Hejsan alla lastbilschaufförer!
Hoppas det är okej att låna tråden till detta..
För o göra en lång historia kort jag gick först fordonsprogrammet med inriktning på personbilar, valde det på ren instinkt eftersom jag är bilintresserad. Kände efter ett år jag det räcker nog att ha bilmecket som intresse så jag bytte.. till bageri och konditori utbildning av någon anledning.. Nu idag har jag kommit på att ja inte alls trivs, det är massa "fusk" me halvfabrikat och mixer, trots detta så börjar man mycket tidigare än vad jag trott.. har börjat allt mellan 0100 och 0300. Jag har inga problem med att börja tidigt, typ 0500 eller 0600. Sen är det iprincip omöjligt att komma ifrån att jobba mer sällan helg än varannan helg, OM man inte vill stå och sköta en maskin som spottar ut gräddbullar eller negerbollar exempelvis.
Fick jobb direkt efter studenten på ett ställe där ägarn inte kunde betala mig allt som jag skulle ha haft, skulden bara växte och efter ett och ett halvt år så slutade jag där. Hade då fått ett annat jobb, på ett city gross bageri, efter 6 veckor fick de direktiv från ägarna att de skulle skära ner.. jag var sist in och enda med provanställning så jag fick gå. Nu har jag extrajobb som bagare och går i tankarna att läsa till lastbilschaufför på komvux/yrkes vux. Första året på fordonsprogrammet är samma för både personbil och transport så det året har jag redan, har ju B kortet också o de e något de lägger tid på på skolan också.
Så jag skulle vilja veta hur era arbetsdagar ser ut och vad ni kör.. jobbar ni helg? Hur ofta isåfall? Hur vanligt är det att en lastbilschaufför jobbar helg och hur ofta jobbar man helg isåfall ungefär era egna uppfattningar från branschen.
Mvh