3258
Sök

Planerar plenum bygge på b230 turbo 300+ någon som kan något på området?

12 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#1
tänker bygga mej ett plenum till min b230 tic

har tillgång till;
cnc plasma
svarv
fräs
alu TIG
kantpress
plåtvals
mm

Men saknar kunskapen om just plenum!

några saker jag undrar;

finns standard räkne formler man kan använda?
är full radie trattar ett måste?
någon som vet måtten eller kanske till och med har en dxf/dwg ritning på spridarhål?
matrial tjocklek på plåt?
behöver plenumet stagas invändigt? (ca 1.5bar)
vad är det för gänga på "standard vakum anslutningarna)?

Har du någon kunnskap att dela med dej av angående plenum? DELA MED DIG! allt kan vara till nytta:)
Senast redigerat av 205_GTI_MI16 (29 oktober 2010)

U never know u know

2 117 Inlägg
10 november 2010
#2
Jag bidrar med några bilder på det plenum jag använder på min motor.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45bc446fad1ab.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45d182b676b46.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45d182ac37124.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4aec91f2f0328.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4bf96a2b74032.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4beef33581674.jpg


Forummoderator
10 576 Inlägg
10 november 2010
#3
205_GTI_MI16 skrev:
finns standard räkne formler man kan använda?

japp det finns, även sammanfattade i en kalkylator som kallas pipemax

205_GTI_MI16 skrev:
behöver plenumet stagas invändigt? (ca 1.5bar)

Det beror på formen och laddtryck, storlek etc.  300+ hk är ju allt mellan 301 och 1300hk eller vad man nu hittat som mest i ett rödblock ;-)

runda former behöver oftast inte stagas medans kantiga behöver tjockare gods och stagning.  försök exempelvis krossa ett ägg genom att sluta handen runt det... "går inte"   så rund form är kanoners.


jag gjorde såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/754390_6zksrv.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/728791_2d7j44.jpg


rätt eller fel vet jag inte, men det funkar riktigt bra i praktiken. 600hk på 95 oktan i en 1.87l motor utan spikning so far...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

904 Inlägg
11 november 2010
#4
torpis skrev:
205_GTI_MI16 skrev:
finns standard räkne formler man kan använda?

japp det finns, även sammanfattade i en kalkylator som kallas pipemax

205_GTI_MI16 skrev:
behöver plenumet stagas invändigt? (ca 1.5bar)

Det beror på formen och laddtryck, storlek etc.  300+ hk är ju allt mellan 301 och 1300hk eller vad man nu hittat som mest i ett rödblock ;-)

runda former behöver oftast inte stagas medans kantiga behöver tjockare gods och stagning.  försök exempelvis krossa ett ägg genom att sluta handen runt det... "går inte"   så rund form är kanoners.


jag gjorde såhär:

rätt eller fel vet jag inte, men det funkar riktigt bra i praktiken. 600hk på 95 oktan i en 1.87l motor utan spikning so far...

Helt rätt tänkt där Torpis med dubbla plenum!

De ska va gött å leva

4 001 Inlägg
11 november 2010
#5
MrVain skrev:
Helt rätt tänkt där Torpis med dubbla plenum!

vad är fördelen med dubbla plenum?
Ger det mera fördelar på en överladdad än på en N/A?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Dr. Turbo
459 Inlägg
12 november 2010
#6
Största fördelen är att man får bättre flödesdelning mellan cylindrarna.


4 001 Inlägg
12 november 2010
#7
Big Al skrev:
Största fördelen är att man får bättre flödesdelning mellan cylindrarna.

gäller det även på n/a motor?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

12 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#8
Tackar så mycket för svaren smile har läst på lite mer sedan jag skapade tråden,
har bestämmt mig för en modell jag tycker verkar
*funktionell
*snygg
*relativt lättbyggd

http://www.e30.se/Bonje/Plenum/Plenumkammare.htm

Har inte fått till d me å lägga om bilder ( sitter på min iphone)
så hoppas länken funkar
Verkar detta plenum ok? smile
Har för tillfället blivit tvungen att hejda mej med plenum bygge då
3ans synkring har gett upp så de problemet måste lösas först sad men men

Snygga  kreativa byggen ni har, å riktigt bra svar :p


Kommer lägga upp bilder på denna tråd när bygge kommer igång smile

U never know u know

Ointresserad.
936 Inlägg
13 november 2010
#9
kolvas skrev:
Big Al skrev:
Största fördelen är att man får bättre flödesdelning mellan cylindrarna.

gäller det även på n/a motor?

Sen när åker man med plenumkammare på N/A maskiner? neutral

Teabag appreciation club.

