2616
Sök

Vinterköra en ny bil, Bör jag vara orolig?

5 198 Inlägg
22 oktober 2010
#21
AirOne skrev:
gamlingen skrev:
En bil är till för att användas 365 dagar om året

Precis. Ibland till och med 366 dagar om året smile

ja till och med det..

Random Hero
4 047 Inlägg
22 oktober 2010
#22
Rojpen skrev:
DusanMandick skrev:
Körde min Ford st170 i snö igår, de gör ja aldrig om. Sportstyrning, stooora bromsa, coilovers, sommardäck, o en bil som väger 1280kg va rent ut sagt äckligt att köra.

Honda ctren är ju en ganska liknande bil kan ja tänka mig.  Kör inte bilen i vinter!

å vad fan är sportstyrning? å mjuka dämparna lite å rediga vinterdäck å gasa inte så mkt så gåre fint wink

å till TS, klart bara köra det om du är pedant eller nå så tvätta den lite extra då du åkt bar så äre inge problem. itne för jag tror det är det iaf på så pass ny bil.

Ford st170 är utrustad med nåt som kallas med Close rack steering, extra känslig styrning, hal full hjulvinkel vid 1 1/4 rattutslag, nåt som en nissan primera inte har wink

Dog food lid. Backwards

4 586 Inlägg
22 oktober 2010
#23
gamlingen skrev:
En bil är till för att användas 365 dagar om året

Du ska bara veta hur skönt det är att ha sin bil i garaget och pyssla om. Sedan ta ur och köra första gången innan sommaren drar igång. Fin känsla

Åker 03a som vinterbil och 95a på sommaren big_smile

Men vid tvekan på rostskydd så gå in på vi bilaägares hemsida
Senast redigerat av jocke_gronberg (22 oktober 2010)


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
22 oktober 2010
#24
Ingen fara o vinterköra bilarna.

Se bara till o tvätta noga överallt i hjulhus och spola av undertill. 

Kan va bra o undvika o ligga förnära folk under vinterhalvåret för slippa stenskott också.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

3 259 Inlägg
22 oktober 2010
#25
PoulZen skrev:
Fast egentligen finns det inget på bilen som tar mer skada, bara för att man kör på vintern. 
Men det är klart, tvättar man aldrig samt lägger sig på varvstoppet direkt efter man vridit om
nyckeln när det är -20grader så sliter det ju mer. smile

Men bilar som går och står mycket vid kusterna, kan ju faktiskt bli mer skadade än en likadan
bil som körts under vinter. Allt beror på hur noga man är med bilen och hur man sköter den.

Salt, du vet? smile

Den värsta skadan av saltet sker undertill, inte på ytan!

Om jag hade köpt en helt ny bil(vilket jag aldrig skulle göra då jag är för snål för att göra en sån dålig affär!smile ) så hade det nog berott på vad det var för bil, en "sportbil" hade jag nog ställt av under vintern, men hade det varit en brukskombi så hade jag garanterat kört med den, men då tvättat den varannan vecka eller mer, undertill som ovantill! Fläska på med vax o allt sånt så gör man det lite svårare för skiten att betta sig fast! 

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

772 Inlägg
22 oktober 2010
#26
JonR skrev:
PoulZen skrev:
Fast egentligen finns det inget på bilen som tar mer skada, bara för att man kör på vintern. 
Men det är klart, tvättar man aldrig samt lägger sig på varvstoppet direkt efter man vridit om
nyckeln när det är -20grader så sliter det ju mer. smile

Men bilar som går och står mycket vid kusterna, kan ju faktiskt bli mer skadade än en likadan
bil som körts under vinter. Allt beror på hur noga man är med bilen och hur man sköter den.

Salt, du vet? smile

Den värsta skadan av saltet sker undertill, inte på ytan!

Om jag hade köpt en helt ny bil(vilket jag aldrig skulle göra då jag är för snål för att göra en sån dålig affär!smile ) så hade det nog berott på vad det var för bil, en "sportbil" hade jag nog ställt av under vintern, men hade det varit en brukskombi så hade jag garanterat kört med den, men då tvättat den varannan vecka eller mer, undertill som ovantill! Fläska på med vax o allt sånt så gör man det lite svårare för skiten att betta sig fast! 

