3537
Sök

Köpråd: Mitsubishi Evo 6 vs Evo 8

135 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#1
Det har blivit dags att sälja Ådin då jag har köpt lägenhet sad och nu letar jag vinterpulkor att ha kul med i vinter.

Ni som äger/ägt  eller vet mycket om evo 6 eller evo 8.... Vilken är den stora skillnaden mellan dom? Evo 6an är snabbare än 8an right? Är väghållningen likadan? Frågorna är många...

Lista gärna + och - smile

Hållbarheten och vad man ska tänka på ifall man ska åka och kolla på en av dessa bestar. Vad gör ofta sönder/ förslitningsskador?

Tack i förhand!

MVH
MEmilsson
Senast redigerat av MEmilsson (28 oktober 2010)


23 Inlägg
28 oktober 2010
#2
MEmilsson skrev:
Det har blivit dags att sälja Ådin då jag har köpt lägenhet sad och nu letar jag vinterpulkor att ha kul med i vinter.

Ni som äger/ägt  eller vet mycket om evo 6 eller evo 8.... Vilken är den stora skillnaden mellan dom? Evo 6an är snabbare än 8an right? Är väghållningen likadan? Frågorna är många...

Lista gärna + och - smile

Hållbarheten och vad man ska tänka på ifall man ska åka och kolla på en av dessa bestar. Vad gör ofta sönder/ förslitningsskador?

Tack i förhand!

MVH
MEmilsson

Blir evo billigare än audin att äga och köra?? smile


135 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#3
Jaa.. nu ska vi inte vara sån. Klart det blir billigare :]

Det är ju mindre motor, drar mindre bensin, lite billigare i försökring och andra småsaker wink


23 Inlägg
28 oktober 2010
#4
MEmilsson skrev:
Jaa.. nu ska vi inte vara sån. Klart det blir billigare :]

Det är ju mindre motor, drar mindre bensin, lite billigare i försökring och andra småsaker wink

vad drar audin nui soppa då?
vart ska du flytta `??


135 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#5
Det beror ju på hur mycket man gasar, men man kan ju faktiskt få den att dra under en liter milen tongue
Har köpt en tvåa i Stuvsta centrum. Just nu byter jag golv och sånt innan jag flyttar in, men jag får ta & bjuda över dig och Andrée på filmkväll sen när den är klar wink


14 Inlägg
10 november 2010
#6
hehe, kan ju bara tala för min evo men dom är inte precis kända för att dra lite, har en liten tank och suger mkt soppa. ligger väll på som minst 1.5L/m i stan. lägsta jag kommit ner långkörning med 3 pers och fullpackad bil är 1.05l/m.


23 Inlägg
10 november 2010
#7
MEmilsson skrev:
Det beror ju på hur mycket man gasar, men man kan ju faktiskt få den att dra under en liter milen tongue
Har köpt en tvåa i Stuvsta centrum. Just nu byter jag golv och sånt innan jag flyttar in, men jag får ta & bjuda över dig och Andrée på filmkväll sen när den är klar wink

Absolut det tycker jag=)
Bara säga till ifall du behöver hjälp med något sen när jag kommit hem, Är ju i Filippinerna just nu men hemma den 17;e igen!


719 Inlägg
10 november 2010
#8
Evo 8 funkar bra som bruksbil,
Evo 6 är mkt brutal,

6an är något snabbare orginal, pga avgasrestriktioner och skit.

8an har dubbla katalysatorer som bromsar flödet väldigt väldigt mkt (runt 30-40hk extra finns det folk som fått enbart att ta bort dom)

Med ett steg1 så får man runt 360hk i 8an, runt 340 i 6an


Har en 8 själv som jag använder varje dag, åkte till jobbet med den senast idag.
Inga problem, bara att vänja sig att folk vänder på huvudet efter dig när du kommer åkandes smile


Men vilken evo du än väljer så måste du räkna med att den kommer kosta en del att äga
Senast redigerat av Vitamin (10 november 2010)

23 Inlägg
10 november 2010
#9
Vitamin skrev:
Evo 8 funkar bra som bruksbil,
Evo 6 är mkt brutal,

6an är något snabbare orginal, pga avgasrestriktioner och skit.

