3975
Sök

Hur formulerar jag ett kvitto för att stå 100% fri vid bilaffär?

945 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Jag kommer snart att sälja en bil. Vilken bil det handlar om är inte intressant.
Däremot kommer bilen från ett dödsbo och är nu min. Har kört den 400meter exakt.
Vet inte alls hur den är i skicket och har stått avställd i flera år. Rostig och allmänt ful.

Därmed kommer jag inte lämna några garantier. Den kan rasa om 1dag eller om 100år.
Något återköp vill jag också fria mig från. Sanningen är den att jag alltså inte vet ett dugg om bilen.

Den startar men mer vet jag inte och vill verkligen inte veta.

Självklart ska jag tala om detta för köparen muntligt men hur formulerar jag det bäst i text
på ett kvitto till oss båda som faktiskt är giltigt?

Det jag vill ha som hjälp är några typiska "stödord" som jag kan använda mig av. smile
Det där med "befintligt skick" fungerar inte, många av er vet varför.

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2010
Genom att skriva in att du som säljare inte undanhålligt någon information du har om bilen oavsett vikt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

687 Inlägg
24 oktober 2010
- Säljaren har upplyst köparen om de fel/skavanker som säljaren är medveten om

- köparen har själv fått gå igenom bilen grundligt genom att syna den efter fel/skavanker

- köparen har fått erbjudandet att för egen kostnad ta den till en verkstad för kontroll av motor/fel/skavanker

- köparen är införstådd om att säljaren inte kan lämna någon garanti för att bilen kommer att hålla

Osv osv osv osv, men det går aldrig att svära sig 100% ansvarsfri oavsett hur mycket du skriver.
Se till så att du får ID på personen som skriver på.
Senast redigerat av Nehe (24 oktober 2010)

Sök