3563
Sök

Motorbygge b23et

236 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#1
tjabba , Mina planer för 2011 blir 300 snurrbo hästar.

denna setup :
B23et balanserat o-ringat block samt nya lager osv.
toppen blir 531 portad , och dubbla ventil fjädrar. med kg kam. insuget blir matchportad med tre tums spjäll.
grenrör blir klracings snik variant med t70 turbo, samt alu ic .ställbart kamdrev. msd tändspole med box så varvstopp kan ställas.. spridare? gröna r-spridare? räcker det? , soppan styrs av Ms.. tre tum ifrån turbo..btr
Laddtryck? 1,5 ?

Drivlina 260 zf låda , aussielocker. 3:75 utvxl

några tips idéer? är ute efter 300 hk. har jag missat någon detalj? vad ska man våga ladda?

Hoppas det finns svar tongue Mvh


4 Inlägg
18 oktober 2010
#2
ladda 2bar ;P


925 Inlägg
18 oktober 2010
#3
NeXz skrev:
tjabba , Mina planer för 2011 blir 300 snurrbo hästar.

denna setup :
B23et balanserat o-ringat block samt nya lager osv.
toppen blir 531 portad , och dubbla ventil fjädrar. med kg kam. insuget blir matchportad med tre tums spjäll.
grenrör blir klracings snik variant med t70 turbo, samt alu ic .ställbart kamdrev. msd tändspole med box så varvstopp kan ställas.. spridare? gröna r-spridare? räcker det? , soppan styrs av Ms.. tre tum ifrån turbo..btr
Laddtryck? 1,5 ?

Drivlina 260 zf låda , aussielocker. 3:75 utvxl

några tips idéer? är ute efter 300 hk. har jag missat någon detalj? vad ska man våga ladda?

Hoppas det finns svar tongue Mvh

Måste du ladda över 1,0 bar för att nå 300hk så har du misslyckats.
Men, det är bara fördel att hålla trycket nere. Då fungerar turbon som den ska, inte som en varmluftsmaskin.

Mats

236 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#4
okej men vad tror du om denna setup? kan jag närma mig 300 hk med 1 bars laddtryck? , om du har en stor intercooler så lär det inte bli varmtluft vid 1,5bar..


10 287 Inlägg
18 oktober 2010
#5
Nej inte "varmluft" men "varmare".
En intercooler har en viss verkningsgrad och tvingar du turbon att jobba så att den pumpar luft med högre temperatur (dvs lägre verkningsgrad hos kompressorn) så höjs temperaturen på utluften från intercoolern. Och tio graders höjning ger ca 3 procent i effektförlust.
Inom vissa gränser är det ok att pumpa på "lite extra" men man kommer till en punkt där man får en "lavineffekt" pga att turbons lufttemp ökar => högre insugstemp => måste ladda mera för att bibehålla effekt => högre tryckförlust över intercoolern => måste ladda ännu mera etc.

/Göran

NeXz skrev:
okej men vad tror du om denna setup? kan jag närma mig 300 hk med 1 bars laddtryck? , om du har en stor intercooler så lär det inte bli varmtluft vid 1,5bar..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

236 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#6
okej , där fick jag mig en ordentlig förklaring.. men fortfarande? 300hk?  möjligt? eller är jag helt ute o cyklar i badkaret..


88 Inlägg
18 oktober 2010
#7
blir nog en bra setup de där micke big_smile


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 oktober 2010
#8
om jag skulle klaga på nått så är det 3 tums spjäll på ett original insug och att du kommer använda kl:s snikgrenrör
det billiga grenröret är skräp bättre att köra på ett portat original eller köpa ett riktigt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

556 Inlägg
18 oktober 2010
#9
satsa på lite större spridare när du ändå kör ms, 968:or kör du nästan max vid 300 häst

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

402 Inlägg
19 oktober 2010
#10
NeXz skrev:
tjabba , Mina planer för 2011 blir 300 snurrbo hästar.

denna setup :
B23et balanserat o-ringat block samt nya lager osv.
toppen blir 531 portad , och dubbla ventil fjädrar. med kg kam. insuget blir matchportad med tre tums spjäll.
grenrör blir klracings snik variant med t70 turbo, samt alu ic .ställbart kamdrev. msd tändspole med box så varvstopp kan ställas.. spridare? gröna r-spridare? räcker det? , soppan styrs av Ms.. tre tum ifrån turbo..btr
Laddtryck? 1,5 ?

Drivlina 260 zf låda , aussielocker. 3:75 utvxl

några tips idéer? är ute efter 300 hk. har jag missat någon detalj? vad ska man våga ladda?

Hoppas det finns svar tongue Mvh

Är du bara ute efter 300 hk så tar du i lite väl tycker jag.
3" spjäll finns ingen anledning.
Porta toppen behövs igentligen inte heller, men skaffa en bra kam o dubbla ventilfjädrar.
Kör med orginal grenrör o en 19t turbo.
Oringa blocket är inte heller något du behöver göra, skaffa lite bättre topplockbultar från sten parner ist.
En bra aluintercooler är iaf ett måste då orginal inte kyler bra o kan hoppa isär i gavlarna.
R-spridarna räcker utan problem till den effekten också om du inte hade tänkt köra på etanol.
3" downpipe o avgas för att få bort mottrycket.
Ladda ca 1.2-1.3 så har du över 300hk utan problem.

//Jocke

236 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#11
Okej, om jag får ur mer än 300 så klagar jag inte. T70 för stor? Lär funka bra med extraktor o portat . 3 tums spjäll , varför inte? Kommer ha det ut ifrån turbo o till ic.