Mvh/Jon

Ja, och som jag sa skrev så finns det inget som egentligen gör att bilen tar mer skada. Inte ens salt skadar bilen om du spolar av den regelbundet. smile
Det är endast på ren obehandlad metall som salt börjar verka direkt. Och det är något dom försöker undvika på alla nya bilar som byggs. Hört talats om rostskyddsgaranti? smile

Random Hero
4 047 Inlägg
22 oktober 2010
#27
PoulZen skrev:
JonR skrev:
PoulZen skrev:
Fast egentligen finns det inget på bilen som tar mer skada, bara för att man kör på vintern. 
Men det är klart, tvättar man aldrig samt lägger sig på varvstoppet direkt efter man vridit om
nyckeln när det är -20grader så sliter det ju mer. smile

Men bilar som går och står mycket vid kusterna, kan ju faktiskt bli mer skadade än en likadan
bil som körts under vinter. Allt beror på hur noga man är med bilen och hur man sköter den.

Salt, du vet? smile

Den värsta skadan av saltet sker undertill, inte på ytan!

Om jag hade köpt en helt ny bil(vilket jag aldrig skulle göra då jag är för snål för att göra en sån dålig affär!smile ) så hade det nog berott på vad det var för bil, en "sportbil" hade jag nog ställt av under vintern, men hade det varit en brukskombi så hade jag garanterat kört med den, men då tvättat den varannan vecka eller mer, undertill som ovantill! Fläska på med vax o allt sånt så gör man det lite svårare för skiten att betta sig fast! 

Mvh/Jon

Ja, och som jag sa skrev så finns det inget som egentligen gör att bilen tar mer skada. Inte ens salt skadar bilen om du spolar av den regelbundet. smile
Det är endast på ren obehandlad metall som salt börjar verka direkt. Och det är något dom försöker undvika på alla nya bilar som byggs. Hört talats om rostskyddsgaranti? smile

Rostskyddsgaranti är ett farligt ord att använda, det är sällan den gäller. Om den ska gälla ska rosten ha kommit innifrån metallen. Inte utanpå som salt kan göra så att rost uppkommer.

"Vad rostskyddsgarantin i stället handlar om är det som kallas inifrån kommande rost. Den gäller alltså bara rost som kommer inifrån karossen, inte den rost som uppstår av stenskott eller av att bilens yta kommer i kontakt med vägsalt eller vinterväglag.
Dessutom räcker det inte med att den inifrån kommande rosten finns för att försäkringen ska gälla. Den gäller bara partier som är genomrostade." Källa GP motor

Dog food lid. Backwards

373 Inlägg
23 oktober 2010
#28
JonR skrev:
Den värsta skadan av saltet sker undertill, inte på ytan!

Första vettiga inlägget i denna tråden.

Klart som fan att salt gör skada, och troligtvis är en Honda precis lika känslig som vilken annan japansk bil som helst (även om den byggs i England(?)), men dom flesta fattar ju absolut ingenting och har antagligen aldrig sett en bil undertill... Dom flesta bilarna är inte designade för vårat klimat så argumentet att en bil ska användas och är gjord för att tåla salt håller inte.

Så har man en fin bil som man vill behålla tokfin så ska man inte utsätta den för salt.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (23 oktober 2010)

denkz
323 Inlägg
23 oktober 2010
#29
Det jag inte fattar är att om man ska köpa en bil för 170 000kr, som egentligen inte är en så speciell bil. Jag menar det är ju ingen supra eller skyline. Det är en Honda civic type-r framhjulsdriven med antisladd osv. så är det för mig sjukt att du ens funderar på att ställa av bilen på vintern. Jag hade en TT som jag ställde av 1 vinter för att den hade blivit stulen sommaren innan och fått massa ny lack och skulle säljas på våren. Tvättar man bilen regelbundet och spolar hjulhus och under bilen så är det inga problem.

Det finns bilar som verkligen inte har något på vintervägar och göra men CTR är inte en av dem.