8an har dubbla katalysatorer som bromsar flödet väldigt väldigt mkt (runt 30-40hk extra finns det folk som fått enbart att ta bort dom)

Med ett steg1 så får man runt 360hk i 8an, runt 340 i 6an


Har en 8 själv som jag använder varje dag, åkte till jobbet med den senast idag.
Inga problem, bara att vänja sig att folk vänder på huvudet efter dig när du kommer åkandes smile


Men vilken evo du än väljer så måste du räkna med att den kommer kosta en del att äga

Vad är det man måste räkna med som kostar ? Förutom försäkring och sånt!


719 Inlägg
10 november 2010
#10
holman85 skrev:
Vitamin skrev:
Evo 8 funkar bra som bruksbil,
Evo 6 är mkt brutal,

6an är något snabbare orginal, pga avgasrestriktioner och skit.

8an har dubbla katalysatorer som bromsar flödet väldigt väldigt mkt (runt 30-40hk extra finns det folk som fått enbart att ta bort dom)

Med ett steg1 så får man runt 360hk i 8an, runt 340 i 6an


Har en 8 själv som jag använder varje dag, åkte till jobbet med den senast idag.
Inga problem, bara att vänja sig att folk vänder på huvudet efter dig när du kommer åkandes smile


Men vilken evo du än väljer så måste du räkna med att den kommer kosta en del att äga

Vad är det man måste räkna med som kostar ? Förutom försäkring och sånt!

Köper man en orginal eller steg1 evo så är det väll inga större konstigheter. Bara vara noga med service, täta oljebyten, mm

Däck och bromsar kostar en del, Linglong och liknande för 600kr st är inget man sätter på en evo.

135 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#11
Det är nog lugnt, men det är intressant att höra vad folk tycker som äger 6 och 8orna för dom talar dom ju oftast av erfarenhet.

Tack för svaret vitaminen.
Senast redigerat av MEmilsson (10 oktober 2011)


15 Inlägg
10 juli 2013
#12
bumpar tråden, också sugen att inhandla mig en evo8!


7 120 Inlägg
10 juli 2013
#13
Jaha, och vad vill du veta då? tongue

15 Inlägg
10 juli 2013
#14
Nå är så att jag är på jakt efter en ny bruksbil, den ska köras året runt och har fastnat för just evo8an, verkar vara en riktigt körglad bil men tänkte höra om det är mera skruva en köra med dem här? Eller håller dem sålänge man servar enligt plan och inte kör som en idiot?

Bilen ifråga har komplett steg1, svensksåld, gått 8500mil och har komplett ifylld servicebok. Dock måste man ha ett original avgassystem inför besiktning.

vad tror ni?


31 Inlägg
10 juli 2013
#15
Jag har haft min åtta i ett år nu, kör året runt. Jag byter "bara" oljan var 500mil och drivlineoljorna, enligt manualen, var 1500mil. Varje byte går väl på 1000kr ungefär, beroende på val av olja och hur vida man har kompispris eller ej. Tankar för 1600-2000 varje månad (väldigt blandad körning, ibland är foten tung till och från jobbet, medans man lika gärna kan kryssa lite), och betalar ca 1400kr i försäkring varje månad.
Så har du ett hum om vad dom kostar att äga, när inget går sönder.

Min besiktning gick bra med 3" hela vägen.

Ägaren innan mig fick byta ACD pumpen straxt före 9000mil. Med hjälp av försäkringen behövde han "bara" betala 6500kr.

Min evo har precis passerat 12000mil, och i våras gick alla hjullager väldigt tätt inpå varandra. Och i samband med bytet så tror jag någon eller flera drivknutar håller på att gå. Om det är vanligt eller ej låter jag vara osagt, det blev ju rätt mycket lek under vintern, och knutarna kan jag ju faktiskt ha råkat påverka själv.
Och utöver det så har (eller håller på), urtrampningslagret gått. Jag försökte få installatören att ta det på någon goodwill/garanti eftersom jag anser att lamellen borde slitas mer än lagret, och hävda monteringsfel, men icke...

