3328
Sök

Volvo 940 B230 goes 16v TURBO

Vinterbilen som spårade ur!

553 303 Visningar
Uppdaterades senast 18 augusti 2014
8 Inlägg
21 februari 2011
#241
Det där med ventilen funkar skitbra, jag och en polare gjorde så när vi höll på att bygga en 16v turbo! Blir redigt fina urtag wink.

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 februari 2011
#242
de känns ju dock som lite hottentoss om du redan haft isär hela spisen..hade de inte varit bättre å fixat de innan den skruvas ihop ? å satt upp grejerna i en redig fräs


8 Inlägg
22 februari 2011
#243
Jag tror dock det blir svårare att få dom på exakt rätt ställe om man ska köra dom i fräsen, men visst det hade nog varit bättre när man ändå hade grejerna nere.. Men sen vad är enklast?

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 februari 2011
#244
TurboTeamSyd skrev:
Jag tror dock det blir svårare att få dom på exakt rätt ställe om man ska köra dom i fräsen, men visst det hade nog varit bättre när man ändå hade grejerna nere.. Men sen vad är enklast?

jo alla sätt är bra utom dom dåliga. lär ju dock ligga  alu i ringlandet sen å de hade jag gärna klarat mig utan i alla fall.  dutta lite färg eller fett på ventilerna så ser man vart de träffar..  alternativ gjort som ni men då hade de varit innan jag ens slängt färg på blocket..


20 Inlägg
22 februari 2011
#245
Tack.
Funderade själv på någon sådan lösning, tänkte först bara en slangstolpe men det ser lite finare ut med an koppling.
Bättre framförallt.

Summit är billigare wink

Info om projektet: 242 turbo sleeper

8 Inlägg
22 februari 2011
#246
Xuri skrev:
TurboTeamSyd skrev:
Jag tror dock det blir svårare att få dom på exakt rätt ställe om man ska köra dom i fräsen, men visst det hade nog varit bättre när man ändå hade grejerna nere.. Men sen vad är enklast?

jo alla sätt är bra utom dom dåliga. lär ju dock ligga  alu i ringlandet sen å de hade jag gärna klarat mig utan i alla fall.  dutta lite färg eller fett på ventilerna så ser man vart de träffar..  alternativ gjort som ni men då hade de varit innan jag ens slängt färg på blocket..

Ja det är ju självfallet bäst att göra de innan man gör slutmonteringen av motorn wink.

777 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#247
TurboTeamSyd skrev:
Xuri skrev:
TurboTeamSyd skrev:
Jag tror dock det blir svårare att få dom på exakt rätt ställe om man ska köra dom i fräsen, men visst det hade nog varit bättre när man ändå hade grejerna nere.. Men sen vad är enklast?

jo alla sätt är bra utom dom dåliga. lär ju dock ligga  alu i ringlandet sen å de hade jag gärna klarat mig utan i alla fall.  dutta lite färg eller fett på ventilerna så ser man vart de träffar..  alternativ gjort som ni men då hade de varit innan jag ens slängt färg på blocket..

Ja det är ju självfallet bäst att göra de innan man gör slutmonteringen av motorn wink.

jo men man tätar runt cylinderkanten med någon slags typ lera aktigt så kommer det inte ner nått. allt redan provat så spåner blir det inga smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

TBM NINJA
917 Inlägg
26 februari 2011
#248
Bensinskallen skrev:
B23 80-85, B230 86->

Ev någon B23 i 240GT -79 har ja för mig också.

Blocket skiljer lite allmänt med grundkonstruktionen är ju densamma. B23E åtminstone, ska ha smidd vev samt m-stakar som är goda för 400hk i alla fall. Hur det är med B23A vet jag inte, har bara öppnat E-snurror wink

Som dannnej skrev så har b23 klenare foder, dom brukar spricka vid runt 600hk

Vevarna skiljer lite i framkanten på fästet till kamdrev och remskivan också.

min 740 85a har b230... 0an står väl för lättfriktions? klenare lager osv

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 februari 2011
#249
Tror jag fick fel på åren där, är väl b23 till 84, och b230 85 och framåt

Man skulle kunna säga att nollan är lågfriktion ( med viss modifikation ), då b230 har klenare lager. Sen är de ju en rad andra skillnader på blocken.

Under 88, säkert med 88B och lh2.4, så fick b230 grövre ramlager igen, 63mm, inte lika grova som b23 men i alla fall bättre än tidiga b230... Så när man säger lågfriktion syftar man normalt sett på de tidiga


TBM NINJA
917 Inlägg
27 februari 2011
#250
Bensinskallen skrev:
Tror jag fick fel på åren där, är väl b23 till 84, och b230 85 och framåt

Man skulle kunna säga att nollan är lågfriktion ( med viss modifikation ), då b230 har klenare lager. Sen är de ju en rad andra skillnader på blocken.

