2573
Sök

Lämplig värme till garage på 134kvm

Meister
6 763 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Hej.
Börjar bli lite kyligt i garaget och de vore trevligt om inte kylan får en att stanna hemma istället för att få någonting gjort,

Garaget är på 134kvm och är högt i tak. Är murade väggar i leca. 20cm isolering i taket. Plattan vet jag tyvärr inte vad som ligger under. Men känns som att de iaf borde ligga en 10cm under. Kollar lite på dieselkanoner och funderar på om en på 15kw http://www.verktygsboden.se/?id=80192 räcker till eller om man bör skaffa något värre? Eller har ni några andra bättre förslag?

7 394 Inlägg
24 oktober 2010
camaro67 skrev:
Hej.
Börjar bli lite kyligt i garaget och de vore trevligt om inte kylan får en att stanna hemma istället för att få någonting gjort,

Garaget är på 134kvm och är högt i tak. Är murade väggar i leca. 20cm isolering i taket. Plattan vet jag tyvärr inte vad som ligger under. Men känns som att de iaf borde ligga en 10cm under. Kollar lite på dieselkanoner och funderar på om en på 15kw http://www.verktygsboden.se/?id=80192 räcker till eller om man bör skaffa något värre? Eller har ni några andra bättre förslag?

om det är ditt garage å inte hyrt hade jag satsat på en riktig panna, som kan olja pellets, å lite av varje wink

Meister
6 763 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
granadadr skrev:
camaro67 skrev:
Hej.

om det är ditt garage å inte hyrt hade jag satsat på en riktig panna, som kan olja pellets, å lite av varje wink

Hyr tyvärr så man vill ju inte skaffa något som är helt permanent

3 Inlägg
30 oktober 2010
köp en dieselkanon här www.powertec.nu den som heter A200 och är gjord för garage tyst och snål på soppa med termostat 14500kr inkl moms och frakt hem till dej.

i bött
17 Inlägg
30 oktober 2010
köp från usa eller england..köpte en från england på 20kw gick på 2900:- helt ny med frakt och allt smile

Åker hällre färdtjänst än att köra saab

Kylmontör
64 Inlägg
30 oktober 2010
köp en värme pump! det kostar skjortan att värma med olja eller liknande!! köp en ordentlig pump och ingen liten!

Får jag låna din styrbox?

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 oktober 2010
Håller med fleng, tror jag, om han menar luft/luftvärmepump. Kostar inte så mycket själva maskinen och eftersom din yta med största sannolikhet hänger ihop (ett stort rum) så är det väldigt effektivt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Meister
6 763 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
powertec skrev:
köp en dieselkanon här www.powertec.nu den som heter A200 och är gjord för garage tyst och snål på soppa med termostat 14500kr inkl moms och frakt hem till dej.

Då köper jag hellre en luftvärmepump om man ska betala så mycket

Meister
6 763 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
johnblund skrev:
köp från usa eller england..köpte en från england på 20kw gick på 2900:- helt ny med frakt och allt smile

Har du någon länk till sidan?

Meister
6 763 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
caromania skrev:
Håller med fleng, tror jag, om han menar luft/luftvärmepump. Kostar inte så mycket själva maskinen och eftersom din yta med största sannolikhet hänger ihop (ett stort rum) så är det väldigt effektivt.

Yes det är en stort och helt öppet. Pratade med rörmokaren på jobbet och han sa samma sak. Men största problemet är ju att jag ska övertala den snåla människan som jag har garaget ihop med att det är det vettigaste. Han vill ju ha en diesel

1 738 Inlägg
30 oktober 2010
Köpte 2 värmepumpar för 1 vecka sedan! 20 000kr fattigare men du kommer se mindre siffror på el räkningen wink

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 oktober 2010
camaro67 skrev:
Hej.

Utan tvekan en värmepump typ luft/luft....det blir kanon i ditt garage.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 738 Inlägg
30 oktober 2010
Vet inte om du har någon nytta av detta men hör av dig till "ciglers mekaniska" I Mjölby så tar han fram något bra åt dig ( Värmepump ) wink

Jägermeister
910 Inlägg
30 oktober 2010
Luftvärmepump rekommenderas, sen en vanlig takfläkt i mitten av garaget som du ställer in på att dra ner värmen uppifrån och den gör så värmen cirkulerar i garaget.

Du kan ställa in pumpen på underhållsvärme när du går från garaget med ett knapptryck så det tex bara är 5 eller 10 grader varmt när du inte är i garaget.
Om du vet vilka tider du ska ska vara där kan du även programmera in att den värmer vissa tider med timern så du har det varmt och skönt när du kommer till garaget.
En luftvärmepump ger en bra besparing samt är väldigt underhålssfri, inställningar mm sparas även vid elavbrott osv.

Enda du behöver göra är rengöra filtrena inne i maskinen som du kommer åt genom serviceluckan en gång i månaden med dammsugare samt avfetta och spola av utedelen en gång per år.

Har själv en Mitsubishi värmepump och den klarar sig gott ner till -20-25C graders ute temperatur före man märker att den inte genererar nog med värme mer.
Senast redigerat av gemini78 (30 oktober 2010)

En gång är ingen gång...

Ljud freak !
928 Inlägg
30 oktober 2010
Jag använder en fotogen värmare tongue har bara ett 40kvm garage å den funkar utmärk smile Värme 2200watt drar va 0,2lh köpte på jula för 500kr sen 140kr för 10l fotogen men kanske inte de bästa för just dig men skulle bara säga att de funkar med smile

41 Inlägg
30 oktober 2010
Har ett garage på ca 130kvm som jag från början värmde med en byggtork modell större 45kw pumpade den ur sig och var hyggligt snål på diesel.Problemet var ju att det blev jojo med temperaturen.
Nu har jag dockat med husets bergvärme och tempen ligger stadigt på 16-18gr,har även lagt ner 200met slang i plattan om man nu skulle bli lite fryssen på gamla dar.
Det finns även oljebrännare som går utmärkt att köra på spillolja,kan ju vara ett intressant alternativ då driften kan bli helt gratis.

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 oktober 2010
trucker1 skrev:
Det finns även oljebrännare som går utmärkt att köra på spillolja,kan ju vara ett intressant alternativ då driften kan bli helt gratis.

Jag är ingen miljöförespråkare kanske men... neutral

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

16 197 Inlägg
30 oktober 2010
caromania skrev:
trucker1 skrev:

de spelar ingen roll om 100 år för då lever vi iaf inte..big_smilebig_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 oktober 2010
evilaudio skrev:
caromania skrev:
trucker1 skrev:

Men våra barnbarn gör kanske det! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

16 197 Inlägg
30 oktober 2010
Vettemannen skrev:
evilaudio skrev:
caromania skrev:

Men våra barnbarn gör kanske det! smile

/Benny

ja har inga barn så för min del kvittar de.. tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"