Turbo lover
555 Inlägg
23 oktober 2010
#30
Fy fan va tråkigt det är att meka med vinterkörda bilar, tur man har en nu som aldrig varit vinterkörd smile

Men hade jag en 09:a och som i mina ögon är en ganska ospeciell bil så skulle jag nog trots allt vinterköra. Den klarar sig bra några år till troligen smile
Senast redigerat av Turbovin (23 oktober 2010)


Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
23 oktober 2010
#31
DusanMandick skrev:
Körde min Ford st170 i snö igår, de gör ja aldrig om. Sportstyrning, stooora bromsa, coilovers, sommardäck, o en bil som väger 1280kg va rent ut sagt äckligt att köra.

Honda ctren är ju en ganska liknande bil kan ja tänka mig.  Kör inte bilen i vinter!

Det är inte bilens fel, det är ditt.
Jösses, folk tycker allt är svårt att köra på vintern idag, sladdar man av motorvägen när man kör i 200 så är det däckens fel..

Och vad har "sportstyrning", coliovers, stora bromsar och lätt bil för påverkan av vinterkörning?
Mvh. David.
Senast redigerat av Torlejf (23 oktober 2010)

Bygger rolig bil. :)

DFFL
9 020 Inlägg
23 oktober 2010
#32
Torlejf skrev:
DusanMandick skrev:
Körde min Ford st170 i snö igår, de gör ja aldrig om. Sportstyrning, stooora bromsa, coilovers, sommardäck, o en bil som väger 1280kg va rent ut sagt äckligt att köra.

Honda ctren är ju en ganska liknande bil kan ja tänka mig.  Kör inte bilen i vinter!

Det är inte bilens fel, det är ditt.
Jösses, folk tycker allt är svårt att köra på vintern idag, sladdar man av motorvägen när man kör i 200 så är det däckens fel..

Och vad har "sportstyrning", coliovers och stora bromsaroch lätt bil att göra med vinterkörning?
Mvh. David.

Det blir ju svårare då, Har du nånsin sett en F1-bil på E6 i snöstorm?
Nej precis, det är ju därför!

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
23 oktober 2010
#33
FireTraXX skrev:
Torlejf skrev:
DusanMandick skrev:
Körde min Ford st170 i snö igår, de gör ja aldrig om. Sportstyrning, stooora bromsa, coilovers, sommardäck, o en bil som väger 1280kg va rent ut sagt äckligt att köra.

Honda ctren är ju en ganska liknande bil kan ja tänka mig.  Kör inte bilen i vinter!

Det är inte bilens fel, det är ditt.
Jösses, folk tycker allt är svårt att köra på vintern idag, sladdar man av motorvägen när man kör i 200 så är det däckens fel..

Och vad har "sportstyrning", coliovers och stora bromsaroch lätt bil att göra med vinterkörning?
Mvh. David.

Det blir ju svårare då, Har du nånsin sett en F1-bil på E6 i snöstorm?
Nej precis, det är ju därför!

Jag gör en vild chansning och tolkar det som ironi. wink
Att man inte kan köra en modern Ford på vintern för att det är "äckligt att köra", då kan man inte köra bil. Då är det säkrast för alla att ställa in bilen i ett garage och åka buss på vintern.
Istället för att man drar igång en gammal skitbil (nu pratar vi rent generellt, för det är oftast så det blir) utan ABS, antisladd och det enda som kan likna en airbag är om man förvarar kondomer i handskfacket.

Jag kommer aldrig ställa undan en bil under vintern.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

194 Inlägg
23 oktober 2010
#34
PoulZen skrev:
Har du inte Rostskydds garanti på en sådan ny bil? Och om den då mot all förmodan (om du skiter i att tvätta överhuvudtaget, och dränker den i salthavet en stund, ironi. smile ) skulle börja rosta, så får du ju det åtgärdat. smile

Rostskyddsgaranti är ju inte värt något, det kräver ju att det rostar inifrån ...

212 Inlägg
23 oktober 2010
#35
DusanMandick skrev:
Körde min Ford st170 i snö igår, de gör ja aldrig om. Sportstyrning, stooora bromsa, coilovers, sommardäck, o en bil som väger 1280kg va rent ut sagt äckligt att köra.

Honda ctren är ju en ganska liknande bil kan ja tänka mig.  Kör inte bilen i vinter!