Dr. Turbo
459 Inlägg
13 november 2010
#10
kolvas: På turbo så blir det iaf bättre eftersom man får luften längst fram att stå mer stilla framför trattarna.
Borde bli lika på en N/A men eftersom gashastigheten där inte är lika hög så borde effekten bara bli mycket mindre. Så frågan är om det överhuvudtaget behövs dubbla plenum på en N/A?


12 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#11
Någon som har någon Åsikt angående plenum modellen på länken?

http://www.e30.se/Bonje/Plenum/Plenumkammare.htm

Personligen gillar jag utseendet å d verkar relativt lättbyggd så d är nog desigenen ja kommer köra på.

U never know u know

4 001 Inlägg
13 november 2010
#12
Det enda jag tänkte på är att han har runnersen direkt i plenumet (ser iaf. ut så), jag har för mig att man ska ha trattar minst 20 mm in i plenumet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Ointresserad.
936 Inlägg
13 november 2010
#13
kolvas skrev:
Det enda jag tänkte på är att han har runnersen direkt i plenumet (ser iaf. ut så), jag har för mig att man ska ha trattar minst 20 mm in i plenumet

Är ju inget måste. Men de flesta väljer ju o ha det.

Teabag appreciation club.

smurfidunder
327 Inlägg
13 november 2010
#14
för 300 jämnt så skulle jag inte orka ens tänka på att bygga något, tänker vi uppåt 600 så helt klart gör ett liknande dom som visats.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

4 001 Inlägg
14 november 2010
#15
Snitch skrev:
kolvas skrev:
Det enda jag tänkte på är att han har runnersen direkt i plenumet (ser iaf. ut så), jag har för mig att man ska ha trattar minst 20 mm in i plenumet

Är ju inget måste. Men de flesta väljer ju o ha det.

nej, men det är ju inget måste med plenum heller och ska man nu bygga ett så kan man ju lika gärna göra det rätt, trattens längd får man ju räkna på så att man får rätt totallängd på runners men minimum är enligt de lärda 20 mm in i plenumet för bästa fördelning av luften

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 november 2010
#16
205_GTI_MI16 skrev:
Någon som har någon Åsikt angående plenum modellen på länken?

http://www.e30.se/Bonje/Plenum/Plenumkammare.htm

Personligen gillar jag utseendet å d verkar relativt lättbyggd så d är nog desigenen ja kommer köra på.

Jag tycker inte om den typen då den blir svag, du ser ju där att han svetsat in 3st stavar rakt genom kammaren.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#17
Ne d är som sagt inget måste med plenum vid runt 300hk siktar dock lite över d typ 350 men iaf så bygger jag för att lära mig då jag har tillgång till alla maskiner som behövs och redan har 3 insugsflänsar klara att öva på, lär väll knappast skada med ett plenum smile

Har även funderat på d där med stagen, funderar på om d kan inverka på luftflödet men har svårt att tro att det har någon avgörande nackdel, men lägg gärna upp en bild på andra förslag! Alla idéer är välkommna smile

Btw, hur långt räcker Volvo 940 spjällhus, 400-500häst? Å vad måste ändras för att få 960ns å lira? (fortfarande långt dit men kan vara bra å veta men vet aldrig hur långt d drar iväg i framtiden) :p

U never know u know

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 november 2010
#18
205_GTI_MI16 skrev:
Å vad måste ändras för att få 960ns å lira? (fortfarande långt dit men kan vara bra å veta men vet aldrig hur långt d drar iväg i framtiden) :p

Har man planer på att bygga något riktigt och kunna testa lite så är ju eftermarknadssprut ett måste och då kan du justera bäst du vill och använda vilket spjällhus du vill.

Megasquirt kostar från 1500kr och redan där sköter det motorn bättre än originalsystemet. Sen vinner man ofta både finlir och driftsäkerhet genom att gå upp iaf en handfull tusenlappar på sprutet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

32 Inlägg
16 november 2011
#19
dags för ett ordentligt trådlyft, men känns onödigt att skapa ny tråd!

Vill också bygga plenum till min b230, mest för att det ser så grymt porrigt ut men även för att insuget inte ska strypa när man vill ha mer effekt (siktar minst på 400pollar). Har tillgång till diverse maskiner i skolan men har bara en termin kvar så kan lika gärna bygga ett nu wink

Men ska ju räknas ut på rätt sätt, alla råd och tips är välkomna!
ska kolla in pipemax men kommer väll antagligen inte förstå så värst mycket.

MVH


77 Inlägg
7 februari 2012
#20
Som regel brukar man säga att plenumet ska vara minst lika stort som motorvolymen. I fråga om plenum är störst alltid bäst. Det lättaste är att mäta när man har motorn i bilen och sen bygga utefter det. Något som är viktigt är att man inte avskärmar den innersta tratten utan har stort utrymme runt den också. Ett inlopp med en radie skadar inte heller.


Sök