Mogel skrev:
Rensvinf skrev:
Ska du ha en mätare till så hade jag röstat på oljetemp. Både av egen erfarenhet och av att ha sett andra köra sina bilar - så skulle jag från höften påstå att folk överlag har dålig koll på när bilen nått en ok oljetemp. För motorns välbefinnande så bör man väl inte övervarva en motor innan den nått en ok oljetemp. Min nuvarande bil med bmw M motor får inte varvas över typ 4000 varv innan oljan nått en viss temperatur och när jag köpte bilen slog det mig att det faktiskt tar en viss tid innan oljan går upp i rätt temperatur. Vad vattentemperaturen (som väl alla bilar visar?) säger är ju inte det samma som vad oljan har för temp. Eller har jag fel?
Du har säkert rätt. Men om vatten tempen är ok borde inte oljan också vara de då?
Jag kan iallefall rekomendera en volt mätare det kan man knappt klara sig utan..
Motortempen kommer efter vattentempen och kan ibland till och med gå om. Jag har alla dessa mätare i Vetten och brukar hålla koll på dessa temper, man ska inte gasa alltför mycket innan oljetempen når en anständig nivå....gissningsvis 90-100 grader.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!