Vad är problemet?
Sportstyrning, 30mm sänkning, 316mm skivor fram, 220hk, 1280kg inga som helst problem, kör andra vintern nu. Dom flesta s.k. hot-hatches är ju standardbilar, visst Clio V6 kanske är en intressant vinterbil, men dom flesta är ju lättkörda och framhjulsdrivna...

Aja...


212 Inlägg
23 oktober 2010
#36
trocade skrev:
PoulZen skrev:
Har du inte Rostskydds garanti på en sådan ny bil? Och om den då mot all förmodan (om du skiter i att tvätta överhuvudtaget, och dränker den i salthavet en stund, ironi. smile ) skulle börja rosta, så får du ju det åtgärdat. smile

Rostskyddsgaranti är ju inte värt något, det kräver ju att det rostar inifrån ...

Beror på tillverkare, min gamla Mini började rosta vid 10.000mil (en 2003:a) pratade med ägaren som bara åkte BMW som åtgärdade det utan några som helst problem (rost nederkant baklucka)
Dock är BMW rätt bra på att åtgärda rost


373 Inlägg
24 oktober 2010
#37
99% av alla tillverkare har bara en rostskyddsgaranti som täcker genomrostning inifrån, och det gäller inte lösa karossdelar som dörrar, huv, bagagelucka mm. Och väldigt ofta så måste bilen varit fullservad på auktoriserad märkesverkstad för att garantin överhuvudtaget ska gälla, och om tillverkaren anser att skadan har uppkommit genom yttre åverkan så gäller den inte heller.  Och om du sedan rostskyddsbehandlar bilen i efterhand upphör garantin också att gälla....

Så rostskyddsgaranti är värd absolut ingenting.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (24 oktober 2010)

Random Hero
4 047 Inlägg
24 oktober 2010
#38
ImprezaGC8 skrev:
99% av alla tillverkare har bara en rostskyddsgaranti som täcker genomrostning inifrån, och det gäller inte lösa karossdelar som dörrar, huv, bagagelucka mm. Och väldigt ofta så måste bilen varit fullservad på auktoriserad märkesverkstad för att garantin överhuvudtaget ska gälla, och om tillverkaren anser att skadan har uppkommit genom yttre åverkan så gäller den inte heller.  Och om du sedan rostskyddsbehandlar bilen i efterhand upphör garantin också att gälla....

Så rostskyddsgaranti är värd absolut ingenting.

Har har vi en som hade mer fakta o kött på benen än de flesta! bra skrivit imprezagc8! smile

Dog food lid. Backwards

3 259 Inlägg
24 oktober 2010
#39
PoulZen skrev:
JonR skrev:
PoulZen skrev:
Fast egentligen finns det inget på bilen som tar mer skada, bara för att man kör på vintern. 
Men det är klart, tvättar man aldrig samt lägger sig på varvstoppet direkt efter man vridit om
nyckeln när det är -20grader så sliter det ju mer. smile

Men bilar som går och står mycket vid kusterna, kan ju faktiskt bli mer skadade än en likadan
bil som körts under vinter. Allt beror på hur noga man är med bilen och hur man sköter den.

Salt, du vet? smile

Den värsta skadan av saltet sker undertill, inte på ytan!

Om jag hade köpt en helt ny bil(vilket jag aldrig skulle göra då jag är för snål för att göra en sån dålig affär!smile ) så hade det nog berott på vad det var för bil, en "sportbil" hade jag nog ställt av under vintern, men hade det varit en brukskombi så hade jag garanterat kört med den, men då tvättat den varannan vecka eller mer, undertill som ovantill! Fläska på med vax o allt sånt så gör man det lite svårare för skiten att betta sig fast! 

Mvh/Jon

Ja, och som jag sa skrev så finns det inget som egentligen gör att bilen tar mer skada. Inte ens salt skadar bilen om du spolar av den regelbundet. smile
Det är endast på ren obehandlad metall som salt börjar verka direkt. Och det är något dom försöker undvika på alla nya bilar som byggs. Hört talats om rostskyddsgaranti? smile

Ja och som jag skrev så gör salten en väldigt stor skada! Varför tror du norrlandsköra och gotlandskörda bilar är såpass mycket fräschare än resten av bilarna? Så du menar att man ska spola av bilen undertill och ovantill varje gång man har kört med den i salt? För det lär man göra om saltet inte ska göra nån skada! Antar att du inte har tittat under en bil nångång, men iallafall så finns där hur som helst många i stort sett obehandlad metallytor som saltet kan gnaga på! Dom ytor som är ytbehandlade och som utsätts för tusentals stenskott varje gång man närmar sen vägkanten håller inte i all evighet! Salt dödar bilar fruktansvärt mycket och kommer vara så, så länge bilarna är gjorda i metall! Oavsett vad för s.k "rostskydd" som finns och används!