402 Inlägg
19 oktober 2010
#12
NeXz skrev:
Okej, om jag får ur mer än 300 så klagar jag inte. T70 för stor? Lär funka bra med extraktor o portat . 3 tums spjäll , varför inte? Kommer ha det ut ifrån turbo o till ic.

Allt jag säger är bara att jag tycker du krånglar till det. Som 3" spjäll tex, varför ska du ha det? du kommer inte få mer effekt. 3" tryckrör finns inte heller någon anledning. Visst om du ska upp mot 500-600 hk att du kanske måste titta på större späll mm. men till den lilla effekt du ska ha så är det väldigt enkelt med orginalgrejer utan att krångla o lägga massa pengar på sånt som inte behövs.

//Jocke

10 287 Inlägg
19 oktober 2010
#13
Som Hedlisch säger - 3" är bara krångel för 300Hkr. Lägg pengar/energi på ett bra grenrör och på att hitta en 531 som inte är sönderportad.

Jag bromsade 280Hkr med orörd 531 med VX3 kam med ett 15G/16T, orginal IC och 1.2 i laddtryck.
(och fick en motor som var förbannat trevlig....)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

236 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#14
okej, ja om det inte behövs så känns det onödigt att sätta dit. vill få 300 riktiga hästar , inte något folk lägger en myt om att dom har 300 hk för dom höjt laddtryck på en orginal etc. när man ändå håller på så är det inte överdrivet jobbigt och svetsa om spjällhuset. om jag ska nå 350 hk då?  t4 aggregat?  antar att det är spridarna som sätter stopp om jag ska köra på Rspridare. , ang grenrör.. ska man ha extern eller intern wg?  hört massvis med krångel med wg fjädrarna.. , resten av setupen? klarar den effekten eller är det något man kan köra en repa med sen är det bara o bygga om? om det är mappat ordentligt delvis inge '''chans'' mappning.. känns för enkelt och få ut dom hästarna. så varför inte få ut 40 till när man ändå håller på, portning av toppen , fin kam , större spridare. så har jag nog dom 40 hästarna.? mvh


10 287 Inlägg
19 oktober 2010
#15
Bestäm dig. Jag vet hur frestande det är med "bara lite till" hela tiden men det är inte gratis. Redan 300 bromsade hkr rör på sig bra i en 240 om den är hyfsat lätt.
Det är jätteviktig att bestämma sig - jag har sett massor av byggen som har runnit ut i sanden för att dom som byggde hela tiden ville ha "lite till" under tiden dom byggde.

Och passa dig för portade 531:or. Det dräller av sönderportade sådana och insugssidan behöver man inte porta upp såvida du inte skall ha massor med pulver (och då får man dålig körbarhet på låga varv som ett brev på posten).

Och 300Hkr? - då kör man intern wg i turbon. Krångla inte sönder bygget.

/Göran



NeXz skrev:
så varför inte få ut 40 till när man ändå håller på,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

236 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#16
okej. kanon . då blire att porta avgasidan och polera kanalerna samt mirafrästa ventilsäten  samt dubbla fjädrar. , + renovering.  kammen blir ifrån kg ska ringa o prata med honom i slutet av veckan. ang turbo? t70 blir lagom för stort vad jag förstår , så t04? funkar? eller har du/ni några andra tips på turbo?. mvh


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2010
#17
NeXz skrev:
okej. kanon . då blire att porta avgasidan och polera kanalerna samt mirafrästa ventilsäten  samt dubbla fjädrar. , + renovering.  kammen blir ifrån kg ska ringa o prata med honom i slutet av veckan. ang turbo? t70 blir lagom för stort vad jag förstår , så t04? funkar? eller har du/ni några andra tips på turbo?. mvh

det beror ju på hur mycket du vill lägga ut på en turbo ...
19t är ju ganska bra . men tycker  själv t3\t4 är grymt roliga smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

402 Inlägg
19 oktober 2010
#18
NeXz skrev:
okej. kanon . då blire att porta avgasidan och polera kanalerna samt mirafrästa ventilsäten  samt dubbla fjädrar. , + renovering.  kammen blir ifrån kg ska ringa o prata med honom i slutet av veckan. ang turbo? t70 blir lagom för stort vad jag förstår , så t04? funkar? eller har du/ni några andra tips på turbo?. mvh

Kolla på mitt recept, motorn är bromsad över 300hk.

//Jocke

236 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#19
turboforssen skrev:
NeXz skrev:
okej. kanon . då blire att porta avgasidan och polera kanalerna samt mirafrästa ventilsäten  samt dubbla fjädrar. , + renovering.  kammen blir ifrån kg ska ringa o prata med honom i slutet av veckan. ang turbo? t70 blir lagom för stort vad jag förstår , så t04? funkar? eller har du/ni några andra tips på turbo?. mvh

det beror ju på hur mycket du vill lägga ut på en turbo ...
19t är ju ganska bra . men tycker  själv t3\t4 är grymt roliga smile

okej :p ja en t4 är inte så farligt dyra. tänkte du på dom ifrån kl tex? om man köper en ny sådan lär den hålla en säsong minst hehe


236 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#20
Hedlisch skrev:
NeXz skrev:
okej. kanon . då blire att porta avgasidan och polera kanalerna samt mirafrästa ventilsäten  samt dubbla fjädrar. , + renovering.  kammen blir ifrån kg ska ringa o prata med honom i slutet av veckan. ang turbo? t70 blir lagom för stort vad jag förstår , så t04? funkar? eller har du/ni några andra tips på turbo?. mvh

Kolla på mitt recept, motorn är bromsad över 300hk.

//Jocke

ja va ganska likt det jag bygger hade precis lika spridare på min gamla snurra. känns som dom inte räcker till? hur lyckas man skjuta en kolv? haha



Sök