Nu är jag lite nervös för att starta en sådan här tråd, för efter lite sökningar så har man fått massvis med information, den mesta till ingen nytta för många sade olika.. Tycker att det är ok att starta en tråd efter lite sökande om man inte direkt kommit fram till något.. Så,
Jag har nyligen köpt mig en Volvo 240 GLT med Mekaniskt insprut, b230e eller b23e?
Om jag har fattat rätt, så ska jag ha en B23E. Detta har jag grundat mitt tändfördelar kalas sitter "på sidan av motorn", insugs-sidan. På mina 740 har det kalaset suttit i bak-kant på motorn.
( Verkar detta stämma?, så gå vidare i texten, annars smäll näven i bordet och läxa upp mig! )
Jag vill gärna ha ENKEL och LÄSVÄNLIG information om min B23E, och vad som skiljer den från B230E.
Tydligen ska b230 vara en "lågfriktonsmotor", det säger mig inte jätte mycket! Är då B23E en "högfriktonsmotor"?, och betyder det i runda slängar att den "tål lite mer havre" ?
Så det jag eftersöker, är sätt att säkerställa vilken typ av motor jag har, och berätta lite för och nackdelar med motorn jag har, Gärna jämföra med b230, och bra tips och trix för just b23e.
Som sagt mata mig med lite lätt förståelig information, så blir jag väldigt tacksam!
Sen till trim frågan, jag lade den i denna avdelningen för det är inte super avancerade grejer jag vill ge mig in på.
Kort och gott undrar jag bara lite vad jag kan Smidigast, och billigast, göra mer med motorn för att få lite mer drag i maskinen.
Just nu Vad jag vet/tror, Är det en B23E, Eftermonterad Elfläkt, Extraktor grenrör, 2,5 tums system med två ljuddämpare. Allt annat org.
Så vad ska jag börja med härnäst?
Förra ägaren har kört den på 98, det gör jag med just nu, Är det något ni tycker jag ska fortsätta med?
Svara gärna i de frågorna ni har kunskap i!
Tack på förhand!