Under 88, säkert med 88B och lh2.4, så fick b230 grövre ramlager igen, 63mm, inte lika grova som b23 men i alla fall bättre än tidiga b230... Så när man säger lågfriktion syftar man normalt sett på de tidiga

okii smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

145 Inlägg
27 februari 2011
#251
hur ska du göra med vevhusventelationen?? tongue orginal oljefällan blir lite tajt när man har 16v topp ju hmm

hedstr3m

777 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#252
hedstr3m skrev:
hur ska du göra med vevhusventelationen?? tongue orginal oljefällan blir lite tajt när man har 16v topp ju hmm

Jo jag har märkt det hehe. det blir en egenbyggd med catchtank o öppet vevhusfilter.
vet inte redigt än hur det ska byggas med kollar lite på de nu smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

145 Inlägg
27 februari 2011
#253
Volvox40 skrev:
hedstr3m skrev:
hur ska du göra med vevhusventelationen?? tongue orginal oljefällan blir lite tajt när man har 16v topp ju hmm

Jo jag har märkt det hehe. det blir en egenbyggd med catchtank o öppet vevhusfilter.
vet inte redigt än hur det ska byggas med kollar lite på de nu smile

okey...jag fick se det för en stud sen....funderar på en tank med med måste väl gå tillbaka till insuget för att det ska gå igenom bes?? tongue annars är det ju smidigast att bara släppa det rätt ut big_smile

hedstr3m

777 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#254
hedstr3m skrev:
Volvox40 skrev:
hedstr3m skrev:
hur ska du göra med vevhusventelationen?? tongue orginal oljefällan blir lite tajt när man har 16v topp ju hmm

Jo jag har märkt det hehe. det blir en egenbyggd med catchtank o öppet vevhusfilter.
vet inte redigt än hur det ska byggas med kollar lite på de nu smile

okey...jag fick se det för en stud sen....funderar på en tank med med måste väl gå tillbaka till insuget för att det ska gå igenom bes?? tongue annars är det ju smidigast att bara släppa det rätt ut big_smile

precis måste gå genom ERG ventilen o tbx till insuget.
får inte vara öppen. med min ska först o främst gå på bana första tiden.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

145 Inlägg
27 februari 2011
#255
Volvox40 skrev:
hedstr3m skrev:
Volvox40 skrev:

Jo jag har märkt det hehe. det blir en egenbyggd med catchtank o öppet vevhusfilter.
vet inte redigt än hur det ska byggas med kollar lite på de nu smile

okey...jag fick se det för en stud sen....funderar på en tank med med måste väl gå tillbaka till insuget för att det ska gå igenom bes?? tongue annars är det ju smidigast att bara släppa det rätt ut big_smile

precis måste gå genom ERG ventilen o tbx till insuget.
får inte vara öppen. med min ska först o främst gå på bana första tiden.

ajusst det tongue men håller inte orginal oljefälla drivaxeln till oljepumpen nere, för den släpper man ju bara ner i hålet... tongue

hedstr3m

777 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#256
jo men axlen holler nere den axlen som man stoppar ner när motorn e igång o snurrar
den på oljefällan e väl bara en hjälpande hand tror jag. men man får ju göra nått sånt när man bygger eget.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

145 Inlägg
27 februari 2011
#257
Volvox40 skrev:
jo men axlen holler nere den axlen som man stoppar ner när motorn e igång o snurrar
den på oljefällan e väl bara en hjälpande hand tror jag. men man får ju göra nått sånt när man bygger eget.

ja det går nog göra en special tongue

hedstr3m

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 februari 2011
#258
Volvox40 skrev:
hedstr3m skrev:
Volvox40 skrev:

Jo jag har märkt det hehe. det blir en egenbyggd med catchtank o öppet vevhusfilter.
vet inte redigt än hur det ska byggas med kollar lite på de nu smile

okey...jag fick se det för en stud sen....funderar på en tank med med måste väl gå tillbaka till insuget för att det ska gå igenom bes?? tongue annars är det ju smidigast att bara släppa det rätt ut big_smile

precis måste gå genom ERG ventilen o tbx till insuget.
får inte vara öppen. med min ska först o främst gå på bana första tiden.

Går vevhusventen verkligen igenom egr ventilen?

Egr är väll bara mellan insug och grenrör?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

145 Inlägg
27 februari 2011
#259
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:
hedstr3m skrev:

okey...jag fick se det för en stud sen....funderar på en tank med med måste väl gå tillbaka till insuget för att det ska gå igenom bes?? tongue annars är det ju smidigast att bara släppa det rätt ut big_smile

precis måste gå genom ERG ventilen o tbx till insuget.
får inte vara öppen. med min ska först o främst gå på bana första tiden.

Går vevhusventen verkligen igenom egr ventilen?

Egr är väll bara mellan insug och grenrör?

ja det har du nog rätt i...

hedstr3m

777 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#260
jo det gör den nog. min var pluggad. gick från vevhus till insug. men det har suttit från grenröret med.
så de blir från grenrör sen innan ERG så kommer det in från toppen på oljefällan o sen till insuget.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti


Sök