2695
Sök

Vilken mätare är nödvändig?

930 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har köpt mig en tryckmätare, men jag hade tänkt att ha en till att ha i a-stolpen då jag tyckte det skulle se lite tunt ut om det bara satt en där, så jag undrar vad för mätare man har nytta av? som inte är alldeles för krånglig att koppla in, Hade nämligen tänkt att inhandla det idag så snabba svar uppskattas mycket:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

3 354 Inlägg
21 oktober 2010
#2
voltmätare, laddmätare till generatorn, oljetemp, oljetryck, bara att välja wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

528 Inlägg
21 oktober 2010
#3
Ska du ha en mätare till så hade jag röstat på oljetemp.  Både av egen erfarenhet och av att ha sett andra köra sina bilar  - så skulle jag från höften påstå att folk överlag har dålig koll på när bilen nått en ok oljetemp.   För motorns välbefinnande så bör man väl inte övervarva en motor innan den nått en ok oljetemp.   Min nuvarande bil med bmw M motor får inte varvas över typ 4000 varv innan oljan nått en viss temperatur och  när jag köpte bilen slog det mig att det faktiskt tar en viss tid innan oljan går upp i rätt temperatur.  Vad vattentemperaturen (som väl alla bilar visar?) säger är ju inte det samma som vad oljan har för temp. Eller har jag fel?

KUNG
441 Inlägg
21 oktober 2010
#4
Rensvinf skrev:
Ska du ha en mätare till så hade jag röstat på oljetemp.  Både av egen erfarenhet och av att ha sett andra köra sina bilar  - så skulle jag från höften påstå att folk överlag har dålig koll på när bilen nått en ok oljetemp.   För motorns välbefinnande så bör man väl inte övervarva en motor innan den nått en ok oljetemp.   Min nuvarande bil med bmw M motor får inte varvas över typ 4000 varv innan oljan nått en viss temperatur och  när jag köpte bilen slog det mig att det faktiskt tar en viss tid innan oljan går upp i rätt temperatur.  Vad vattentemperaturen (som väl alla bilar visar?) säger är ju inte det samma som vad oljan har för temp. Eller har jag fel?

Du har säkert rätt. Men om vatten tempen är ok borde inte oljan också vara de då? hmm 

Jag kan iallefall rekomendera en volt mätare det kan man knappt klara sig utan.. smile


930 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#5
Men jag kan nästan tro lite så att när vattentempen är uppe lite så BORDE ju nästan oljan vara någorlunda varm för att man ska kunna gasa lite mer iaf, visst det tar ju lite längre tid för olja att värmas. men samtidigt så funkar min vattentemp i bilen grymt konstigt. för när man står på tomgång och låter den stå 10-15 min och gasar någon gång ibland så går mätaren upp och ställer sig i mitten av mätarn, men när man kör med den, jag kan köra 3-4 mil ibland utan att ens mätarn knappt rörts sig :S samt när man kört länge så går den inte ens upp en tredjedel av mätarn när man kör, så jag förstår inte riktigt hur den mätarn lever sitt liv,

Mogel: vad har man för nytta av en volt mätare då? jag har inget direkt billjud så har ju egentligen ingenting att övervaka förutom hur mycket kräm det är i batteriet^^

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

629 Inlägg
21 oktober 2010
#6
Jimpstyle skrev:
Men jag kan nästan tro lite så att när vattentempen är uppe lite så BORDE ju nästan oljan vara någorlunda varm för att man ska kunna gasa lite mer iaf, visst det tar ju lite längre tid för olja att värmas. men samtidigt så funkar min vattentemp i bilen grymt konstigt. för när man står på tomgång och låter den stå 10-15 min och gasar någon gång ibland så går mätaren upp och ställer sig i mitten av mätarn, men när man kör med den, jag kan köra 3-4 mil ibland utan att ens mätarn knappt rörts sig :S samt när man kört länge så går den inte ens upp en tredjedel av mätarn när man kör, så jag förstår inte riktigt hur den mätarn lever sitt liv,

Mogel: vad har man för nytta av en volt mätare då? jag har inget direkt billjud så har ju egentligen ingenting att övervaka förutom hur mycket kräm det är i batteriet^^

Du har nog en dålig termostat...

