2372
Sök

Koppla extraljus+LED och dimljus med xenon V70N

92 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#1
Skall montera 3 Bosch Navigator LED med xenon 70watt på en V70N. Har inhandlar knappen, isolator och stift till kontakten vid luftburken.

Om man kopplar det som detta:
http://kaxe.se/volvoforum/Kopplingsschema%20extraljus.jpg

Räcker det med en 20A säkring för 3 xenon?

LED ringarna i extraljusen skulle jag vilja kunna stänga av obeoende om extraljusen är på eller av. Är det bara att koppla in dem till ett relä, +, säkring, jord och en knapp i cupèn?

I dimljusen tänkte jag installerar xenon 35watt. Jag vill lämna org kablarnn ifred så man kan återmontera org dimljusen. Räcker det med att skaffa en relä sats och knapp till cupèn?

Skall man köpa färdig relä sats eller köpa lösa kablar/skor, säkring och relä?
Senast redigerat av TurboPlus (22 oktober 2010)

7 274 Inlägg
23 oktober 2010
#2
LED ljusen drar så pass lite att du inte behöver ett relä.
Du kan dra det direkt ifrån en knapp i kupén.


92 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#3
Brains skrev:
LED ljusen drar så pass lite att du inte behöver ett relä.
Du kan dra det direkt ifrån en knapp i kupén.

Hur är det med säkring till LED ljus? Finns det så pass klena säkringar?


Mvh

7 274 Inlägg
23 oktober 2010
#4
Du säkrar av kabeln som du använder.
En 5A säkring räcker gott och väl.


92 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Du säkrar av kabeln som du använder.
En 5A säkring räcker gott och väl.

Tack.

Har du något tips till det övriga?

1 045 Inlägg
24 oktober 2010
#6
xenon i dimljus kör du på org kablage behöver inge relä där heller,

till 70w xenon tror jag du ska ha relä för starten,


92 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#7
NMI skrev:
xenon i dimljus kör du på org kablage behöver inge relä där heller,

till 70w xenon tror jag du ska ha relä för starten,

Xenon i dimljusen kommer jag dra nya kablar till så jag kan använda org kablarna när det är dags för besiktning eller vill ta bort xenonen. Hade tänkt köpa relä sats för 2 xenon och knappen i cupèn får bryta jorden.

Till extraljusen hade jag tänkt att köpa relä stats för 3 xenon och sedan koppla som på bilden. Att jag utnytttjar org kontakten så man slipper att ta tjuvström från lyktan...

7 274 Inlägg
24 oktober 2010
#8
TurboPlus skrev:
NMI skrev:
xenon i dimljus kör du på org kablage behöver inge relä där heller,

till 70w xenon tror jag du ska ha relä för starten,

Xenon i dimljusen kommer jag dra nya kablar till så jag kan använda org kablarna när det är dags för besiktning eller vill ta bort xenonen. Hade tänkt köpa relä sats för 2 xenon och knappen i cupèn får bryta jorden.

Till extraljusen hade jag tänkt att köpa relä stats för 3 xenon och sedan koppla som på bilden. Att jag utnytttjar org kontakten så man slipper att ta tjuvström från lyktan...

Du behöver inte klippa i orginal anslutningarna till dimljusen.
Brukar få med stift som är bara att trycka i. Plug & play så att säga.


106 Inlägg
24 oktober 2010
#9
Det är som  Brains säger, xenonsatserna är Plug and Play. Bara att trycka i orginalkablarna, gjort på 15 min

Mvh   Bosse

92 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#10
Brains skrev:
Du behöver inte klippa i orginal anslutningarna till dimljusen.
Brukar få med stift som är bara att trycka i. Plug & play så att säga.

tucce skrev:
Det är som  Brains säger, xenonsatserna är Plug and Play. Bara att trycka i orginalkablarna, gjort på 15 min

Mvh   Bosse

Hållaren som man stoppar i en vanlig H1 och sedan trycker man in hållaren med H1 lampan i dumljuset och vrider om. Nu sitter det fast.

Hur får man det att fungera med xenon?
Antingen så måste man ha en adapter/hållare till xenon lampan som gör att xenon lampan sitter fast i dimljuset. Eller annars borra sönder org hållaren.

2 266 Inlägg
24 oktober 2010
#11
TurboPlus skrev:
Brains skrev:
Du behöver inte klippa i orginal anslutningarna till dimljusen.
Brukar få med stift som är bara att trycka i. Plug & play så att säga.

tucce skrev:
Det är som  Brains säger, xenonsatserna är Plug and Play. Bara att trycka i orginalkablarna, gjort på 15 min

Mvh   Bosse

Hållaren som man stoppar i en vanlig H1 och sedan trycker man in hållaren med H1 lampan i dumljuset och vrider om. Nu sitter det fast.

Hur får man det att fungera med xenon?
Antingen så måste man ha en adapter/hållare till xenon lampan som gör att xenon lampan sitter fast i dimljuset. Eller annars borra sönder org hållaren.

vparts har såna hållare och sen är stiften som sitter på kablarna till ballasten för stora får fila ner dom
http://www.svenska85x70klubben.se/forum … p;start=30

svetsdiff !!!

92 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#12
PMPerformance skrev:
vparts har såna hållare och sen är stiften som sitter på kablarna till ballasten för stora får fila ner dom
http://www.svenska85x70klubben.se/forum … p;start=30

Tack.

Jag har tänkt att beställa hållaren från Vparts. Verkar vara den enda lösningen som håller fast oich tätar xenon lampan i dimljuset.


*Visst man kan köpa org hållare också..
Senast redigerat av TurboPlus (24 oktober 2010)

2 266 Inlägg
24 oktober 2010
#13
TurboPlus skrev:
PMPerformance skrev:
vparts har såna hållare och sen är stiften som sitter på kablarna till ballasten för stora får fila ner dom
http://www.svenska85x70klubben.se/forum … p;start=30

Tack.

Jag har tänkt att beställa hållaren från Vparts. Verkar vara den enda lösningen som håller fast oich tätar xenon lampan i dimljuset.


*Visst man kan köpa org hållare också..

såg du inte länken? han hade en äldre v70 men de är samma hållare han har bilder på hur han gjorde

svetsdiff !!!

92 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#14
PMPerformance skrev:
TurboPlus skrev:
Tack.

Jag har tänkt att beställa hållaren från Vparts. Verkar vara den enda lösningen som håller fast oich tätar xenon lampan i dimljuset.


*Visst man kan köpa org hållare också..

såg du inte länken? han hade en äldre v70 men de är samma hållare han har bilder på hur han gjorde

Jo, jag såg det. Skrev det även i förra inlägget. Se ovan.

2 266 Inlägg
24 oktober 2010
#15
TurboPlus skrev:
PMPerformance skrev:
TurboPlus skrev:
Tack.

Jag har tänkt att beställa hållaren från Vparts. Verkar vara den enda lösningen som håller fast oich tätar xenon lampan i dimljuset.


*Visst man kan köpa org hållare också..

såg du inte länken? han hade en äldre v70 men de är samma hållare han har bilder på hur han gjorde

Jo, jag såg det. Skrev det även i förra inlägget. Se ovan.

ja fast org lär man borra ur så kablarna till lampan går genom så har jag gjort på mina bilar, fast plasten kan vara lite hård och har lätt att spricka men de fixar limmet sen

svetsdiff !!!

92 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#16
Är det någon som har provat att montera standard stor ballast i Bosch Navigator? Får den plats?

Slim ballasten vet jag att den får plats i Bosch Navigator .. .



Mvh


Sök