrör,  men om vevlagrena fick sig en liten törn, tror du man vågar öka laddet till 1.1bar då? eller ska jag börja renovera min extra motor jag har ståendes? Mvh enberg

Om603 Turbo!

402 Inlägg
15 oktober 2010
#6
enbergg skrev:
jag vet faktist inte hur det gick till, köpte bilen trasig, men han sa att bilen rök så inni helvete, å som jag förstog så dog motorn bara efter ruset,

Men att den bara laddar 0,5 bar nu kan ju vara för att han bara är ställd på 0.5bar på WGn, vet inte riktigt hur vi gjorde, men turbon som sitter i nu hade jag i min 245a, å när vi mixtrade lite med kablarna så fick vi då upp han i  1.4bar sen vågade vi inte mer i en B21et, men sen körde vi stagit på 07-08 i ladd, men nu när vi lyfte ut grenröret + turbon å hivade ner det i min 740 så laddade den bara 0,5 så kanske bara behöver vrida upp WGn, sitter btw 940 turbo+grenrör,  men om vevlagrena fick sig en liten törn, tror du man vågar öka laddet till 1.1bar då? eller ska jag börja renovera min extra motor jag har ståendes? Mvh enberg

Okej, tycker jue att om tryck-klockan är inställd på 07 så borde den ladda samma i 740n men testa att vrida upp. LITE. tongue Knackar det mycke om lagrena så är det jue inte läga att fresta på. Därimot om den "tickar" från toppen så är det nog lugnare, kan jue vara ventilspelet som inte stämmer isf. De mekaniska gamla topparna har tendens att ticka gasnka mycke också när dom gått ett tag. Sitter som gummidämpare under tryckaren o dom brukar bli dåliga o falla sönder. Då tickar det mer.

139 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#7
ska fixa oljereturen så den inte sprutar ut olja, å så ska jag ställa laddet till 1.1bar å se om det håller, håller det inte så håller det inte, har ändå 2 näst intill kompletta motorer ståendes, ena har en 530 topp som bara gått 2000mil sen den togs ner splitt ny från hylla med lyftare och allt... tror bara den tickar fran toppen, låter då från toppe tycker jag, så vi får se hur det går! smile)

Om603 Turbo!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 oktober 2010
#8
Ja kolla kompet innan du gör nå mer, finner du inget svar där så är nog motorn okej. Skulle något med stakar eller ventiler vara skadat så borde det märkas.

Vevlagrena brukar inte knacka sådär precis, jag har kört ett par riktigt härliga ras men motorn har bara blivit tokslö på grund av de, aldrig låtit.

Edit: förresten, du har inte kollat om nån tryckslang eller nå läcker? Du kan ju ha blåst insugspackningen eller vad som helst om laddet rusade...
Senast redigerat av Bensinskallen (15 oktober 2010)


139 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#9
Åh Tack för tippset, där sa du nånting som jag totalt glömt bort!!

Om603 Turbo!

139 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#10
bilen tickar helt klart, och det låter från toppen, så måste ju räcka att byta topp, dock är det inte det roligaste att göra, men jag hoppas att det räcker!!!

Om603 Turbo!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 oktober 2010
#11
enbergg skrev:
bilen tickar helt klart, och det låter från toppen, så måste ju räcka att byta topp, dock är det inte det roligaste att göra, men jag hoppas att det räcker!!!

Jorå byta topp är riktigt fint wink

De enda dryga är att få bort alla jävla packningsrester från blocket utan att det ramlar ner för mycket i motorn. Oljebyte ett litet ta efter toppbyte är ju att rekommendera wink



Sök