Skulle också rösta för oljetemp!
Senast redigerat av Oxygen (21 oktober 2010)


930 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#7
Oxygen skrev:
Jimpstyle skrev:
Men jag kan nästan tro lite så att när vattentempen är uppe lite så BORDE ju nästan oljan vara någorlunda varm för att man ska kunna gasa lite mer iaf, visst det tar ju lite längre tid för olja att värmas. men samtidigt så funkar min vattentemp i bilen grymt konstigt. för när man står på tomgång och låter den stå 10-15 min och gasar någon gång ibland så går mätaren upp och ställer sig i mitten av mätarn, men när man kör med den, jag kan köra 3-4 mil ibland utan att ens mätarn knappt rörts sig :S samt när man kört länge så går den inte ens upp en tredjedel av mätarn när man kör, så jag förstår inte riktigt hur den mätarn lever sitt liv,

Mogel: vad har man för nytta av en volt mätare då? jag har inget direkt billjud så har ju egentligen ingenting att övervaka förutom hur mycket kräm det är i batteriet^^

Du har nog en dålig termostat...

Skulle också rösta för oljetemp!

Okej, hur krångligt är det att koppla in en sån då?smile

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

KUNG
441 Inlägg
21 oktober 2010
#8
Jimpstyle skrev:
Mogel: vad har man för nytta av en volt mätare då? jag har inget direkt billjud så har ju egentligen ingenting att övervaka förutom hur mycket kräm det är i batteriet^^

Man ser ju att generatorn laddar som den ska.. Men som dom andra säger så funkar väl en oljatemp.


930 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#9
Tror det blir en volt eller vatten temp, får se det. olje temp verkar krångligt att koppla in då man måste köpa massa annat också

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

7 120 Inlägg
21 oktober 2010
#10
Oljetemp är bra skit!

Edit: För som folk skriver så tar det mycket längre tid innan oljan är varm!
Senast redigerat av Aerodynamik (21 oktober 2010)

3 120 Inlägg
21 oktober 2010
#11
Mogel skrev:
Rensvinf skrev:
Ska du ha en mätare till så hade jag röstat på oljetemp.  Både av egen erfarenhet och av att ha sett andra köra sina bilar  - så skulle jag från höften påstå att folk överlag har dålig koll på när bilen nått en ok oljetemp.   För motorns välbefinnande så bör man väl inte övervarva en motor innan den nått en ok oljetemp.   Min nuvarande bil med bmw M motor får inte varvas över typ 4000 varv innan oljan nått en viss temperatur och  när jag köpte bilen slog det mig att det faktiskt tar en viss tid innan oljan går upp i rätt temperatur.  Vad vattentemperaturen (som väl alla bilar visar?) säger är ju inte det samma som vad oljan har för temp. Eller har jag fel?

Du har säkert rätt. Men om vatten tempen är ok borde inte oljan också vara de då? hmm 

Jag kan iallefall rekomendera en volt mätare det kan man knappt klara sig utan.. smile

Nä när vattnet är varmt har jag knappt 30-40 grader på oljan, tar längre tid än man tror innan oljan når driftstemp.


3 259 Inlägg
21 oktober 2010
#12
viccoA skrev:
Nä när vattnet är varmt har jag knappt 30-40 grader på oljan, tar längre tid än man tror innan oljan når driftstemp.

Precis, oljan tar mycket längre tid på sig att bli varm än kylarvattnet!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

930 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#13
Många av er verkar rekomendera olje temp, men jag tycker det verkar så krångligt att koppla in det:S någon som kan förklara exakt hur man ska göra isåfall?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

KUNG
441 Inlägg
21 oktober 2010
#14
viccoA skrev:
Mogel skrev:
Rensvinf skrev:
Ska du ha en mätare till så hade jag röstat på oljetemp.  Både av egen erfarenhet och av att ha sett andra köra sina bilar  - så skulle jag från höften påstå att folk överlag har dålig koll på när bilen nått en ok oljetemp.   För motorns välbefinnande så bör man väl inte övervarva en motor innan den nått en ok oljetemp.   Min nuvarande bil med bmw M motor får inte varvas över typ 4000 varv innan oljan nått en viss temperatur och  när jag köpte bilen slog det mig att det faktiskt tar en viss tid innan oljan går upp i rätt temperatur.  Vad vattentemperaturen (som väl alla bilar visar?) säger är ju inte det samma som vad oljan har för temp. Eller har jag fel?

Du har säkert rätt. Men om vatten tempen är ok borde inte oljan också vara de då? hmm 

Jag kan iallefall rekomendera en volt mätare det kan man knappt klara sig utan.. smile

Nä när vattnet är varmt har jag knappt 30-40 grader på oljan, tar längre tid än man tror innan oljan når driftstemp.

Ofan kanske man ska fixa oljetemp då... smile   Frågan är ju om det är så viktigt på en bil utan turbo

Edit:; Såg att han hade snurbo... smile
Senast redigerat av Mogel (21 oktober 2010)


930 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#15
Jag var inne på mekonomen idag och kollade och dom hade ingen voltmätare inne men vattentemp hade dom, men känns ju som att oljetemp är ganska bra att ha men finns det någon vänlig själ som kan förklara hur man installerar en sådan? då jag antar att allt som behövs inte kommer med mätarn=/

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

499 Inlägg
21 oktober 2010
#16
Bredbandslambda, oljetemp, oljetryck och laddtryck. Det räcker långt.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
21 oktober 2010
#17
Mogel skrev:
Rensvinf skrev:
Ska du ha en mätare till så hade jag röstat på oljetemp.  Både av egen erfarenhet och av att ha sett andra köra sina bilar  - så skulle jag från höften påstå att folk överlag har dålig koll på när bilen nått en ok oljetemp.   För motorns välbefinnande så bör man väl inte övervarva en motor innan den nått en ok oljetemp.   Min nuvarande bil med bmw M motor får inte varvas över typ 4000 varv innan oljan nått en viss temperatur och  när jag köpte bilen slog det mig att det faktiskt tar en viss tid innan oljan går upp i rätt temperatur.  Vad vattentemperaturen (som väl alla bilar visar?) säger är ju inte det samma som vad oljan har för temp. Eller har jag fel?

Du har säkert rätt. Men om vatten tempen är ok borde inte oljan också vara de då? hmm 

Jag kan iallefall rekomendera en volt mätare det kan man knappt klara sig utan.. smile

Motortempen kommer efter vattentempen och kan ibland till och med gå om. Jag har alla dessa mätare i Vetten och brukar hålla koll på dessa temper, man ska inte gasa alltför mycket innan oljetempen når en anständig nivå....gissningsvis 90-100 grader.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 oktober 2010
#18
Oljetemp eller oljetryck, det förstnämnda är väl viktigaste då de flesta ju bilar har en varningslampa som lyser ifall trycket blir lågt smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 oktober 2010
#19
te_wik skrev:
Oljetemp eller oljetryck, det förstnämnda är väl viktigaste då de flesta ju bilar har en varningslampa som lyser ifall trycket blir lågt smile



Mvh Tommy

Men vissa har ju sånt original cool
Eller hur te_wik? wink

haha tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 oktober 2010
#20
LeafBox skrev:
te_wik skrev:
Oljetemp eller oljetryck, det förstnämnda är väl viktigaste då de flesta ju bilar har en varningslampa som lyser ifall trycket blir lågt smile



Mvh Tommy

Men vissa har ju sånt original cool
Eller hur te_wik? wink

haha tongue

Haha, jodu. Men på min sitter det inte original, CD modellerna av audi 100 hade nog det original, men min saknar (saknade) dom.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök