3187
Sök

Startproblem volvo 740

StukFöreBruk
134 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjo alla! Jag har ett problem med min volvo 740 gle. Jag skulle åka hem från jobbet häromdan, men han startade inte. Han drog kanske runt motorn 1 varv sen stendöd. Fick starthjälp från en vän och åkte hem. Satte in ett nyladdat batterie och starta kalas bra! Sen dagen efter när jag skulle hem, gjorde han precis samma sak :S Sen har han hållit på så, så förra helgen var jag i stan och han gjorde likadant, rätt var det var så gick hastighetsmätaren och varvräknaren upp när jag bromsa, och lyset blev as kasst :S Så pass förstår jag att det är ett elfel, jordfel...Det är något som drar ut ström  något grymt! En del säger att det kan vara jordflätan, men den som sitter  från motorn till karossen är det inge fel på..men det finns två?.Jag behöver hjälp! Så någon "el kunnig" där ute, kanske kan hjälpa mig wink Tack på förhand!
Senast redigerat av kardanknut (19 oktober 2010)

Egen företagare
864 Inlägg
19 oktober 2010
#2
Du har ju en från batteri till kaross också. Men kolla över kablarna vid generatorn, kan vara jordkabeln på den som är trasig.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2010
#3
kolla så att inga lampor lyser när du stängt av bilen. lamporna i dörrarna brukar va ett problem eller bagaget

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Egen företagare
864 Inlägg
19 oktober 2010
#4
turboforssen skrev:
kolla så att inga lampor lyser när du stängt av bilen. lamporna i dörrarna brukar va ett problem eller bagaget

Om ditt batteri är riktigt så ska inte en liten lampa orka dra ur all ström.
Glömde själv att släcka lamporna i tacket på min 740 A-traktor en gång. den stod i 3 dagar innan jag såg det, men den startade så fint ändå.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2010
#5
snurbo_diesel skrev:
turboforssen skrev:
kolla så att inga lampor lyser när du stängt av bilen. lamporna i dörrarna brukar va ett problem eller bagaget

Om ditt batteri är riktigt så ska inte en liten lampa orka dra ur all ström.
Glömde själv att släcka lamporna i tacket på min 740 A-traktor en gång. den stod i 3 dagar innan jag såg det, men den startade så fint ändå.

många bäckar små ......

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

StukFöreBruk
134 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#6
snurbo_diesel skrev:
Du har ju en från batteri till kaross också. Men kolla över kablarna vid generatorn, kan vara jordkabeln på den som är trasig.

Okej ska kolla det big_smile tackar! Någon mer ?

747 Inlägg
19 oktober 2010
#7
Eller som min 745 GLT 16v idag. Körde till jobbet. Sen ska hem från jobbet så vill han inte starta. Bränslerelä ? För hör inte pumpen. Fast har inte tänkt på om den låter så mkt innan.

Hoppas de är okej att låna detta forum lite smile

Älgahäng Räjsing Club

Egen företagare
864 Inlägg
19 oktober 2010
#8
horsekiller skrev:
Eller som min 745 GLT 16v idag. Körde till jobbet. Sen ska hem från jobbet så vill han inte starta. Bränslerelä ? För hör inte pumpen. Fast har inte tänkt på om den låter så mkt innan.

Hoppas de är okej att låna detta forum lite smile

Det är väll så att pumpen startar just när du vrider på tändningen, sen går den inte förens startmotorn går.
Är väll bara 230E som pumpen går hela tiden på. Om inte jag minns helt fel.

Kolla säkringarna och sånt till att börja med.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

747 Inlägg
19 oktober 2010
#9
snurbo_diesel skrev:
horsekiller skrev:
Eller som min 745 GLT 16v idag. Körde till jobbet. Sen ska hem från jobbet så vill han inte starta. Bränslerelä ? För hör inte pumpen. Fast har inte tänkt på om den låter så mkt innan.

Hoppas de är okej att låna detta forum lite smile

Det är väll så att pumpen startar just när du vrider på tändningen, sen går den inte förens startmotorn går.
Är väll bara 230E som pumpen går hela tiden på. Om inte jag minns helt fel.

Kolla säkringarna och sånt till att börja med.

Jo det vet jag men den starta inte alls. Har kollat säkring. Får kolla relät imorn när jag kommer till jobbet. Men det skrivs mkt på andra forum att dom fått byta styrenhet. Standrad fel eller ?

Älgahäng Räjsing Club

Egen företagare
864 Inlägg
19 oktober 2010
#10
horsekiller skrev:
snurbo_diesel skrev:
horsekiller skrev:
Eller som min 745 GLT 16v idag. Körde till jobbet. Sen ska hem från jobbet så vill han inte starta. Bränslerelä ? För hör inte pumpen. Fast har inte tänkt på om den låter så mkt innan.

Hoppas de är okej att låna detta forum lite smile

Det är väll så att pumpen startar just när du vrider på tändningen, sen går den inte förens startmotorn går.
Är väll bara 230E som pumpen går hela tiden på. Om inte jag minns helt fel.