Ja angående rostskyddsgarantin så var det ju några som hann före mig att förklara det..

Är man rädd om bilen så kör man inte med den på vintern! Känner man att man har råd så kör man ändå!smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

772 Inlägg
25 oktober 2010
#40
JonR skrev:
PoulZen skrev:
JonR skrev:

Salt, du vet? smile

Den värsta skadan av saltet sker undertill, inte på ytan!

Om jag hade köpt en helt ny bil(vilket jag aldrig skulle göra då jag är för snål för att göra en sån dålig affär!smile ) så hade det nog berott på vad det var för bil, en "sportbil" hade jag nog ställt av under vintern, men hade det varit en brukskombi så hade jag garanterat kört med den, men då tvättat den varannan vecka eller mer, undertill som ovantill! Fläska på med vax o allt sånt så gör man det lite svårare för skiten att betta sig fast! 

Mvh/Jon

Ja, och som jag sa skrev så finns det inget som egentligen gör att bilen tar mer skada. Inte ens salt skadar bilen om du spolar av den regelbundet. smile
Det är endast på ren obehandlad metall som salt börjar verka direkt. Och det är något dom försöker undvika på alla nya bilar som byggs. Hört talats om rostskyddsgaranti? smile

Ja och som jag skrev så gör salten en väldigt stor skada! Varför tror du norrlandsköra och gotlandskörda bilar är såpass mycket fräschare än resten av bilarna? Så du menar att man ska spola av bilen undertill och ovantill varje gång man har kört med den i salt? För det lär man göra om saltet inte ska göra nån skada! Antar att du inte har tittat under en bil nångång, men iallafall så finns där hur som helst många i stort sett obehandlad metallytor som saltet kan gnaga på! Dom ytor som är ytbehandlade och som utsätts för tusentals stenskott varje gång man närmar sen vägkanten håller inte i all evighet! Salt dödar bilar fruktansvärt mycket och kommer vara så, så länge bilarna är gjorda i metall! Oavsett vad för s.k "rostskydd" som finns och används!

Ja angående rostskyddsgarantin så var det ju några som hann före mig att förklara det..

Är man rädd om bilen så kör man inte med den på vintern! Känner man att man har råd så kör man ändå!smile

Mvh/Jon

Fast nu pratar vi om bilar som är körda en eller två vinter säsonger.
Självklart brukar norrlands och gotlandskörda bilar inte vara lika angripna av rost som har uppkommit
av salt, men då snackar vi bilar som är 10 år gamla och äldre.
Du verkar ju vilja få det till att även om man är nogrann och spolar av bilen regelbundet så kommer bilen
vara sönderrostad efter en vinter.
Och ja, jag har sett många bilar undertill eftersom jag jobbar på en verkstad, och nej dom obehandlade
metallytor som du pratar om, är tex länkarmar och såna saker som rostar först, och dom är
oftast gjorda av tjock metall, så om det börjar rosta så kan det gå 10år innan det är förstört på grund
av rost. Golv och så vidare är behandlat och håller ett flertal år utan att ta skada.

Men varför tror ni att undersidan inte behöver underhåll och mer underredsbehandling? Dom flesta här
polerar och putsar på ovansidan av sin bil ett flertal ggr per år för att det ska hålla sig snyggt och skyddat, men undersidan kan man strunta i?
Jag står fast vid att en bil tål absolut att köras på vintern utan att ta skada om du behandlar undersida
lika bra som ovansida.

Och riktigt så illa med rostskyddsgarantin som ni vill få det till är det inte. Men självklart om biltillverkaren kan snacka omkull er och få er att tro att det bara är ett ord som låter fint och inte gäller egentligen, ja då får ni ju skylla er själva. Det går att få till ganska mkt på rostskyddsgarantin om man inte ger sig.


Sök