Jag ångrar inte köpet en enda sekund. Den är dyr att äga men man får prioritera Smiles per Miles istället för liter per mil smile

Väldigt många evos har en tendens att knaka och knorra men detta sägs vara normalt, mina klock, knarr och knak brukar släppa efter lite inspirerande körning. Den har låtit sen jag köpte den och besiktningen (som dessutom fick titta på den två gånger) hittade inget fel i chassit.

Vid 8000mil bör kamrem och balansrem med mera vara bytta? Test kör ordentligt, så du inte blir överraskad av alla "konstiga" ljud. Sen äre bara å köpa, Du kommer inte ångra bilvalet.

Mycket nöje!


26 Inlägg
10 juli 2013
#16
Avgassystemet beror nog mest på vad du får för besiktningsgubbe smile

Angående oljebytena så stämmer nog ovanstående ganska bra.
Motorn blir väl under ~tusenlappen inklusive filter.
För växellåda (var 4500mill), fördelningslåda (var 4500 mil) och fram/bakdiff (var 4000mil) så är det billigare då de inte dricker lika många liter. Ovanstående miltal bör tas med en nypa salt, har för mig att det är runt 4k som Mitsu rekommenderar. Sen är det väl vissa av oss som kanske borde byta oftare beroende på körstil big_smile

Sen kanske jag och mina bekanta haft otur, men jag känner ingen som haft ett helt bekymmerslöst ägande när man köpt en Evo/Sti. Så gillar man inte att pilla själv så bör man antingen ha en rätt stor plånbok eller ha en polare som meckar åt/med en, för saker kommer sannolikt att behöva repareras under tidens gång.

Kostnaderna slutar väl inte där heller, man drar ju sig inte för att gärna köpa lite annat skoj till leksaken heller.

I övrigt så kan jag rekommendera folksams försäkring tillsammans med mitsu, är bilen ännu inte över 10år gammal så borde den täcka maskinskada även på halvförsäkringen.

15 Inlägg
11 juli 2013
#17
ah okej, låter ju rätt bra faktiskt, det här gjorde då mig inte mindre sugen iaf:) Fick veta av en polare som också har haft en evo8. Att det är ett gäng bättre att köpa sig en improterad från staterna, pga av bättre motor som håller, och bättre diff, vilket även gör att man slipper ayc-pumpens haveri:) vad tror ni?


26 Inlägg
11 juli 2013
#18
carleen skrev:
ah okej, låter ju rätt bra faktiskt, det här gjorde då mig inte mindre sugen iaf:) Fick veta av en polare som också har haft en evo8. Att det är ett gäng bättre att köpa sig en improterad från staterna, pga av bättre motor som håller, och bättre diff, vilket även gör att man slipper ayc-pumpens haveri:) vad tror ni?

Tänk på att det finns bilar med enbart ACD som också har samma pump, det är bara US bilar innan 2005 som inte har någon pump alls. Vad skulle det vara för skillnad på motorn, mig veterligen är det samma?

DEVIL
1 171 Inlägg
11 juli 2013
#19
är inte 6an och 8an byggd på samma grund, med samma motor?

bmw m power

15 Inlägg
11 juli 2013
#20
Jo men dem som var från staterna hade väll den mekaniska Rsdiffen? Och motorn som US-spec har är
väll byggd på endast smidda motordelar? vilket i sin tur gör att det håller bättre? Medans resten av evo8orna                               (sv-sålda/ UK/Japan import) är god för typ 350whp utan att öppna motorn, ska man ha mer än det så får man
börja byta ut till kraftigare grejjer. Medans i usa kör dem nästan med 500whp och laddar 2bar utan att öppna motorn, rätt sjukt om det stämmer, men är vad jag har läst iaf.


Finns det bra med delar till EVO modellerna eller kan det vara svårt att hitta vad man ska ha? tänkte ifall det bliv haveri, så man inte blr ståendes förlänge..



Sök