Kolla säkringarna och sånt till att börja med.

Jo det vet jag men den starta inte alls. Har kollat säkring. Får kolla relät imorn när jag kommer till jobbet. Men det skrivs mkt på andra forum att dom fått byta styrenhet. Standrad fel eller ?

Kolla reläet du, har du tur är det ju det som är fel, kan väll vara boxen, vet inte om det är vanligt eller inte. Håller mig mest till diesel bilar så jag är ingen expert på ju det iaf.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

21 761 Inlägg
19 oktober 2010
#11
kardanknut skrev:
Det är något som drar ut ström  något grymt! En del säger att det kan vara jordflätan, men den som sitter  från motorn till karossen är det inge fel på..men det finns två?.

Jag har aldrig haft en 740, men batterikablarna borde sitta på samma sätt som på 240. I så fall går det en kort jordkabel till karossen nära batteriet och sedan en längre kabel till motorblocket, ta loss dem och rengör kontaktytorna+kabelskorna.

Kika även hur det ser ut där kablarna sitter fast inuti polskorna, det kan vara en massa ärg och trasiga kardeler där. Om det är på det sättet så byts kablarna ut mot nya. Titta även på pluskabelskon om det ser dåligt ut.

Jordflätan mellan ventilkåpan och torpedväggen är väl bara till för avstörning har jag för mig, minns dock inte riktigt. smile

StukFöreBruk
134 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
kardanknut skrev:
Det är något som drar ut ström  något grymt! En del säger att det kan vara jordflätan, men den som sitter  från motorn till karossen är det inge fel på..men det finns två?.

Jag har aldrig haft en 740, men batterikablarna borde sitta på samma sätt som på 240. I så fall går det en kort jordkabel till karossen nära batteriet och sedan en längre kabel till motorblocket, ta loss dem och rengör kontaktytorna+kabelskorna.

Kika även hur det ser ut där kablarna sitter fast inuti polskorna, det kan vara en massa ärg och trasiga kardeler där. Om det är på det sättet så byts kablarna ut mot nya. Titta även på pluskabelskon om det ser dåligt ut.

Jordflätan mellan ventilkåpan och torpedväggen är väl bara till för avstörning har jag för mig, minns dock inte riktigt. smile

Tack smile

StukFöreBruk
134 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#13
Ingen mer händig som kan förstå sig på mitt problem? Har genom sökt nästan hela bilen nu...sitter fortfarande i samma sits hmm hjälp?!?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2010
#14
kardanknut skrev:
Ingen mer händig som kan förstå sig på mitt problem? Har genom sökt nästan hela bilen nu...sitter fortfarande i samma sits hmm hjälp?!?

har du kollat att den laddar ordentligt ???? du kan också testa att sätta en startkabel mellan minus och motorn
för att se om det blir bättre då smile om den inte drar ut batteriet då så är det fel på nån jord .
men som sagt kolla att den laddar bra ..

min bil ladda dåligt när jorden till motor hade dålig kontakt och drog ur ett batteri på ca 1 vecka.
men när man väl fått igång den så gick den som den skulle

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

StukFöreBruk
134 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#15
Okej aa jag testade att dra en startkabel från minus till motorn för ett tag sen, han gick ett tag sen så krånglade han igen. Och laddade gjorde han inte, tog man loss minuspolen och hade på bilen med ljusen på, så antingen slocknade ljusen halvt eller så dog bilen helt tongue

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 december 2010
#16
kardanknut skrev:
Okej aa jag testade att dra en startkabel från minus till motorn för ett tag sen, han gick ett tag sen så krånglade han igen. Och laddade gjorde han inte, tog man loss minuspolen och hade på bilen med ljusen på, så antingen slocknade ljusen halvt eller så dog bilen helt tongue

då ligger ju ditt fel vid generatorn... kolla kolet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

StukFöreBruk
134 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#17
turboforssen skrev:
kardanknut skrev:
Okej aa jag testade att dra en startkabel från minus till motorn för ett tag sen, han gick ett tag sen så krånglade han igen. Och laddade gjorde han inte, tog man loss minuspolen och hade på bilen med ljusen på, så antingen slocknade ljusen halvt eller så dog bilen helt tongue

då ligger ju ditt fel vid generatorn... kolla kolet

Kolen har vi kollat, men jag tror den funkar nu. det var nog dålig jord i generatorn tongue tack ska du ha smile
Senast redigerat av kardanknut (15 december 2010)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 december 2010
#18
kardanknut skrev:
turboforssen skrev:
kardanknut skrev:
Okej aa jag testade att dra en startkabel från minus till motorn för ett tag sen, han gick ett tag sen så krånglade han igen. Och laddade gjorde han inte, tog man loss minuspolen och hade på bilen med ljusen på, så antingen slocknade ljusen halvt eller så dog bilen helt tongue

då ligger ju ditt fel vid generatorn... kolla kolet

Kolen har vi kollat, men jag tror den funkar nu. det var nog dålig jord i generatorn tongue tack ska du ha smile

det är lugnt:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök