3518
Sök

Audi A4 Läcker vatten(?) in i kupén på golvet?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 oktober 2010
WhiiteCrystal skrev:
te_wik skrev:
WhiiteCrystal skrev:
Nej jag har ingen taklucka.
Jag har försökt att kolla när det regnar om jag ser var det kommer in men ser ingenting mer än att dagen efter är det en stor pöl i bilen.
Ser inga rinningar vid rutan heller? Det är ett stort problem i alla fall....

mvh A

Ok, nu vet jag inte om A4an har säkringscentralen just under vindrutan vid torpedväggen men om så är fallet kan också vara ett möjligt ställe för vattnet att komma in.

Mvh Tommy

Den sitter neranför rutan precis när man öppnat dörren, precis. Ok, då ska jag kolla där också.
Tack för tipset! smile

Sitter den i instumentbrädan så har den nog inget med saken att göra, jag menar under huven just under vindrutan.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

14 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
WhiiteCrystal skrev:
te_wik skrev:

Ok, nu vet jag inte om A4an har säkringscentralen just under vindrutan vid torpedväggen men om så är fallet kan också vara ett möjligt ställe för vattnet att komma in.

Mvh Tommy

Den sitter neranför rutan precis när man öppnat dörren, precis. Ok, då ska jag kolla där också.
Tack för tipset! smile

Sitter den i instumentbrädan så har den nog inget med saken att göra, jag menar under huven just under vindrutan.

Mvh Tommy

Det vet jag inget om.. är inte allt för insatt tyvär. Men jag ska kolla lite så skriver jag hur det går smile

690 Inlägg
22 oktober 2010
Jag hade liknande efter att den stått en vecka i början av hösten... var bortrest
När jag kom hem så var det en pöl på passagerarsidan...
Aldrig haft det tidigare
Jag sökte efter vart det kan kommit ifrån men kunde ej hitta någonstans där det runnit eller var blött förutom just på mattan och golvmattan...
Fick helt enkelt dra slutsatsen att det var kondensvatten... just den perioden hade vädret slagit om till och från... vissa dagar regnade det och sen kom solen på dagen... på kvällen blev det kallt osv... dvs väldigt fuktigt ute...

Ställde in två torrbollar som nu får stå i bilen och dom samlar en del på någon vecka, och det är bra skönt att slippa imma på insidan av rutorna nu på morgonen.. hoppas även jag slipper den tunna is/frost yta som kan bli på vintern...

Så mitt tips är känn runt om du kan känna att det är blött någonstans runtom golvet... upp på sidorna och upp fram vid pedalerna... om det inte är fuktigt/fuktigare där så skulle det mycket väl kunna vara kondens som på något sätt droppar från rutan eller motsvarande... det är i alla fall den enda förklaringen jag kunde komma fram till gällande min bil...

Btw kolla HUR mycket vatten som läckt innan det börjar frysa på ordentligt... är det riktigt illa så kan isoleringen under golvmattan sugit upp ett par liter vatten.. då måste du riva upp allt ´för att kunna få det torrt...

Lycka till!
Senast redigerat av AEN (22 oktober 2010)

14 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
AEN skrev:
Jag hade liknande efter att den stått en vecka i början av hösten... var bortrest
Aldrig haft det tidigare
Jag sökte efter vart det kan kommit ifrån men kunde ej hitta någonstans där det runnit eller var blött förutom just på mattan och golvmattan...
Fick helt enkelt dra slutsatsen att det var kondensvatten... just den perioden hade vädret slagit om till och från... vissa dagar regnade det och sen kom solen på dagen... på kvällen blev det kallt osv... dvs väldigt fuktigt ute...

Ställde in två torrbollar som nu får stå i bilen och dom samlar en del på någon vecka, och det är bra skönt att slippa imma på insidan av rutorna nu på morgonen.. hoppas även jag slipper den tunna is/frost yta som kan bli på vintern...

Så mitt tips är känn runt om du kan känna att det är blött någonstans runtom golvet... upp på sidorna och upp fram vid pedalerna... om det inte är fuktigt/fuktigare där så skulle det mycket väl kunna vara kondens som på något sätt droppar från rutan eller motsvarande... det är i alla fall den enda förklaringen jag kunde komma fram till gällande min bil...

Btw kolla HUR mycket vatten som läckt innan det börjar frysa på ordentligt... är det riktigt illa så kan isoleringen under golvmattan sugit upp ett par liter vatten.. då måste du riva upp allt ´för att kunna få det torrt...

Lycka till!

Jag har haft det här problemet ett tag så jag måste nog riva upp allt, tyvär. Men jag ska kolla. Men förra gången det var en pöl så var det en jättepöl, men sen jag fick bort den så är det inte alls lika blött så jag tror inte det kommer in mer nu. Men det är ju fuktigt i bilen, vilket kommer till rutorna också.
Nu har jag haft kupé värmaren på den sidan så det är lite bättre men jag måste kolla ordentligt en gång till.

Skönt att det är någon som har lite erfarenhet, trodde jag var ensam om den här saken.

Tack!

Glidarn
408 Inlägg
22 oktober 2010
WhiiteCrystal skrev:
AEN skrev:
Aldrig haft det tidigare

Lycka till!

Jag har haft det här problemet ett tag så jag måste nog riva upp allt, tyvär. Men jag ska kolla. Men förra gången det var en pöl så var det en jättepöl, men sen jag fick bort den så är det inte alls lika blött så jag tror inte det kommer in mer nu. Men det är ju fuktigt i bilen, vilket kommer till rutorna också.
Nu har jag haft kupé värmaren på den sidan så det är lite bättre men jag måste kolla ordentligt en gång till.

Skönt att det är någon som har lite erfarenhet, trodde jag var ensam om den här saken.

Tack!

Hade samma prob med min och det va dräneringen från ac kondensen. det sitter ett rör långt in till vänster på passagerarsidan ner mot golvet. i mitt fall ett tjock rör som mynnar ner mot torped väggen. jag tog tryckluft å blåste som faan där å vips! inget mer vatten på golvet. testa det så tror jag ditt problem e löst.. mvh stefan.

(obrut)

690 Inlägg
22 oktober 2010
på min var det som sagt ej AC kondensen...
Min AC kondens rinner av fint under bilen och är således ej igensatt...
Innan jag ställde bilen den gången en vecka så stängde jag av ACn i god tid innan stopp så all kondens rann ut...
Och jag har som sagt aldrig haft det varken före eller efter den gången

629 Inlägg
22 oktober 2010
Har haft exakt samma problem.
Pga. jag hade dragit strömkabeln till slutsteget 50kvm kabel via ac-rören genom torpedväggen.
Sen blev det stopp i de 3 avriningskanalerna. Sitter i den "baljan" som batteriet sitter.
En under batteriet och sen sitter det 2st mer till vänster om batteriet i bilens färdriktning.
De är små gummi rör som är ihopa i nedre delen. Jag drog bort skitet så hålet blev större än en 5krona.
Sen fick jag ta ut passagerarstolen + alla plastlister längst med golvmattan för att sedan suga upp den lilla poolen i bilen som hade uppståt, samt suga skumgummit som sitter på undersidan av mattan.

Jag använde mig av en kärscher klädseltvättmaskin!

Väldigt stor risk att dom gummi rören blir igensatta nu när en massa löv och skit blåser ner på bilen.
Senast redigerat av koka (22 oktober 2010)

782 Inlägg
22 oktober 2010
tror jag har svaret på ditt problem , om du kollar utrymmet där batteriet står så finns det avrinning för regnvatten i botten på det utrymmet, ligger säkert smuts löv och skit där och täpper igen ,då kan vattnet rinna in i kupen,, dränerings hålen sitter på vänster sida i bilens färdriktning
lycka till
såg nu att flera skrivit samma sak.. men är rätt säker på att det är det som är problemet.. hjälpte en polare som hade regnvatten i bilen.. spolade med slang och hittade tillslut det här felet.
Senast redigerat av bushmyra (22 oktober 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

14 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
bushmyra skrev:
tror jag har svaret på ditt problem , om du kollar utrymmet där batteriet står så finns det avrinning för regnvatten i botten på det utrymmet, ligger säkert smuts löv och skit där och täpper igen ,då kan vattnet rinna in i kupen,, dränerings hålen sitter på vänster sida i bilens färdriktning
lycka till
såg nu att flera skrivit samma sak.. men är rätt säker på att det är det som är problemet.. hjälpte en polare som hade regnvatten i bilen.. spolade med slang och hittade tillslut det här felet.

Okej. Tack ska kolla upp det när det inte är så fruktansvärt kallt ute big_smile

Sök